Newbie: ProgressBar
Fra : Kasper Okkels

Dato : 07-04-03 22:04

Undskyld min uvidenhed og (dumme) spørgsmål. Men hvorfor virker nedenstående
ikke?

/Kasper

------------------
unit uProgressBar;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,
ComCtrls, StdCtrls;

type
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
ProgressBar1: TProgressBar;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;
progressbar1: Tprogressbar;

implementation

{$R *.DFM}

procedure procedure1;
var
i : integer;
begin
for i := 1 to 1000 do begin;
ProgressBar1.Position := i;
end;
end;

begin
progressbar1.Min := 1;
progressbar1.max := 1000;
procedure1;
end;

end.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-04-03 22:34

Procedure1 er defineret som en almindelig procedure og så har du selv
tilføjet yderligere en progressbar1 variabel, som ikke er den samme, som
den du har på skærmen (som del af TForm1). Evt. kan du få et crash med
den kode, du har her.

Tilføj "procedure procedure1;" lige efter "{ Public declarations }" og
slet så den globale progressbar1 variabel, du selv har tilføjet. Ved
implementeringen af procedure skal der også stå "procedure
Tform1.procedure1;"

Og uden en pause kan du selvfølgelig ikke se, at "baren" flytter sig, så
en Sleep(10) i dit loop ville også gøre underværker. Så ville den samlet
være 10*1000 ms = 10 sek. om at bevæge sig.

Fra : Kasper Okkels

Dato : 08-04-03 21:11

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slet så den globale progressbar1 variabel, du selv har tilføjet. Ved
> implementeringen af procedure skal der også stå "procedure

Tusind tak for hjælpen. Det virker fint og har givet en anelse mere klarhed
over hvordan man bygger koden op i Delphi.

/Kasper