Excel vil ikke starte
Fra : Ken Schultz

Dato : 10-04-03 20:46

Hej

Jeg håber I kan hjælpe, for jeg er lidt forvirret.

Når jeg forsøger at starte Excel eller et Excel-regneark (Excel 2000/Office
2000 under Windows 98)
så låser PC'en (der kommer timeglas, eller en fejl med kernel32.dll, eller
manglende hukommelse eller andre fejl af samme skuffe).

Jeg har afinstalleret og geninstalleret både Excel og hele Office-pakken,
men det hjælper ikke.

Jeg har ikke det samme problem med f.eks. Word 2000.

Bruger Excel nogle filer under Windows, som ikke er en del af Office-pakken
og som Word f.eks. ikke bruger (måske er der en 'korrupt' fil...)?

Har I andre idéer til hvad der kan være galt?

Kan jeg geninstallere Windows uden at miste de programmer jeg p.t. har /
uden at formattere?

Hilsen Ken

Fra : Ole M. Nielsen

Dato : 15-04-03 19:47

Hej Ken.

Jeg kan ikke hjælpe dig, men blot trøste dig med at jeg nu sidder med samme
problem.
Jeg har også geninstalleret Office uden at det hjalp, ligesom jeg har
geninstalleret Windows 98 også uden resultat. Du behøver ikke at frygte for
dine programmer hvis du installerer Win98 igen. Det hele ligner sig selv
bagefter, men som sagt det hjalp ikke her hos mig. Jeg har nu prøvet så
mange ting at jeg er ved at komme til den erkendelse at min harddisk skal
formateres.

Ole

Fra : pre

Dato : 15-04-03 22:10

Mon ikke det var en idé at starte Søg og Erstat som netop gennemgår
alle filerne, både for at se om de er på plads og for at se at de ikke
er ødelagte.
Klik i Excels øverste menulinie - på Hjælp - og start rutinen som er
en variant af Installeren.

At genstarte Windows eller Office er bogstavelig talt nyttesløst (i
dette tilfælde), men det er rigtigt at der med årene opsamles
overflødige filer som sløver processerne. Derfor er det godt en gang
imellem at få et nyt OS, og at installere på en "clean" disk.

pre

mailto:perian&#64postkasse.net

Fra : Ole M. Nielsen

Dato : 16-04-03 08:13

Har du en anden idé, for man kan jo ikke komme ind til menulinjen, når Excel
ikke vil starte.

Ole

Fra : pre

Dato : 16-04-03 11:25

Kald den samme funktion fra Kontrol Panel/Tilføj Fjern Office.

| Har du en anden idé, for man kan jo ikke komme ind til menulinjen,
> [...]
| > |
| > |
| > |

| > |
| > |

Fra : Ole M. Nielsen

Dato : 17-04-03 13:36

Hej Ken.

Her er løsningen (det virkede i hvert fald hos mig) . Jeg fandt den på
nettet i et amerikansk forum :

>Excel crashes when it starts
>When Excel is started, it opens an *.xlb file, which contains your menu and
toolbar customizations. If this >file is damaged, it may cause Excel to
crash when it it started. Also, this file may (for some reason) be very
>large. In such a case, this may also cause Excel to crash. Typically, your
*.xlb file should be 500K or >smaller.

>If Excel crashes when it is started, try deleting your *.xlb file. To do
so:

>Close Excel
>Search your hard drive for *.xlb. The filename and location will vary.
>Create a backup copy of this file and then delete the file.
>Re-start Excel. Hopefully, Excel will now start up normally.
>NOTE:
>Deleting your *.xlb file will also delete any toolbar or menu
customizations.