Værdistigning af aktiv (obligationer)
Fra : Michael

Dato : 11-04-03 15:22

Jeg har et enkelmandsfirma hvor jeg for det opsparede overskud i 2001 købte
nogle obligationer. Værdien af obligationerne er ikke den samme primo 2002
og ultimo 2002 (pga kursstigning). Hvordan bogfører jeg værdistigningen af
disse obligationer?

Jeg går ud fra at det er en tilskrivning af værdi til et aktiv, men hvordan
gøres det i praksis? Hvis jeg debiterer min obligations-konto med
værdistigningen hvor skal der så krediteres?

Michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-04-03 18:23

Michael wrote:

> [...]
> gøres det i praksis? Hvis jeg debiterer min obligations-konto med
> værdistigningen hvor skal der så krediteres?

Du oplyser ikke noget om kontoplan mv.
og især ved opdeling af kontoplan i VS og PS del, er det vigtigt.

Men lav evt en konto på aktiv siden i VS, du kalder finansaktiv opskrivning,
og på en driftskonto i VS efter skattepligt en konto der hedder finansaktiv
regulering.
Og den skal indgå i kapitalafkastkonto saldo, men ikke i indskudskonto.

Men det føles en del som et skud i tågen, da især din skatteopgørelse
udfra bogføring er væsentlig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : JørgenE

Dato : 13-04-03 11:49

"Michael" <ms@[nospam]3-pac.dk> skrev

Hvordan bogfører jeg værdistigningen af
> disse obligationer?

Krediteres egenkapitalen på en konto for "kursregulering værdipapirer".

Mvh. JørgenE