Overenskomst til mine ansatte ?
Fra : Lars

Dato : 06-04-03 23:44

Må jeg ansætte en altmuligmand til kontor, lager, rengøring, chauffør osv
uden at ansættelsesbeviset indeholder overenskomst ?
Jeg vil gerne have mulighed for at fyre vedkommende med dags varsel, ellers
gider jeg ikke ansætte ham.

Fra : Georg

Dato : 07-04-03 17:09

Så lad hellere være. Herremandsmentaliteten eksisterer endnu....

Fra : Jimmy

Dato : 07-04-03 18:25

"Lars" <lars3520@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> uden at ansættelsesbeviset indeholder overenskomst ?
> Jeg vil gerne have mulighed for at fyre vedkommende med dags varsel,

Og omvendt - Folk gider ikke "ansættes" af dig så usympatisk som du er.

Men hyr en konsulent.
Der er det lovligt at standse samarbejdet, når du føler, at der ikke er mere
at trække ud af personen.

/Jimmy

Fra : Lars

Dato : 08-04-03 21:39

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Og omvendt - Folk gider ikke "ansættes" af dig så usympatisk som du
> er.

Årh hvor er nu fuckfinger smiley'en

Nu ville jeg faktisk hjælpe en person med arbejde. En person som ikke har
de kvalifikationer der kræves, men en person som jeg godt kan lide og godt
vil betale en god løn. Men jeg vil ikke falde i systemets fælder, så er det
bedre helt at lade være med at ansætte ham, og fortsat lade socialkontoret
forsørge ham.

Du får en smiley for dit venstreorienterede pis

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-04-03 09:10

> [...]
fælder, så er det
> bedre helt at lade være med at ansætte ham, og fortsat lade

Du kan roligt indgå et "normalt" ansættelsesforhold med
overenskomst, der er ingen opsigelsesperiode de første 9 mdr. af
ansættelsen, dvs. du kan afskedige personen uden varsel, dog
ikke uden gyldig grund, men den kan jo altid kringles....
--
Brian Sørup

Fra : Lars

Dato : 09-04-03 09:21

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in news:b70kgd$9nkuh$1@ID-
149180.news.dfncis.de:

> du kan afskedige personen uden varsel, dog
> ikke uden gyldig grund, men den kan jo altid kringles....

Hvad er gyldige grunde ?

Hvad med:

pga manglende arbejdsopgaver

pga manglende kvalifikationer

pga samarbejdsvanskeligheder

Hvad er den mest gængse og pæne måde, således at den fyrede person stadig
har nogle pæne papirer, men at opsigelsen ikke kan antastes af hans
fagforeninger, dagpengeansøgning, kontanthjælp eller hvad han nu finder
på bagefter ?

Hvilken jobtitel i et kontor og rengøringsfirma kan jeg tildele ham, for
at ingen overenskomster gælder ?

PS. jeg skal endnu engang sige til mit forsvar, at manden tigger og beder
om jobbet for enhver pris, og har selv foreslået disse vilkår, fordi
manden hverken har uddannelse eller kvalifikationer, og ALDRIG har været
i arbejde før. Umiddelbart lyder risikoen for arbejdsgiver for stor -
eller hva' ?

Mvh Lars

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-04-03 10:20

> [...]
> uden at ansættelsesbeviset indeholder overenskomst ?
> Jeg vil gerne have mulighed for at fyre vedkommende med dags

Kan du ikke lige smide navnet på dit "firma" - så kan jeg advare
min omgangskreds mod at tage arbejde hos dig...
--
Brian Sørup

Fra : Palle Bruselius

Dato : 09-04-03 12:15

> [...]
> uden at ansættelsesbeviset indeholder overenskomst ?
> Jeg vil gerne have mulighed for at fyre vedkommende med dags varsel,

Det var dog nogle usympatiske holdninger, du lægger for dagen. At du så
ovenikøbet straks slynger 'venstreorienteret pis' ud til en, der blot
påpeger, at du ikke er helt i trit med virkeligheden, hjælper ikke lige frem
på dit omdømme.
Ansætter du en person på funktionærlignende vilkår, så gælder
funktionærloven. Jeg vil råde dig til at undersøge, om den påtænkte
ansættelse kan tænkes at komme ind under denne. Ansættes vedkommende på
ikke-funktionær-vilkår, så er det da rimeligt, at du giver ham en eller
anden slags opsigelsesvarsel - det gør alle anstændige arbejdsgivere.
Godt, at der ikke - gudskelov - ikke er mange af din slags. Feudalsamfundet
ER ophævet...

Palle