Rejse til Asien... Farlige lande laos og C~
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 11-04-03 10:01

hejsa alle!

mig og min kæreste skal til sydøst asien til sommer....
Nærmere bestemt går vores rejse fra Singapore og rundt i
Malaysia... Derefter vil vi enten tage et fly til Hanoi (vietnam) eller
Ho chi minh (vietnam).. Rejsen slutter i Bangkok... På baggrund af
vores valg skal vi igennem enten cambodia eller Laos...

Derfor kikkede vi på udenrigsministeriet hjemmeside, der er MEGET
hårde ved landene... Det lyder ikke rart med hensyn til overfald og
kriminalitet... Hvor meget skal man lytte til udenrigsministeriets
hjemmeside?????

Fordi vi spurgte vores rejsebureau der sagde at eksempelvis cambodia behøver
man ikke frygte noget som helst.. de har haft flere tusinde i cambodia, og
der er
aldrig sket nogen med nogen????...

Hvad med hensyn til SARS ... Er der nogen der tør tage til vietnam
(hanoi)...????

Her er hvad der står på hjemmesiden om cambodia:
--------------

Rejsevejledning:
Terroristangrebet på Bali den 12. oktober har vist, at der i Sydøstasien
generelt er et markant forhøjet trusselsniveau mod vestlige mål.

Danske statsborgere bør udvise den største agt-pågivenhed. Dette gælder især
personer, som er ubekendt med de lokale forhold.

Største agtpågivenhed bør udvises på offentlige steder, hvor mange
vesterlændinge ofte opholder sig, især religiøse helligdomme, restauranter,
diskoteker, cafeer, barer og lignende. Det bør overvejes at undlade at
besøge sådanne steder, hvis de ikke er bevogtet af politi, militær eller
andre sikkerhedsstyrker.

Danske virksomheder bør i samarbejde med de lokale myndigheder nøje gennemgå
deres sik-kerhedsforanstaltninger. Der bør udvises særlig årvågenhed omkring
britiske og internationale skoler. Forældre med børn på sådanne skoler bør
rådføre sig med skoleledelsen om børnenes skolegang.

Den 29. januar 2003 blev thailandske interesser i Phnom Penh udsat for
voldelige angreb. Det gik bl.a. ud over den thailandske ambassade.

Det anbefales derfor at undgå større forsamlinger og demonstrationer, at
undlade at kommentere thailandsk og cambodiansk kultur, at afstå fra
rejseaktiviteter efter mørkets frembrud samt, at undgå besøg ved thailandsk
ejendom - restauranter, hoteller m.v. - især i Phnom Penh området.

Rejsende til Cambodia anbefales at benytte fly ved indrejse i landet. Det
bemærkes dog, at kun et enkelt privat flyselskab opererer på ruterne
Bangkok - Phnom Penh og Bangkok - Siem Riep. Flyforbindelserne internt i
Cambodia fungerer normalt.

Det frarådes at benytte grænseovergange imellem Laos og Cambodia og Thailand
og Cambodia. Området inde i Cambodia langs den thailandske grænse anses for
specielt farligt. Besøgende til templerne i Angkor anbefales at rejse med
fly til Siem Reap. Der frarådes at besøge nærliggende templer og rejsende
anbefales strengt at adlyde advarselsskiltene.

Det er muligt at rejse ad landevejen mellem Phnom Penh og den vietnamesiske
grænse langs Route 1 og mellem Phnom Penh og Sihanoukville langs Route 4.
Rejsende anbefales dog kun at rejse i dagtimerne mellem kl. 07-16.30. Rejse
ad Route 5, Phnom Penh-Battambang og Route 6, Phnom Penh-Siem Reap-Sisophon
bør kun foretages i konvoj.

Rejser til andre destinationer ad landevej, med flodtransport eller med tog
frarådes.

Ved flodtransport advares mod ulykker forårsaget af dårlig vedligeholdelse
af bådene og usynlige klipper og skær i floden.

Rejsende til Cambodia bør udvise forsigtighed, specielt efter mørkets
frembrud, og undgå større forsamlinger og demonstrationer. Der advares mod
banditvirksomhed og landminer. Cambodia forbliver et af de lande i verden
med højeste koncentration af miner.

Kreditkort accepteres kun i begrænset omfang på hoteller og andre store
etablissementer i Phnom Penh samt i større byer. Rejsende bør ikke være
afhængige af kreditkort til at finansiere deres rejse i Cambodia. Hvad angår
rejsechecks, kan disse kun indfries i et begrænset antal banker og større
hoteller. De fleste transaktioner foretages i amerikanske dollars.

Regntiden ligger mellem maj og oktober. Vandstanden i floderne stiger, og
det er ikke ualmindeligt, at floderne går ud over deres bredder med
oversvømmelser til følge. Rejsende bør holde sig opdateret om vejret i
området og planlægge deres rejseaktiviteter derefter. Bistand til nødstedte
rejsende som følge af oversvømmelserne vil være yderst begrænset.

Danmark har ingen ambassade eller konsulater i Cambodia, men den tyske
ambassade i Phnom Penh vil i absolut nødstilfælde kunne bistå danskere.
Ambassadens adresse er:

Embassy of the Federal Republic of Germany
Rx. S.F. Yougoslavie, 76-78, Phnom Penh
Tlf.: (00 855) 23-216381 eller 216193
Fax: (00 855) 23-427746
I absolut nødstilfælde desuden på mobiltlf. (00 855) 18-810389

Andre landes rejsevejledninger kan findes på følgende hjemmesider:
USAs udenrigsministerium
Storbritanniens udenrigsministerium
Tysklands udenrigsministerium
Canadas udenrigsministerium
Australiens udenrigsministerium
Frankrigs udenrigsministerium

Fakta om landet:
CambodiaRedigeret: 26. marts 2003

Fra : max

Dato : 11-04-03 10:47

> [...]
> der er
> aldrig sket nogen med nogen????...
>
> Hvad med hensyn til SARS ... Er der nogen der tør tage til vietnam

Visse områder i Laos var lukkede i en kortere periode tidligere på året
pga. "bandit angreb" (frihedskæmpere) (terrorister), et par turister blev
dræbt.. Men det er så sjældent det sker og i får alligevel ikke lov til at
rejse i de mest udsatte steder, så tag bare afsted. Udenrigsministeriet skal
advare om den mindste risiko.. Sars er endnu ikke så udbredt, men hold
øje med hvad der sker, enten har de fået nogenlunde styr på det eller også
blir det helt forfærdeligt.. Jeg tror kampangen virker og alle er
opmærksomme
nu, så det er forhåbentligt snart under kontrol, jeg ville ikke have noget
imod
at tage til Vietnam på nuværende tidspunkt, men det er noget i skal overveje
og snakke med jeres familier om, de skal jo også have det godt med at sende
jer afsted.. -max-

Fra : JakobN

Dato : 22-04-03 16:00

Udenrigsministeriet er altid overdrevet forsigtige, så de ikke
efterfølgende kan klantres for noget. Desuden har der været tilfælde hvor
deres informationer ikke har været opdateret og deres vejledninger derfor
ikke justeret i den ene eller anden retning. Derfor: brug jeres sunde
fornuft.

Selv ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved Cambodia eller Laos. I
Cambodia er der masser af landminer og det betyder at skilte med "græsset må
ikke betrædes" bliver overholdt og at man som turist ikke lejer en
moutainbike og pløjer sig gennen den nærmeste rismark, men holder sig til de
områder hvor alle de andre turister har gået før, som fx Angkor Wat.

I kan købe rundrejser i Cambodia fra Bangkok eller flyve fra Bangkok til
Saigon (Ho Chi Minh) eller Hanoi for ca. 1000 DKK, så I behøver ikke at
rejse gennem hverken Cambodia eller Laos.

Selv synes jeg bedst om Hanoi, da den adskiller sig mest fra de andre byer i
sydøstasien og da der er mulighed for ture til Kina og til bjergene omkring
Sapa (nordlige Vietnam). Saigon er et kæmpe mylder af mennesker og støj.

Jeres rejseplan lyder lidt kringlet. Har I ikke mulighed for at rejse fx.
til Singapore og så over land via Bangkok, Cambodia (Pnom Pen, Angkor Wat),
Saigon til Hanoi og så flyve hjem der fra?

JakobN

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 16:40

On Tue, 22 Apr 2003 16:59:48 +0200, "JakobN" <nospam@jakobn.com>
wrote:

>Udenrigsministeriet er altid overdrevet forsigtige, så de ikke
>efterfølgende kan klantres [...]

>Selv ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved Cambodia eller Laos.

Berlingske i dag:

"Turistbus angrebet i Laos

Mindst 12 personer blev dræbt og snesevis såret, da revolvermænd [skal
nok være: mænd med skydevåben] tilhørende det etniske Hmong-mindretal
angreb en bus fuld af lokale ferierejsende i det nordlige Laos [...]
Angrebet søndag morgen var det andet i år [...] mellem den populære
nordlaotiske turistby Luang Prabang og hovedstaden Vientiane. [...] i
nærheden af byen Vangvien på halvejen [...] En vestlig diplomat sagde,
at hans ambassade havde hørt, at op til 32 personer var blevet dræbt
[...] Mindst 10 personer, heriblandt to schweiziske turister, blev
dræbt, da revolvermænd angreb en bus i det samme område i begyndelsen
af februar."

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk