Validering
Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-04-03 12:26

Hej med jer...

Hvis i prøver at validere www.dvdoo.subnet.dk/forside.html, vil i
få en million fejl. Ja, jeg skal nu til at ændre det hele, så den
bliver fejlfri. Så nu går det løs! Mange af fejlene kan jeg
overhovedet ikke tyde, en del af fejlene har jeg rettet, da der
har været mange flere end nu. Men nu vil jeg spørge løs om fejl,
indtil det er færdigt, og det synes I nok ikke er så fedt.

Første fejl:

Line 11, character 9:
^
Error: required attribute TYPE not specified

Okay. Det lyder som om, der mangler anførselstegn, eller noget
lignende, er det korrekt?

anden fejl:

Line 31, character 37:
... bgcolor="#ffffff" topmargin="0" leftmargin="0" text="black"
^
Error: there is no attribute TOPMARGIN for this element (in this
HTML version)

Okay, Topmargin hører altså ikke til i denne HTML version. Hvad
erstatter Topmargin i denne HTML version, det skal selvfølgelig
være det samme resultat.

Tredie fejl:

Line 31, character 52:
... ff" topmargin="0" leftmargin="0" text="black" vlink="#666699
^
Error: there is no attribute LEFTMARGIN for this element (in this
HTML version)

Det samme som ovenover, men bare Leftmargin istedet. Hvad
erstatter den?

Fjerde fejl:

Line 35, character 151:
... dk/guestbook/794/>Gæstebog</a></td><td width=300 align=cente
^
Error: end tag for element A which is not open; try removing the
end tag or check for improper nesting of elements

Jeg har haft sådan nogle fejl før, jeg skal vel egenligt bare
slette </a> eller hvad?

Femte fejl:

Line 37, character 31:
align= ...
^
Error: an attribute value must be quoted if it contains any
character other than letters (A-Za-z), digits, hyphens, and
periods; use quotes if in doubt

Der er jeg på dybt vand. Kan I hjælpe?

På forhånd mange mange mange tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-04-03 13:12

Se inline.

On Sat, 12 Apr 2003 11:25:53 +0000 (UTC), Lasse Jensen
<lassejensen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> ^
>Error: required attribute TYPE not specified
>
>Okay. Det lyder som om, der mangler anførselstegn, eller noget

Mangler type="text/css"

> [...]

>HTML version)
>
>Det samme som ovenover, men bare Leftmargin istedet. Hvad

I begge tilfælde så brug CSS istedet.

> [...]
>Error: end tag for element A which is not open; try removing the
>end tag or check for improper nesting of elements

Indsæt det manglende <a ...

> [...]
>Error: an attribute value must be quoted if it contains any
>character other than letters (A-Za-z), digits, hyphens, and

"Quote" betyder anførselstegn. href="/".

width=300 align=center><a class=t......

Tak, fordi du gad at svare

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-04-03 15:27

Jens Peter Karlsen skrev:

>I begge tilfælde så brug CSS istedet.

Okay, nu kender jeg overhovedet ikke noget til CSS, så hvordan
kommer det til at se ud?

> Indsæt det manglende <a ...

Det er lidt mærkeligt, fordi der mangler ikke <a... Hvad kan fejlen
så være? I kan se et lille stykke af koden, så I kan se at <a er
der.

Kode:

width=300 height=15><a class=t
href=http://www.wwwportal.dk/guestbook/794/>Gæstebog

>width=300 align=center><a class=t......

Validatoren anbefalede dig at sætte anførselstegn hvis du er i tvivl.
Nogen anbefaler at man altid bruger det. Det ville se sådan ud:

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-03 15:36

Lasse Jensen skrev:

>Det er lidt mærkeligt, fordi der mangler ikke <a... Hvad kan fejlen
>så være?

Forvirring på grund af manglende anførselstegn.

>Kode:

Bræk din kode om som jeg gør. Det er meget nemmere at overskue.

>width=300 height=15><a class=t
>href=http://www.wwwportal.dk/guestbook/794/>Gæstebog

Ok, det vil jeg gøre.

> Validatoren anbefalede dig at sætte anførselstegn hvis du er i tvivl.
> Nogen anbefaler at man altid bruger det. Det ville se sådan ud:

> <href="http://www.wwwportal.dk/guestbook/794/">Gæstebog

Det ser da meget rigtigt ud, men skal der også anførselstegn omkring t? Det vil sige <a clas="t"

På forhånd tak

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-04-03 17:02

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-03 18:44

Lasse Jensen skrev:

>Det ser da meget rigtigt ud, men skal der også anførselstegn omkring t? Det vil sige <a clas="t"

Nej, der *skal* ikke, men det skader ikke.

Reglen stod i validatorens svar:

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-04-03 08:13

Hej igen...

Nu er der lidt flere fejl

Første fejl:

Line 50, character 9:
<xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da"
lang=" ...
^
Error: an attribute specification must start with a name or name
token

Skal der stå et eller andet foran <xmlns....?

Anden fejl:

Line 50, character 9:
<xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da"
lang=" ...
^
Error: element XMLNS not defined in this HTML version

Hvad der?

Tredie fejl:

Line 50, character 16:
<xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da"
lang=" ...
^
Error: end tag for XMLNS omitted; possible causes include a missing
end tag, improper nesting of elements, or use of an element where it
is not allowed

Hvad der, skal et eller andet slettes?

Fjerde fejl:

Line 50, character 3:
<xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da"
lang=" ...
^
start tag was here

Der skal vel bare slut tag, ikke?

Femte og sidste fejl:

Line 52, character 7:
^
Error: element BODY not allowed here; check which elements this
element may be contained within

Jeg ved godt at body ikke må være der, da der så er body 2 steder i
koden. Men jeg ved ikke hvad der så skal være, hvis body ikke skal
være der. Hvordan kommer det til at se ud?

Hvis I vil se koden, kan I bare gå ind på
www.dvdoo.subnet.dk/forside.html, og klikke jer ind på vis kilde.

På forhånd mange mange tak

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 13-04-03 10:55

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> lang=" ...
> ^
> Error: an attribute specification must start with a name or name

Jeg tror alle dine fejlmeddelelser i virkeligheden stammer fra den
samme fejl. Mon ikke der skulle have stået:

istedet for:

<xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">

Mvh
Jonas Astrup

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-04-03 13:00

Jonas Astrup - HTML.dk skrev:

> Jeg tror alle dine fejlmeddelelser i virkeligheden stammer fra den
> samme fejl. Mon ikke der skulle have stået:

> istedet for:
>
> <xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">

Hej Jonas.

Det hjalp da, pånær lige at der nu står <html> 2 steder i koden, og
det går jo ikke. Hvordan løser jeg det? Jeg vil også lige høre hvad
det egentlig gør, det stykke kode nedenunder?

Jeg synes ikke det ligner noget betydningsfuldt, så jeg tænkte på at
slette det. Derfor ville jeg så lige først høre hvad det gør?

På forhånd tak

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-03 14:54

"Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev

Tror du ikke, koden <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
xml:lang="da"> skal op og erstatte <html> oppe i anden linje i stedet for
at stå, hvor den står nu?

Derudover har du en <body/ umiddelbart efter </head> og igen 15 linjer
længere nede. Slet den sidste af dem.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-04-03 16:56

Erik Ginnerskov skrev:

> Tror du ikke, koden <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
> xml:lang="da"> skal op og erstatte <html> oppe i anden linje i stedet for
> at stå, hvor den står nu?

Det gør jeg, men hvad betyder det?

> Derudover har du en <body/ umiddelbart efter </head> og igen 15 linjer
> længere nede. Slet den sidste af dem.

Skal jeg bare slette body? Skal der så ikke noget andet ind istedet for body?

På forhånd tak .-)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-03 17:16

"Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev

> Skal jeg bare slette body? Skal der så ikke noget andet ind istedet for
body?

Du skal slette den nederste <body> (linje 52) og beholde den, der kommer
umiddelbart efter </head> (linje 32).

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 13-04-03 22:47

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg synes ikke det ligner noget betydningsfuldt, så jeg tænkte på at
> slette det. Derfor ville jeg så lige først høre hvad det gør?

Kig her: http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp

Læs især kapitlet: 2.3 Namespace identifikation og sprogvalg

Mvh
Jonas Astrup

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-04-03 10:08

Jonas Astrup - HTML.dk skrev:

> Kig her: http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp
>
> Læs især kapitlet: 2.3 Namespace identifikation og sprogvalg

Hej Jonas.

Jeg har nu læst det, og det bruges altså i et XHTML dokument, til at
vælge det sprog dokumentet er skrevet på.

Men hvis du kigger på www.dvdoo.subnet.dk/forside.html, er det så et
XHTML dokument eller bare et HTML? Jeg vil sige det bare er et HTML
dokument, fordi der mangler noget før det er XHTML. Hvis jeg bare vil
have det skal være et HTML dokument, skal jeg så bare det lille stykke
der viser hvilket sprog det er skrevet på?

På forhånd tak

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 14-04-03 19:42

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis jeg bare vil have det skal være et HTML dokument,
> skal jeg så bare det lille stykke der viser hvilket sprog
> det er skrevet på?

Din kode nu:

Korrekt HTML:

Mvh
Jonas Astrup

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-04-03 22:31

Jonas Astrup - HTML.dk skrev:

> Din kode nu:
> lang="da">
>
> Korrekt HTML:

Hej igen...

Vil det sige mine andre HTML dokumenter er forkerte, fordi der står
kun <html> og ikke <html lang="da">? Man behøves måske ikke at skrive
det?

på forhånd tak

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-03 23:03

> [...]

>Vil det sige mine andre HTML dokumenter er forkerte, fordi der står
>kun <html> og ikke <html lang="da">? Man behøves måske ikke at skrive

Nej, der er i langt de fleste tilfælde ingen grund til at bruge
det, bare du har angivet, hvad tegnsæt der bruges på siden.

Der, hvor det kan have lidt betydning er, hvis man har siden på
flere forskellige sprog.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-04-03 10:37

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> det, bare du har angivet, hvad tegnsæt der bruges på siden.
>
> Der, hvor det kan have lidt betydning er, hvis man har siden på

Hej Knud.

Okay, så behøver jeg det ikke, da jeg allerede har oplyst hvilket tegnsæt
det er.

Fra : Rune Glerup

Dato : 15-04-03 10:39

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, der er i langt de fleste tilfælde ingen grund til at bruge
> det, bare du har angivet, hvad tegnsæt der bruges på siden.

Det er nu en meget god idé hvis man fx ønsker at hjælpe Google med at
gøre deres sprogsøgning effektiv. Google blander ofte danske og norske
hvis der ikke er angivet sprog.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/