Ny startet virksomhed, Lønmodtager, leasin~
Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 05-04-03 23:24

Hejsa.

Jeg er lidt forviret omkring alle disse skatteregler. Men her er mit
problem.

Jeg overvejer at lease en firma bil i mit eget firma. Problemet
derimod er dog at jeg stadig er løn modtager i et andet firma, dvs at
jeg ikke har nogen real inkomst i mit eget firma endnu.

Problematikken derimod går på at jeg er blevet spurgt om jeg havede
lyst til at stille egen bil til rådighed i det firma jeg nu er ansat
i. Hvilket jeg nu engang gerne ville imod at de ville betale mig for
det.

Men hvordan forgår det så. Fordi min nuværne inkomst bliver så
forøget, og bilen er jo registeret i mit eget firma som stadig ingen
intjening har. Dvs at mit firma eten går i underskud.

Kan jeg bare skyde penge i mit eget firma fra min egen privat økonomi,
eller skal de så beskattes selvom jeg har betalt A skat af dem?

Tak for hjælpen

/ Henrik J. Nielsen.

Fra : JørgenE

Dato : 07-04-03 00:15

"Henrik J. Nielsen" <HenrikJess@mail.com> skrev
> [...]
>
> Kan jeg bare skyde penge i mit eget firma fra min egen privat økonomi,
> eller skal de så beskattes selvom jeg har betalt A skat af dem?

Først er problemet om dit eget firma er et firma. Hvis der ikke er indtægter
er skattevæsenet meget omhyggelige med at se om det kan forventes eller det
mere er hobby. Er det tilfældet, kan bilen ikke være i firmaet.
Er firmaet ok og der kommer indtægter forholdsvist hurtigt der er større end
udgifterne, skal du vælge om du vil eje bilen selv og få kørepenge fra dit
eget firma og der hvor du er ansat.

Vælger du det, er der jo kun det problem, at du skal kunne dokumentere
kilometrene i dit eget firma f.eks. via en kørebog.

Vil du lade firmaet eje bilen og dermed står for alle udgifterne har du fri
bil og beskattes derefter.

Får du kørepenge fra der hvor du er ansat, skal de indtægtsføres i dit firma
og er fuldt skattepligtig i firmaet og du betaler fortsat skat af fri bil.

Så dit spørgsmål lyder indviklet, men er ret ligetil, når man lige får styr
på hvem der skal eje bilen, for det er det afgørende. Du kan vente med at
vælge, til det første år er gået og så regne ud hvad der er bedst når
firmaregnskabet skal indsendes, men så fanger bordet fremover (der er dog
specielle regler for at skifte princip).

- JørgenE