And og gås
Fra : PAR

Dato : 10-04-03 19:55

Vi vandt dem efter juleindkøbene.
Nu ligger de i fryseren, men skal _ikke_ laves til julemad!
Men hvad gør vi, når min kone heller ikke vil lave dem sprængte?
Forslag ønskes!

På forhånd Tak!

PAR

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-04-03 20:31

"PAR" <parleth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu ligger de i fryseren, men skal _ikke_ laves til julemad!
> Men hvad gør vi, når min kone heller ikke vil lave dem sprængte?
> Forslag ønskes!

Det behøver slet ikke være noget problem...
I kan bare sende dem til mig

Hilsen Inger

Fra : M. Andersson

Dato : 10-04-03 21:06

Jeg har med stor succes grillet and om sommeren. Det er selvfølgelig bedst i
en kuglegrill, så den får godt med varme. Med hensyn til stegetiden så brug
et stegetermometer til at afgøre hvornår den er færdig. Server med nye
kartofler og frisk salat.
mvh
Morten

Fra : Anders

Dato : 11-04-03 12:47

> [...]
> Nu ligger de i fryseren, men skal _ikke_ laves til julemad!
> Men hvad gør vi, når min kone heller ikke vil lave dem sprængte?

I kan lave confit!. Fuglen parteres, drysses med rigeligt groft salt,
hvidløg og timian og venter 24 timer i køleskabet.
Tages ud, skylles, og koges i ande/gåsefedt til kødet er mørt, ca. 2-3
timer. Kan også laves i ovn ved 100 grader.
Stykkerne puttes i passende fad/skål og overhældes med fedtet. Kan opbevares
i flere måneder og smager bedst efter mindst en uge.

Når man skal bruge af det, tager man blot et stykke op, og luner eller
griller det kortvarigt.

Hvis den lokale slagter ikke er leveringsdygtig i andefedt kan man godt
bruge svinefedt.

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:14

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> I kan lave confit!.

Fremragende ide. Kan man se bort fra kaloriebombeeffekten, smager det
uforligneligt.

> Hvis den lokale slagter ikke er leveringsdygtig i andefedt kan man godt
> bruge svinefedt.

Jeg ville under alle omstændigheder bruge i hvert fald noget svinefedt på
toppen af confit'en. Det danner et fast låg i modsætning til
ande/gåsefedtet, der ikke rigtigt stivner.

Hvis det er en lidt fed and/gås (og det er de danskopdrættede oftest) og man
steger dyrene i ovnen, vil der ofte blive dannet fedt nok, hvis man smider
1/2 kg. svinefedt oveni. Og så har man samtidigt en fedt, der kan stivne.

Men prøv endeligt confit'en. Det er ikke svært, og et stykke grillet and/gås
fra denne slår alt på grillen!

vh
Jan

vh