Er Mysql meget dyr
Fra : Harald

Dato : 12-04-03 07:34

Hej

Nok lidt OT men.. Er det rigtig at hvis man vil sælge et lille billigt
program som benytter mysql og som ikke er open source så skal man, hvis det
skal være lovligt, købe en MySQL licens til ca. kr. 3300,- pr. program man
sælger?

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 12-04-03 13:40

Harald wrote:
> Nok lidt OT men.. Er det rigtig at hvis man vil sælge et lille billigt
> program som benytter mysql og som ikke er open source så skal man, hvis

Hvis du bruger MySQL serveren, som er et selvstændigt program, så kan du
vælge at bruge GPL licensen. Det betyder, at du kan videredistribuere
MySQL, også sammen med dit kommercielle program, hvis bare du også giver
adgang til source-koden.

Lars.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/

Fra : Harald

Dato : 12-04-03 16:26

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælge at bruge GPL licensen. Det betyder, at du kan videredistribuere
> MySQL, også sammen med dit kommercielle program, hvis bare du også giver

Ja det fik jeg også ud af at læse om det, men hvis jeg ikke vil give adgang
til source koden så koster MySQL serveren ca. 3300,- pr. program jeg vil
sælge, er det ikke rigtig?

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 12-04-03 17:31

Harald wrote:
> Ja det fik jeg også ud af at læse om det, men hvis jeg ikke vil give
> adgang til source koden så koster MySQL serveren ca. 3300,- pr. program

Jo, hvis du ikke vil give adgang til MySQL serverens source kode.

Men det berører selvfølgelig ikke det program, du selv har lavet.

Lars.

Fra : Harald

Dato : 12-04-03 18:47

> Jo, hvis du ikke vil give adgang til MySQL serverens source kode.
>
> Men det berører selvfølgelig ikke det program, du selv har lavet.

Det står på MySQL.com at:

You need to purchase commercial non-GPL MySQL licenses:
If you distribute MySQL Software with your non open source software

det betyder vel at hvis det program jeg har lavet sælges uden at være open
source så skal man købe en licens til ca. 3300,- pr. program man sælger,
eller hvad?

Mvh
HK

Fra : David Konrad

Dato : 12-04-03 19:36

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse

> Det står på MySQL.com at:
>
> You need to purchase commercial non-GPL MySQL licenses:
> If you distribute MySQL Software with your non open source software

Du har helt ret - derfor ser man heller ikke mange professionelle
applikationer (hvis nogen overhovedet?) der kører op imod en mySQL-server.
Hvis man alligevel skal betale penge for at distribuere det, kan man jo lige
så godt skrive op imod systemer der har mere fleksibilitet, bedre
administration, tilbyder kundesupport - og ikke mindst nyder respekt hos
kunden. Og sålænge dine datamængder ikke er for større, kan du med sindsro
stadigvæk bruge gratis Paradox, DBase, XML eller andre flatfile-formater som
dit program og dine datasources kan få data fra.

MySQL er og bliver indtil videre pga sin lidenhed og relative stabilitet
internettets foretrukne - men er ikke specielt værd at overveje, i
forbindelse med f.eks større client-server løsninger.

Fra : Kurt Bilde

Dato : 13-04-03 09:04

Hej David !

David Konrad wrote:
> Du har helt ret - derfor ser man heller ikke mange professionelle
> applikationer (hvis nogen overhovedet?) der kører op imod en mySQL-server.

Helt enig !!!

Jeg ville, hvis jeg var dig Harald, kigge på Firebird!! FireBird kan
tilgåes via php, jsp, således du både kan lave tynde og tykke klienter.
Du kan kigge på IBObjects(http://www.ibobjects.com), hvor du kan
erhverve dig en trustware-licens, hvor du først skal betale for
komponentpakken, når du har solgt dit produkt. Du kan også vælge kigge
på FlashFiler, som netop er blevet OpenSource (fra TurboPower), men jeg
vil klart vælge FireBird.

Begge projekter ligger iøvrigt på SourceForge.org

-Kurt

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 12-04-03 20:34

Harald wrote:
> Det står på MySQL.com at:
> You need to purchase commercial non-GPL MySQL licenses:
> If you distribute MySQL Software with your non open source software

Det er jo bare en populær forklaring, hvor de vist med vilje formulerer sig
dårlig. Det, der gælder, er at den distribueres under GPL licensen. Jeg er
meget uenig med MySQL firmaet i deres tolkning af GPL licensen, og hvis man
ser sig omkring, så er der efterhånden også mange firmaer, der distribuere
Open Source software som en del af deres software uden at det påvirker
licensen for deres kommercielle software. Det mest kendte eksempel er nok
Apple's operativsystem OS X, men Red Hat Linux og SuSE Linux indeholder
også begge to programmer, der ikke er Open Source.

Microsoft leverer selv lidt Open Source software som del af en eller anden
Unix interoperability software pakke, som også indeholder proprietær
software.

Det, som du ikke må, er at give din kunde indtrykket af, at MySQL serveren
er en del af det produkt, der er betalt penge for. Kunden skal klart vide,
at MySQL-delen er Open Source, og at vedkommende har ret til source kode
m.v. under GPL licensen. Du må heller ikke linke op mod MySQL kode, men du
må godt lave software, der gør det muligt for brugeren at aktivere en Open
Source database driver.

Læs GPL licensbetingelserne og hold dig til dem. Det er dem, der gælder.

Lars.

Fra : David Konrad

Dato : 13-04-03 13:11

> Det er jo bare en populær forklaring, hvor de vist med vilje formulerer
sig
> dårlig.

Helt ærligt - tror du selv på det?

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 13-04-03 20:59

David Konrad wrote:
> sig
> Helt ærligt - tror du selv på det?

Ja selvfølgelig. Hvis de havde ret, ville Red Hat, SuSE, Microsoft, IBM,
Oracle og andre firmaer have seriøse problemer, og SuSE kunne lige så godt
lukke firmaet. Og eftersom at jeg ikke tror på, at MySQL medarbejderne
mangler enhver sans for Open Source, må de være klar over, at deres
formuleringer grænser til det usande.

Jeg vil gerne illustrere det nærmere. MySQL skriver at:

"You need a commercial license, if you distribute MySQL software with your
non open software."

Dette gør Red Hat og SuSE. Hvis dette passede, ville Red Hat derfor skulle
betale licens til MySQL for hver kopi af Red Hat Linux, som vi andre tog i
brug. Gør de det? Nej, for Red Hat Linux er gratis, inkl. proprietær
software og MySQL. Så enten gør Red Hat og alle de andre noget ulovligt,
eller også er MySQL.com's udtalelse forkert.

Lars.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 14-04-03 18:59

On Sun, 13 Apr 2003 21:58:47 +0200, Lars B. Dybdahl wrote:

> [...]
>lukke firmaet. Og eftersom at jeg ikke tror på, at MySQL medarbejderne
>mangler enhver sans for Open Source, må de være klar over, at deres

Øh, hvorfor skullede have seriøse problemer ??

> [...]
>software og MySQL. Så enten gør Red Hat og alle de andre noget ulovligt,
>eller også er MySQL.com's udtalelse forkert.

Øeh rent faktisk så finde Rødhætte i en del forskellige versioner, den som du
betragter som gratis er rent faktisk en light version af deres
betalingsdistribution (Pro hedder den vist).

MHT MySQL så er der sikkert en meget fordelagtig aftale i forbindelse med
udgivelser af Linux distributioner, en eller anden form for OEM-licens, hvor
prisen afhænger af brugssituation...noget i stil med
personal/commercial/enterprise-modellen der bliver så rigt benyttet rundt
omkring.
SuSE Linux Pro/SE er for eksempel OpenSource distributioner (Ja selv YAST2 og
installationsprogrammet er idag OpenSource), det er så distribution og
support der koster....til deres server og enterprise distributioner har de
sikkert en meget-meget fordelagtig commercial-OEM aftale, da MySQL
selvfølgelig er interesseret i at deres produkt får en så vid udbredelse som
mulig - noget de nye MySQL certificeringskurser lidt vidner om.

Til kommecielle projekter, vil man kunne vælge en kommerciel MySQL licens,
hvor man sikkert får en god del support og bistand med i købet .... mon ikke
også at de 3300kr kun er for dem der ikke har forbindelser, muskler i ryggen
og kun køber nogle enkelte licenser?

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"What luck for rulers that men do not think" - A. Hitler

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-04-03 18:11

Peter Jespersen wrote:
> Øh, hvorfor skulle de have seriøse problemer ??

Hvis du køber noget til flere tusinde kroner og videregiver det gratis - og
gør det i tusindvis af gange, hvordan påvirker det firmaets overskud?

> Øeh rent faktisk så finde Rødhætte i en del forskellige versioner, den som
> du betragter som gratis er rent faktisk en light version af deres
> betalingsdistribution (Pro hedder den vist).

Det er selvflg. den gratis udgave, jeg omtaler.

> MHT MySQL så er der sikkert en meget fordelagtig aftale i forbindelse med
> udgivelser af Linux distributioner

GPL licensen er ikke kun pålagt MySQL serveren - den er faktisk pålagt de
fleste Linux programmer. GPL licensen tillader bundling med programmer, der
bruger anden licens, det bedste eksempel er nok, at glibc biblioteket med
LPGL licensen og bash med GPL licensen altid er tilstede i
Linux-distributioner. Uden den mulighed, som Harald efterspørger, ville
ingen Linux distributioner være lovlige.

For at skære det ud i pap:

Det er tilladt at bundle GPL programmer med ikke-GPL programmer i samme
installationsprogram, uden at det koster penge. Og det er lige netop det,
Harald gerne vil.

MySQL serveren er licensieret med GPL, og kan derfor bundles med programmer,
der ikke bruger GPL, uden at det koster penge.

Det kan godt være, at Red Hat har en aftale med MySQL omkring de versioner,
hvor de leverer support, men det relaterer på ingen måde til Haralds
problemstilling.

Lars.

Fra : David Konrad

Dato : 15-04-03 14:02

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja selvfølgelig. Hvis de havde ret, ville Red Hat, SuSE, Microsoft, IBM,
> Oracle og andre firmaer have seriøse problemer,

Hvorledes dog?

>og SuSE kunne lige så godt
> lukke firmaet.

SuSe lever ikke af licensering af deres MySQL produkt.

>Og eftersom at jeg ikke tror på, at MySQL medarbejderne
> mangler enhver sans for Open Source, må de være klar over, at deres
> formuleringer grænser til det usande.

Så det du _tror_, er baggrunden for din konklusion?

> Jeg vil gerne illustrere det nærmere. MySQL skriver at:
>
> "You need a commercial license, if you distribute MySQL software with your
> non open software."

Jeps.

> Dette gør Red Hat og SuSE. Hvis dette passede, ville Red Hat derfor skulle
> betale licens til MySQL for hver kopi af Red Hat Linux, som vi andre tog i
> brug. Gør de det?

Det _ved_ du da ikke, om de ikke gør, eller om der ikke findes andre
aftaler? Og nu kan de jo meget vel have en aftale med SuSe? Jeg vil faktisk
mene, at det er endog overordentligt sandsynligt at de har en sådan aftale.
Er MySQL i øvrigt en forudsætning for at kunne installere Red Hat og få det
til at køre? Det er jo problematikken, i Harald's tilfælde.

>Nej, for Red Hat Linux er gratis,

Ikke mig bekendt.

> inkl. proprietær
> software og MySQL. Så enten gør Red Hat og alle de andre noget ulovligt,
> eller også er MySQL.com's udtalelse forkert.'

Eller også er der forskel på Red Hat, og eksempelvis Harald? I øvrigt var
det ikke for at mistænkeliggøre dit synspunkt, eller fluekneppe - jeg synes
blot det er udtryk for en mærkværdig holdning at mene, at SuSe bevidst
skulle formulere sig dårligt og kryptisk - det tror jeg ganske enkelt ikke
på. Jeg tror hver en formulering er vendt og drejet inden den bliver
offentliggjort.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 15-04-03 18:02

Jeg forstår ikke, hvorfor I har så svært ved at læse GPL'en - har I
overhovedet læst den? Eller diskuterer I udelukkende ud fra MySQL's
populariserede udsagn på deres hjemmeside? MySQL's GPL licens er jo ikke
forskellig fra bash, OpenOffice.org eller alle de andres GPL licens.

Tænk på, at Debian Linux i høj grad består af GPL programmer, og at den
ligger til grund for mange andre produkter, hvori der indgår kommerciel,
proprietær software, f.eks. Corel Linux (som nu har et andet navn, som jeg
aldrig kan huske). SuSE og Red Hat kombinerer også tusindvis af GPL
programmer med kommerciel software i samme installationsprogram, og der er
ikke indbygget nogen form for licensbetaling i det. Og da MySQL serveren
ikke er anderledes licensieret, kan MySQL firmaet ikke kræve noget som
helst licens fra Red Hat, SuSE, Debian osv.

> Ikke mig bekendt.

Du må godt få en kopi af mig, gratis, og den er lovlig at kopiere. Det
forholder sig dog anderledes med SuSE - den må ikke kopieres i sin helhed.

> Eller også er der forskel på Red Hat, og eksempelvis Harald?

Nej. GPL'en siger netop, at der ikke må gøres forskel på folk. Læs den
venligst inden I diskuterer videre, ellers bliver jeg jo nødt til at starte
på at citere den:

http://opensource.org/licenses/gpl-license.php

Læg især mærke til afsnittet om "In addition, mere aggregation of another
work..."

> synes blot det er udtryk for en mærkværdig holdning at mene, at SuSe
> bevidst skulle formulere sig dårligt og kryptisk

Det var MySQL der formulerer sig dårligt. Man kan diskutere, om det er med
vilje eller ej, men det er min vurdering, at de med deres formulering
prøver at få solgt flere licenser end de ville få solgt ved en mere korrekt
formulering.

Lars.

Fra : Toke Herkild

Dato : 13-04-03 18:21

Læst meget simpelt:
Hvis du er dum nok til at includere MySQL i din distribution, Så skal du
betale 3300,- pr. styk.

MEN, hvis du er smart nok, laver du et program der KAN benytte MySQL som
backend, henviser til MySQL's download side og opfordre folk til selv at
hente den HVIS de ønsker at bruge den.

Så har du ikke distribueret MySQL.

MVH
Toke Herkild.

Fra : Harald

Dato : 15-04-03 14:20

> [...]
det
> skal være lovligt, købe en MySQL licens til ca. kr. 3300,- pr. program man

Der er åbenbart forskellige meninger om dettte, men hvis man nu som Toke
skriver siger til sine kunder at det er deres opgave at hente og installere
en MySQL server så hænger man ikke på noget. Eneste anden mulighed er så at
finde en anden server/løsning for man kan jo ikke sælge et program til under
1000,- og så forvente at kunderne også vil give over 3000,- for databasen,
en database som de absolut ikke har andet at bruge til.
Det er ikke noget stort program jeg laver, der bliver kun solgt få og antal
af samtidige brugere kommer nok aldrig over 3 hos en enkelt kunde, men hvis
Borland måske fra Delphi 8 dropper BDE så er man jo tvunget til at finde en
anden løsning der er ligeså billig (læs: gratis) som BDE.

Mvh
HK

Fra : Toke Herkild

Dato : 16-04-03 14:20

Og firebird er en del mere effektiv en MySQL

Fra : Toke Herkild

Dato : 16-04-03 14:29

Grunden til at jeg sagde som jeg gjorde er at det er forholdsvis nemt at
have flere forskellige Datamoduler, og istedet for at have dem auto
created, så kan man gøre det selv, under opstart af programmet kigge i
deres opsætning og se hvilken type DB de ønsker at bruge og loade det
Datamodul der passer bedst på deres ønsker. og lige pludseligt kan man
bruge både MSSql,MySQL, FireBird/Interbase osv. Det er udelukkende et
spørgsmål om hvordan man laver sit program.

Og hvad angår Redhat og Light version... det er da OK, man kan jo altid
downloade det man mangler for at få en enterprise version... eller næsten :)

MVH
Toke