mærkelig ekstra fil
Fra : Henning Prøhl

Dato : 06-04-03 20:15

Hej

Når jeg sender en vedhæfter fil til en PC genereres ofte en lille
dat-fil, som skaber stor forvirring hos PC ejerne, da den ikke kan
åbnes.
Hvad er det der sker, og kan det undgåes?

mvh
Henning

---
Henning Prøhl
adorant@tdcadsl.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-04-03 22:03

Hej Henning.

Henning Prøhl <adorant@1Q680tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> dat-fil, som skaber stor forvirring hos PC ejerne, da den ikke kan
> åbnes.
> Hvad er det der sker, og kan det undgåes?

Det er formodentlig den fil, du sender,'s ressourcedel.

Og den lange forklaring. Du sender med apple doupple encoding (alle
filer skal kodes som 7 bit for at komme gennem alle slags servere på
nettet - normalt er data 8 bit, og det bliver klummer, hvis ikke det er
konvereteret af afsender. Mac'ens filer har både en datadel (det er den
del af filen, som PC'en kan læse, og hvor alle almindelige informationer
ligger), og så har Mac'en altså også en anden del, hvor ekstrainfo
ligger (det er vist anderledes i OSX, men det kender jeg ikke). Her
ligger de ting, som PC'en - om jeg så må sige - bruger endelsen til
(.txt etc).

Nå det var forklaringen, som blev lidt lang, go så løsningen:

Vælg Apple Single eller UU eller Base 64 som encoding i dit postprogram.
Desuden er det bare fordi PC'ens postprogram er dumt, og ikke er
programmeret ordentligt til at fatte, at der findes Mac, for så ville
den selv smidde ressource-grenen væk.

Mvh Sebastian

> mvh
> Henning
>

> ---
> Henning Prøhl
> adorant@tdcadsl.dk

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Henning Prøhl

Dato : 07-04-03 22:10

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) skrev:
>Hej Henning.

> [...]

Nu bruger jeg Mail i OSX - og jeg kan sørme ikke se sådan nogle
indstillinger.
Men tak for svaret Sebastian.

mvh
Henning

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-04-03 23:10

Hej Henning

Henning Prøhl <adorant@8DV28tdcadsl.dk> wrote:

> Nu bruger jeg Mail i OSX - og jeg kan sørme ikke se sådan nogle
> indstillinger.

Hmm, nu er det jo en slags unix, og så burde mail have en slags
pref-fil, der kunne hedd enoget i stil med .mailrc findes der ikke en
sådan i dit hjemmekatalog? Prøv at læse den fil, f.eks. ved i en shell
at skrive:

more .mailrc

Og så tryk retur, det kan jo være, der står noget et sted. Så kan du jo
prøve at lave en kopi af din .mailrc, rette i den og starte mail igen
for at se, om det gav nogen effekt. Ellers prøv:
% man mail

{% betyder: ud for din promt skriver du.... og trykker [retur] bagefter}

/Sebastian

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-04-03 11:31

In dk.edb.mac, Sebastian wrote:

> Hmm, nu er det jo en slags unix, og så burde mail have en slags
> pref-fil, der kunne hedd enoget i stil med .mailrc findes der ikke en
> sådan i dit hjemmekatalog?

Men når nu Mail er en Cocoaapplication, så Apple har formentlig valgt
at anvende deres .plist til at gemme sådanne indstillinger i.

Prøv at kigge i ~/Library/Preferences efter en fil der hedder:

    com.apple.mail.plist

Den kan du åbne med textedit, eller pico, hvis du ikke for bange for
terminalen:

    % pico ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

Så skal man lige have sine XML-briller på for at kunne få noget ud af
filen, og jeg har forlagt mine. (;

   It's just a job. Grass grows, birds fly,
   waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.