Rust i dykkerflaske
Fra : Jens Jensen

Dato : 08-04-03 17:49

Hej
Jeg har lige skruet toppen af min 12L dykkerflaske, fordi den skal males. Da
jeg fik toppen af opdagede jeg at der var lidt rust i toppen af flasken, i
gevindet, og nede i bunden af flasken en plet på str med en 50 øre.
Kan det lade sig gøre at fjerne rusten ? Hvordan?
Eller skal flasken kasseres ?

/Poul

poul@itide.dk

Fra : Klaus Christensen

Dato : 08-04-03 19:05

Hej Jens!

Jeps... det er noget lort... den skal destrueres. Jeg gør det gratis bare
aflever den..... nej spøg til side...

Din flaske skal rulles. Man gør det på en rullemaskine som findes i klubber
og dykkercentre. Man fylder den med stålkugler og lignende og ruller og
ruller og ruller til rusten er væk, så blæser man den ren og flasken er klar
til brug igen.

KC

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-04-03 19:40

> [...]
> gevindet, og nede i bunden af flasken en plet på str med en 50 øre.
> Kan det lade sig gøre at fjerne rusten ? Hvordan?

Det er en ganske normal proces din flaske gennemgår og du skal ikke gøre
noget som helst ved en rustplet på str med en 50 øre. En flaske vil med
tiden og afhængig af den kvalitet og brug gå fra at have en overflade som ny
til en overflade med enkelte rustpletter og videre til en overflade med
jævn/fin rust. Dernæst kan overfladen blive med lidt grovere rust og først
her får man bemærkninger fra Force/trykprøvning om at flasken bør renses.
Fra dette punkt skal man være yderligere opmærksom på ved inspektion om der
er egentlig tærring. Det er ganske almindeligt at selv flasker med en alder
på 2-3 år kan have enkelte rustpletter og derfra kan flasken efter
yderligere 3-5 år have jævn rust. Dette gælder typisk for Faber og Heisser
som er meget almindelige. Yderligere kan Heisser flaskerne være rustne i
bunden på ydersiden ( under foden ) selv efter 5 år.

Allan Hansen, med jævn rust

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-04-03 08:03

"Jens Jensen" <nogen@microsoft.com> wrote in message news:<b6uuhj$2r3a$1@news.cybercity.dk>...

> nede i bunden af flasken en plet på str med en 50 øre.
> Kan det lade sig gøre at fjerne rusten ? Hvordan?
> Eller skal flasken kasseres ?

Det enest du skal gøre med den flaske er, at glæde dig over, at den er
i så fin tilstand.
Med mindre du har brug for en iltrenset flaske til nitrox eller
trimix, så skal der meget meget mere rust til, før det overhovedet så
meget som begynder at blive et problem.

Eksempelvis købte jeg et billigt gammelt sæt draeger 2x7 l. Dem vendte
jeg bunden i vejret på, rysted en ordentlig bunke rust ud af hver,
sendte dem til Force for trykprøvning og fik dem retur uden
bemærkninger. Så satte jeg ellers ventilerne tilbage og dykkede med
dem. Nu her fem år senere efter sidste trykprøvning har jeg så
rystet/rullet dem af hensyn til det æstetiske indtryk

Flaskerensning sker ved at der fyldes små stålstykker flasken. Flasken
placeres så i et apparat (af Ole Opfinder hjembyg typen) hvor flasken
drejes rundet så stålstykkerne rasles frem og tilbage i flasken. Det
tager lige et par timer. Herefter kommes vand og maskinopvask ned og
der drejes lidt videre. Så rystes hele skidtet ud igen, flasken
skylles godt en del gang med varmt vand, hvorefter den tørres med tør
luft via en slange (fra et andet flaskesæt).
Få en der har prøvet det før til at hjælpe.
Nå men det varer vel en 20-30 år inden du skal igang med den slags,
sådan som din flaske ser ud.

Jens Olsen (der rensede flasker hele aftenen igår)

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-04-03 18:20

Mange tak for svarene, det er jo bare dejligt at min flaske er i god form
så.