Hjælp, valg af grafikkort?
Fra : Aksel Spandet

Dato : 30-03-03 17:04

Hej!
Jeg skal ud og have mig et nyt grafikkort... da det gamle Geforce2 er lidt
for sløvt...

Jeg har kigget på flg modeller... og står imellem Geforce4 og Radeon

Asus AGP-V9280 TD TV-Outs + DVI
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577988

eller

Sapphire Radeon 9000 Pro Tv-Out & DVI
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017891
eller
Sapphire Radeon 9100 Tv-Out & DVI Retail
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904

Jeg har så flg spørgsmål:
1. Hvor stor er foreskellen på de to Radeon kort?
2. Hvad er bedst Radeon eller Geforce4?
3. Er der nogle der har erfaringer med nogle af overstående kort?
4. Hvad er foreskellen på tv-outet?

Jeg bruger min computer mest til at spille på og se film over tv-out....
Tv-outet skal derfor være rimeligt godt...
Mit bugét er på de 1000-1300 kr.... cirka... (Det skal være ordenligt og
passe til prisen)

Nogen der kan anbefalde et kort... (evt et helt andet Skal bare være et
ordenligt mærke)

Mvh
Aksel

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-03-03 20:19

Aksel Spandet wrote:
> 1. Hvor stor er foreskellen på de to Radeon kort?

Jeg kender ikke forskellen på 9000 og 9100, men Retail betyder normalt
man få kortet i en pæn æske og nogle gange følger der spil med.

Du bør læse nogle anmeldelser på fx. www.anadtech.com

> 2. Hvad er bedst Radeon eller Geforce4?

Radeon er for ATI hvad GeForce er for Nvidia, for at sammenligne skal
der modelnumre med. Det gælder forøvrigt også Gf4 for der er stor
forskel på et gf4mx og et gf4-4600.

Mvh

Bruno

Fra : Taba

Dato : 30-03-03 22:50

> 1. Hvor stor er foreskellen på de to Radeon kort?

9100'eren er vist en nyere udgave af 9000'eren (mener jeg), men dvs. ikek
den store forskel. www.tomshardware.com kan jeg bedre lide end
www.anandtech.com for de er go'e

> 2. Hvad er bedst Radeon eller Geforce4?

Kommer an på hvilke nmodel der er tale om. Radeon findes bl.a. i 9000 pro,
9500 pro, 9700 pro, og der kommer en lidt nyere udgave ud, så der er mange
at vælge imellem, ligesom gf4 t14200, 4400, 4600 etc..

> 3. Er der nogle der har erfaringer med nogle af overstående kort?

Jeg har et GF4 Ti4200 m. 128 mb ram og det fungere skam fint til de behov
jeg har.

> 4. Hvad er foreskellen på tv-outet?

nVidia's tv-out plejer at på den dårlige side af god
men ati's tv-out har jeg ingen erfaring med (jo, på min bærbar copmuter og
der er den fin)

> [...]
> Tv-outet skal derfor være rimeligt godt...
> Mit bugét er på de 1000-1300 kr.... cirka... (Det skal være ordenligt og

Af de kort du har smidt frem på bordet så ville jeg vælge GF4 Ti4200 eller
evt. et Radeon 9500 Pro (ydelsesmæssigt ligger det på Ti4400 niveau), 9500
pro koster dog 15-1600 kr). SÅ medmindre du vil have 200+ fps el. andet mega
overkill som 20.000. i 3Dmark2001 så er mit råd til dig nok at tage gF4
Ti4200'eren, men det kommer også an på resten af dit system om det kan hamle
op med det...

Held og lykke

/Taba

Fra : [9500]Per Larsen

Dato : 31-03-03 07:16

Jeg har et radeon 9700 non pro, og Tv-out er MEGET bedre end Nvidia's, har
selv haft et Ti4200, og det suckede for hårdt.

jeg ville også tage et Radeon 9500pro hvis jeg var dig, ydelsen uden AA og
Anisotropisk filtrering, er vel på højde med et Ti4600. og smækker du lidt
AA på, så kan Ti4600 slet ikke være med, udover det er Ati's kort Dx9
kompatible, hvilket kun støvsugeren fra Nvidia er indtilvidere.

jeg vil så sige, rækker tegnebogen ikke til et 9500pro, så køb et Ti4200, da
du nok får mest for pengene i den prisklasse.

Mvh.
Per

Fra : kim

Dato : 31-03-03 08:50

"[9500]Per Larsen" <Tigerfroen@vip.cybercity.dk> skrev
> jeg ville også tage et Radeon 9500pro hvis jeg var dig, ydelsen uden AA og
> Anisotropisk filtrering, er vel på højde med et Ti4600. og smækker du lidt
> AA på,

Hvordan smækker man lidt AA på et Radeon 9500 pro ?
Gør den det ikke automatisk ?

Mvh Kim
ECS K7S5A SIS 735
AMD Athlon XP 1900+
2*256 Mb PC2100 DDR Ram
Sapphire ATI Radeon 9500 Pro, 128MB DDR-ram

Fra : [9500]Per Larsen

Dato : 31-03-03 07:18

btw. 200003Dmarks er ikke opnåeligt uden et Radeon 9700pro, og noget voldsom
modding af kortet, samt helst Peltier køling. jeg vil nu nærmere gætte på
10000-14000 3dmarks afhængigt af cpu'en.

Jeg får selv 15600 med mit R9700 non pro og en smule OC

Fra : Taba

Dato : 31-03-03 20:32

> [...]
> 10000-14000 3dmarks afhængigt af cpu'en.
>
> Jeg får selv 15600 med mit R9700 non pro og en smule OC

Yeps ved det, men jeg skrev også 3Dmark2001 (den gamle og ikke den ny),
desuden fremmer overdrivelse forståelsen (eller vækker opsigt som den
gjorde i dit tilfælde)

Jeg får umgefär 11.000. med mit GF4 ti 4200 på athlonXP 2000+ med KT333,
ingen OC what so ever... men hvad kan jeg brge det til når jeg spiller lidt
cs her og der og er tilfreds med en fps på over 85?

/Taba

Fra : Aksel Spandet

Dato : 31-03-03 14:32

Tak for de gode svar.... Jeg vil lige tænke lidt over det før jeg endeligt
bestemmer mig...
Men tak i hvertfald

Mvh Aksel

Fra : dk_sz

Dato : 01-04-03 12:11

> Asus AGP-V9280 TD TV-Outs + DVI
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577988

> Sapphire Radeon 9000 Pro Tv-Out & DVI
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017891

Jeg har begge kort (til 2 forskellige maskiner).

Vedr. Asus:
Du skal ikke vælge kortet på grund af den software der følger med..
Driver, støtte-programmer, spil mv. sucks / er for gamle efter min mening.
Selve kortet er OK. Memory kan overclockes til 600 Mhz uden problemer efter
min erfaring
(jeg kom til at gøre det ved et uheld da jeg troede kortet var den "store"
V9280 (SuperFast)
- der er lidt forvirring omkring det på diverse review-sites). Jeg kører nu
default 252/513. OK TV-Out.
Kortet lugter en hel del de første 10 dage..

Vedr. Sapphire:
Hvad man kan forvente + rigtigt rigtig god 2D (meget klar desktop).

mvh
Thomas