cpu MHz justerings program?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-04-03 07:55

Jeg har hørt om programmer der kan justere cpu'ens MHz, men at
dette ikke skulle holde i særlig lang tid, måske 30ms, fordi
cpu'en hele tiden chekker om frekvensen er korrekt for at undgå
overclockning. Det jeg ville bruge det til var at sænke cpu
hastigheden for at få mere batteri. Nogen der har hørt om sådanne
programmer til mac?

JonB

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-04-03 08:43

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
> overclockning. Det jeg ville bruge det til var at sænke cpu
> hastigheden for at få mere batteri. Nogen der har hørt om sådanne

Du kan underclocke din Mac, via jumpers, vha. af overclocke siderne:

http://www.xlr8yourmac.com/

vh Flemming Rubini

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-04-03 13:02

in article slrnb9fe1t.1ph.bendtsen@brok.diku.dk, Jon Bendtsen at
bendtsen@diku.dk wrote on 4/12/03 8:54 AM:

> [...]
> overclockning. Det jeg ville bruge det til var at sænke cpu
> hastigheden for at få mere batteri. Nogen der har hørt om sådanne

Det er indbygget i Apples Energy Saver software.

--
/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-03 15:56

Hej Peter

- Og hvor er det så lige, man gør det i kontrolpanelet
'Energibesparelse'?

- Det er ihvertfald ikke i nogen af systemversionerne fra 7.1 til 9.2.2,
når det drejer sig om batterikapaciteten på bærbare.... - Og den
smule strøm, du kan 'spare' ved at sætte hhv. skærm og HD til at gå på
vågeblus, mens du arbejder er stort set lig 0. Det du ændrer på i
'Energibesparelse' / 'Energy Saver' er kun de 'døde' perioder, hvor der
ikke arbejdes særlig intensivt.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-04-03 16:39

in article 3E9828F3.3BFE65A4@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 4/12/03 4:56 PM:

> [...]
> vågeblus, mens du arbejder er stort set lig 0. Det du ændrer på i
> 'Energibesparelse' / 'Energy Saver' er kun de 'døde' perioder, hvor der

Nå det var da mystisk - muligheden forfindes ellers på min PowerBook, både i
9.2.2 og 10.2.5. Og den smule strøm man kan spare ved at sætte hhv. skærm og
HD til at gå på vågeblus, er faktisk ganske stor. Men jeg går ud fra at du
tit arbejder på en bærbar siden du udtaler dig så skråsikkert? Se iøvrigt:

<http://www.kiil.net/922_cpu.jpg>
<http://www.kiil.net/osx_cpu.jpg>

--
/peter

Fra : [5220] maciek

Dato : 19-04-03 18:38

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> <http://www.kiil.net/osx_cpu.jpg>
Ud fra hvad jeg kan se, har du ca. 2 timers kapacitet på dit batteri...
hvilken bærbar har du? Det er vel ikke en ibook?
mvh. Maciek

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-04-03 18:56

in article 1ftoghi.110k2e1nmb5moN%macfreak_slet_@tiscali.dk, [5220] maciek
at macfreak_slet_@tiscali.dk wrote on 4/19/03 7:38 PM:

> Ud fra hvad jeg kan se, har du ca. 2 timers kapacitet på dit batteri...
> hvilken bærbar har du? Det er vel ikke en ibook?

Det er en PowerBook G4 867mhz, men batteriet holder som regel 3-3,5 timer
ved normalt brug.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-03 21:35

> Det er en PowerBook G4 867mhz, men batteriet holder som regel 3-3,5 timer
> ved normalt brug.

Hvis ellers den er lidt intelligent, så beregner den restbatteritiden ud
fra det aktuelle forbrug. Hvis man først arbejder på en økonomisk måde,
og så derefter begynder på noget mere strømforbrugende som f.eks.
dvd-afspilning, så vil der være en ret kort restlevetid, der ikke
afspejler batteritiden ved mere normalt brug.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-03 15:24

Hej Jon

Ihvertfald med System 7.1/7.1.3 til 7.6.1 kunne man i kontrolpanelet
'PowerBook Indstillinger' stille CPU hastigheden, - eller rettere den
ydelse, som man ville have ud af CPU'en. Man ændrer ikke ved selve
computerens frekvens. På min gamle PB 190 kunne jeg derved forlænge
batteriholdbarheden med godt og vel 1 time.

mvh. Erik Richard