Begrænset inkassogebyr - hvilken lov?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-04-03 21:38

Jeg har fået et trusselsbrev fra Tiscali (et af mange), hvor de
skriver, at sagen nu (en regning for en vare, jeg aldrig har købt) vil
overgå til retslig inkasso, hvilket vil påføre mig yderligere
omkostninger. Hvis jeg altså ikke betaler inden 5 dage - hvad jeg
naturligvis ikke gør.
Endnu en opringning til kundeservice (det er sgu svært at komme
igennem!) blev besvaret med, at de selvfølgelig havde ret - og det her
ville komme til at koste mig tusindvis af kroner (regningen er på 300
kr. plus renter og gebyrer).
Men tusindvis af kroner (som jeg selvfølgelig heller ikke vil betale)
kan det være ritgtgt?. Kom der ikke en lov på et tidspunkt, hvor
grænsen for inkassogebyr blev sat til 100 kroner - eller tager jeg
fejl?

Lars

PS: Er der ikke også noget med, at man kan afvise inkassofirmaets krav
ved at sige, at man ikke vil anerkende sagen, hvorefter Tiscali så
skal fremlægge beviser?

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-04-03 22:57

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kom der ikke en lov på et tidspunkt, hvor
> grænsen for inkassogebyr blev sat til 100 kroner - eller tager jeg
> fejl?

De kan sende 3 rykker til dig der max må koste 100 kr pr stk incl moms.
Selve inkassogebyret kommer overi, og det kan variere afhæning af hvilket
firma de bruger til at inddrive gælden.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-04-03 23:17

> De kan sende 3 rykker til dig der max må koste 100 kr pr stk incl moms.
> Selve inkassogebyret kommer overi, og det kan variere afhæning af hvilket
> firma de bruger til at inddrive gælden.

Ganske rigtig. 3 rykkere må sendes op til kr. 100,- pr. stk.
Derefter ryger man normalt i RKI og til sidst til ekstern inkassofirma, og
her begynder diverse gebyrer og morarenter at tage ryge på.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 23:24

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> skrev:

> Ganske rigtig. 3 rykkere må sendes op til kr. 100,- pr. stk.
> Derefter ryger man normalt i RKI

Der kan kun ske en registrering i RKI, hvis gælden er skriftligt
erkendt eller der er faldet dom.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 11-04-03 09:39

> Der kan kun ske en registrering i RKI, hvis gælden er skriftligt
> erkendt eller der er faldet dom.

Og hvis den er over over 1000kr.

PH

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 11-04-03 10:45

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-04-03 00:32

lcj@wanadoo.dk skrev:

> Men tusindvis af kroner (som jeg selvfølgelig heller ikke
> vil betale) kan det være ritgtgt?.

Hvis sagen ryger i retten, og du taber, kan det næsten ikke undgå at
koste "tusindvis af kroner".

> Kom der ikke en lov på et tidspunkt, hvor
> grænsen for inkassogebyr blev sat til 100 kroner

Nej, det er rykkergebyr.

TT

Fra : jmfogh

Dato : 11-04-03 10:19

Bestemmelser om rykkergebyrer og inkassoomkstninger fremgår af henholdsvis
renteloven og inkassoloven. Der SKAL være udsendt påmindelse om betaling
hvori det er anført at hvis ikke der betales inden 10 dage (eller mere)
påløber der inkassoomkostninger. Maksimalt kan der betales 100. kr pr rykker
(inkl.moms) på i alt 3 gange, og der kan kræves et inkassohenvisningesgebyr
også på 100 kr. Altså maksimalt 400 kr. Hvis ikke 10 dages fristen er
overholdt kan gebyret ikke opkræves.

Oveni kan der så komme inkassoomkostninger til inddrivelse ved inkassobureau
eller advokat. De 10 dage skal stadigvæk være påset. Går sagen såvidt at der
indleveres stævning kommer der indenretlige omkostninger (retsplejeloven)
ovenpå.

Så er der kreditorer der kræver betaling inden 5 dage eller 8 dage er det
faktisk muligt at de ikke har ret til at opkræve gebyrer eller omkostninger.

/Jeppe

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-04-03 12:58

On Fri, 11 Apr 2003 11:19:06 +0200, "jmfogh" <nn@nn.com> wrote:

> [...]

>faktisk muligt at de ikke har ret til at opkræve gebyrer eller omkostninger.

Den præcise tekst fra Tiscali lyder:

"Trods tidligere fremsendt rykker, har vi stadig ikke modtaget
ovenævnte beløb. Såfremt betaling ikke har fundet sted inden 5 dage,
vil sagen uden yderligere varsel blive overgivet til retslig inkasso,
hvilket vil påføre dig yderligere omkostninger."

Med den formulering vil det så sige, at de faktisk ikke kan gøre krav
på yderligere omkostninger/gebyrer i henhold til 10 dages fristen?

Et andet spørgsmål:
For at et inkassofirma kan indgive en stævning skal der så ikke en
foged ind over - og skal den foged ikke se noget dokumentation for, at
jeg har indvilget i at købe det produkt, som Tiscali hævder at have
penge til gode for?

Jeg kan tilføje, at det Tiscali vil have penge for er et
internet-abonnement til omkring 300 kroner om året. Men jeg har aldrig
haft andet forhold til dem end et gratis dial-up abonnement, hvor man
betalte pr. minut, man var koblet op (og regningerne fra det
abonnement er alle betalt).

vh
Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-04-03 13:52

Scripsit lcj@wanadoo.dk

> For at et inkassofirma kan indgive en stævning skal der så ikke en
> foged ind over

Nej. At "indgive stævning" er det samme som at anlægge sag. Stævningen
er det dokument hvor man forklarer retten og sin modpart hvad sagen
handler op (og hvad man påstår). Navnet "stævning" skyldes at teksten
traditionelt skal formuleres som en opfordring til modparten om at
møde op i retten og tale sin sag.

Alle og enhver kan indgive en stævning - om de kan vinde den
efterfølgende sag er naturligvis en helt anden sag.

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : Rico Laursen

Dato : 11-04-03 21:07

> PS: Er der ikke også noget med, at man kan afvise inkassofirmaets krav
> ved at sige, at man ikke vil anerkende sagen, hvorefter Tiscali så
> skal fremlægge beviser?

Hvis det er et forbrugerkøb, hvilket jeg vil tolke det som, så skal Ticali
kunne bevise at du har modtaget/brugt produktet...

Hygge
/Rico