Duotone
Fra : Martin Petersen

Dato : 04-04-03 07:31

Så er der let lille grafisk spørgsmål igen:

Jeg skal til vores beboerblad lave nogle opslag der skal trykkes i sort
plus én farve. I Photoshop er der en funktion der hedder "duotone" hvor
man fra et gråtonebillede vælger "duotone" og så en Pantone-farve.
Men jeg har ikke Photoshop.
Kan man lave noget tilsvarende med GraphicConverter el. ColorIt.
(Jeg har prøvet med GC og kan godt lave et billede med én farvetone, men
hvordan får jeg lige alle de andre billeder og evt. tekstdele til at få
den samme farve?)
v.h
Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-03 08:02

martinmarius@petersen.mail.dk (martin petersen) writes:
> [...]
>(Jeg har prøvet med GC og kan godt lave et billede med én farvetone, men
>hvordan får jeg lige alle de andre billeder og evt. tekstdele til at få
Hvilket program laver du bladet i?

Frank Løkkegaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-04-03 08:43

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hvilket program laver du bladet i?

PageMaker 6.5

martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-03 09:12

martinmarius@petersen.mail.dk (martin petersen) writes:

>PageMaker 6.5
Hmm, nu skal jeg lige være helt sikker på at jeg forstår dig ret:
Du vil gerne lave duo-tone billeder og sidenhen give hele eller dele af
teksten den samme farve?
Og du kan lave et duotone billede i GC?
Det kan du da sagtens i PageMaker!?

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-04-03 10:16

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hmm, nu skal jeg lige være helt sikker på at jeg forstår dig ret:
> Du vil gerne lave duo-tone billeder og sidenhen give hele eller dele af
> teksten den samme farve?

Ja.

> Og du kan lave et duotone billede i GC?

En slags. I modsætning til Photoshop, hvor man kan vælge den bestemte
Pantonefarve i funktionen "duotone", skal man i GC ind i "lyshed og
kontrast", som det hedder på dansk, og trække "mæthed" helt i bund og
derpå kombinere de 3 farver til den ønskede nuance.

> Det kan du da sagtens i PageMaker!?

Nu er jeg jo BESTEMT ikke erfaren inden for dét her, så bær over hvis
jeg lyder dum ...

Men altså: At give teksten samme farve fsk. steder er let.
Color-paletten klarer det. Men hvis jeg sætter et billede jeg har
"duo-tonet" i Graph.Conv. og arkiveret i Tiff el. jpg, ind, kan jeg ikke
få lov til at ændre farver med farvepaletten.

Hvis jeg derimod arkiverer billedet som EPS, kan jeg godt, men nu kan
jeg til gengæld ikke SE selve billedet. Der er kun en grå firkant med
billedets navn i. Men jeg kan godt bruge farvepaletten og klikke på
"Pantone 165".
Måske fungerer det fint når det bliver kørt ind på trykkeriet?
(Det virker dog træls hvis man ikke kan se selve billedet når man
layouter, så jeg tror ikke rigtig på det. Måske er den en slags "falsk
duotone" som Graphic Converter kan lave som ovenfor nævnt.

Som du nok kan se, aner jeg ikke en kæft om hvad EPS er for noget, har
bare en fornemmelse af at det er noget "trykkeriet skal have" sammen med
postscriptfonte for at det kan trykkes ...

v.h
Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-03 14:28

martinmarius@petersen.mail.dk (martin petersen) writes:
>Nu er jeg jo BESTEMT ikke erfaren inden for dét her, så bær over hvis
>jeg lyder dum ...
Så så, rolig nu. Er sguda ikke dumt at spørge

> [...]
>"duo-tonet" i Graph.Conv. og arkiveret i Tiff el. jpg, ind, kan jeg ikke
>få lov til at ændre farver med farvepaletten.
Nej, det kan du ikke. Layout-programmet har ikke ret til at ændre i
billeder. Der arbejdes ud fra den forudsætning, at billederne er gjort
færdige inden montage. Men det er vel også underordnet, hvis du kan gøre
billederne færdige i GC? Eller er problemet at du ikke får det rigtige
match i farverne?
- Hvis det er tilfældet, skal du jo blot overføre farveværdierne til
farvepaletten i PageMaker - jeg er faktisk ret sikker på at du kan oprette
den ønskede farve i paletten (jeg har ikke haft tid til at tjekke det - er
lang tid siden jeg har haft PageMaker åben).

> [...]
>"Pantone 165".
>Måske fungerer det fint når det bliver kørt ind på trykkeriet?
Det er ikke utænkeligt, men det er nu ikke rart at sende noget til
trykkeriet uden selv at have set hvordan det spillerpå siden.

>Som du nok kan se, aner jeg ikke en kæft om hvad EPS er for noget, har
>bare en fornemmelse af at det er noget "trykkeriet skal have" sammen med
>postscriptfonte for at det kan trykkes ...
EPS er et filformat på linie med tif og de øvrige
Du kan evt. se en kort beskrivelse af dette format samt en stribe andre
her:
http://cela2002.esf.edu/research/CAVLab/reference/files.htm

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-04-03 14:54

> [...]

> EPS er et filformat på linie med tif og de øvrige
> Du kan evt. se en kort beskrivelse af dette format samt en stribe andre

Tak for hjælpen, Frank. Jeg arbejder med det!
v.h
Martin