A-kasse valg ?
Fra : Onkel Hans

Dato : 06-04-03 14:07

Hejsa
Hvilken A-kasse er billigst ?
Har lige hørt i radioen at medlemmer flygter fra de dyre gamle som HK, SID,
kristelig osv - men hvor flygter de hen ?

Hvor får man den nemmeste dagpengebehandling hvis man har haft virksomhed
tidligere og nu har lønjob ?

Har hørt en del skidt om ASE, men hvordan forholder virkeligheden sig ?

Hilsen Onkel Hans

Fra : JørgenE

Dato : 06-04-03 23:56

"Onkel Hans" <onkel.hans@hotmail.com> skrev i
> Hvilken A-kasse er billigst ?
snip
> Har hørt en del skidt om ASE, men hvordan forholder virkeligheden sig ?

Reglerne for selvstændige er meget restriktive og der stilles meget større
krav end for lønmodtagere - derfor har du nok hørt at de er krævende, men
det er altså et krav fra direktoratet.
Når det drejer sig om lønmodtagere som de nu også har som medlemmer, er jeg
meget sikker på det bliver ligeså gnidningsløst som de andre a-kasser, men
med et mærkbart lavere kontingent - så du kan roligt bruge ASE.

- JørgenE

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-04-03 17:00

> "Onkel Hans" <onkel.hans@hotmail.com> skrev i
Jeg kan kun sige at jeg er meget utilfreds med ASE, hvorfor jeg skiftede til
DANA.
Kort fortalt var baggrunden at min samleverske (føj for et grimt ord) skulle
udtræde af ApS'et, da hendes produkt forsvandt. Vi var til møde hos ASE,
hvor alt blev lagt på bordet. Iflg. dem var der ikke noget problem i at hun
kunne få understøttelse. Piben fik dog en anden lyd da det kom til stykket.
Nu kunne hun ikke få understøttelse fordi vi blev anset for at være gift og
dermed havde jeg pludselig en forpligtelse til at underholde hende, på trods
at der i Bekendtgørelsen (94, vist nok) decideret skelnes mellem dels
enkeltmandsvirksomhder og ApS'er, og dels gifte folk og "bare" samlevende.
Hun fik først understøttelse efter 5 mdr, efter at hun havde skiftet til KAD
(iøvrigt den bedste fagforening jeg har stiftet bekendskab med).
Vi kørte også sagen via ankenævn osv, men vores advokat rådede os til sidst
til at opgive sagen, selv om vi havde ret iflg såvel lov som bekendtgørelse,
da vi, selv om vi skulle vinde i retten, skulle afholde egne afgifter

Typisk eksempel på at alle tror at selvstændige stjæler med arme og ben, og
fusker så vandet driver.

Nico

Fra : Onkel Hans

Dato : 07-04-03 12:44

"Nico de Jong" <nico@IGNOREfarumdata.dk> wrote in

> Jeg kan kun sige at jeg er meget utilfreds med ASE, hvorfor jeg
> skiftede til DANA.

Har DANA bedre forståelse for den særlige retsløse gruppe som kaldes
selvstændige ?

> Kort fortalt var baggrunden at min samleverske (føj for et grimt ord)
> skulle udtræde af ApS'et, da hendes produkt forsvandt.

Puh ha. Det er i praksis umuligt for medarbejdende/samlevende at udtræde
medmindre hele virksomheden afhændes. Der er godt nok en masse regler,
men de bliver misbrugt af myndighederne. Det skulle være strafbart at
opkræve kontingent, velvidende at medlemmet aldrig vil kunne få dagpenge
alligevel.

> Vi var til møde
> hos ASE, hvor alt blev lagt på bordet. Iflg. dem var der ikke noget
> problem i at hun kunne få understøttelse.

Lige præcis dette er problemet med alle jurister i det offentlige og dets
samarbejdspartnere. De lokker alle oplysniger ud af een, så deres
jurister bagefter har så meget materiale som muligt at kunne tilpasse det
ønske som juristen selv har.

> [...]
> Bekendtgørelsen (94, vist nok) decideret skelnes mellem dels
> enkeltmandsvirksomhder og ApS'er, og dels gifte folk og "bare"

Regler og bekendtgørelser er alene et instrument for magthaverne til at
opnå hvad de vil. Enhver § kan misbruges når man selv kan fortolke den,
selv kan "finde", og selv kan skrive sagsfremstilling og selv lægge vægt
på.
I dagens Danmark har magtmisbruget taget et uacceptabelt omfang.

> Hun fik først understøttelse efter 5 mdr, efter at hun
> havde skiftet til KAD

Hvordan det ?
Hvorfor kunne hun nu få dagpenge ?

> [...]
> advokat rådede os til sidst til at opgive sagen, selv om vi havde ret
> iflg såvel lov som bekendtgørelse, da vi, selv om vi skulle vinde i

Det var synd I opgav. Der er alt for få som anlægger sag mod magthaverne,
og dermed kan de bryste sig af at de jo havde ret, selvom de IKKE havde.

> Typisk eksempel på at alle tror at selvstændige stjæler med arme og
> ben, og fusker så vandet driver.

Selvstændige i Danmark er desværre blevet en gruppe som alle myndigheder
frit kan gå på rov hos og som er retsløse.

Danmark er absolut ikke et land man bør have sin virksomhed i. Danmark er
ifølge en undersøgelse fra http://www.evca.com/html/home.asp det
næstdårligste land at drive virksomhed i.

Jeg kan kun bekræfte dette, og jeg har meget ondt at de som slider og
slæber med deres lille virksomhed i DK, og opdager hvilke forbrydere
myndighederne i dette land er.

Onkel Hans