Andet multimedie
bentjuul 3670
Tegne logo op i Illustrator?
Fra : Sean Pedersen

Dato : 10-04-03 19:02

Hej

Jeg har tegnet et logo på papir, som jeg gerne vil bruge på min hjemmeside.
Jeg har scannet det ind og vil
så prøve at tegne det i Illustrator. Men efter flere forsøg må jeg nu søge
hjælp... Hvordan skal jeg gribe det an? Jeg er nybegynder
hvad angår Illustrator og har problemer med bare at tegne

Har læst noget om at jeg skal lægge det indscannede billede i et layer og så
tegne ovenpå?

Håber i vil hjælpe mig på rette vej..

På forhånd tak
Sean Pedersen

Fra : Madsen

Dato : 10-04-03 21:59

Sean Pedersen skrev:

> [...]
> hjemmeside. Jeg har scannet det ind og vil så prøve at tegne det i
> Illustrator. Men efter flere forsøg må jeg nu søge hjælp...

Uha. Det er svært at beskrive kun vha. ord, men lær for det første
at bruge penværktøjet (Pen Tool). Uden det kommer man ikke ret langt
i et program som Illustrator. Godt nok så kan man efterhånden bruge
Illustrator til mange forskellige ting, men til sådan noget som
rentegning af logoer er penværktøjet oplagt.

> Har læst noget om at jeg skal lægge det indscannede billede i et
> layer og så tegne ovenpå?

Når jeg skal rentegne noget så plejer jeg for det første at oprette
et nyt dokument i Illustrator og så placerer jeg det billede eller
den grafik som jeg skal rentegne med File > Place-menuen, eller ved
simpelthen at copy/paste det ind i Illustrator fra et andet program.

Billedet eller grafikken vil automatisk blive indsat på Layer 1 som
bliver oprettet når man laver det nye dokument.

Ved at dobbeltklikke på Layer 1 i lagpaletten har man mulighed for
at placere et flueben i et felt ved navn Template. Det låser laget
og alt hvad der befinder sig på det, så du hverken kan flytte eller
tegne på laget. Det er ret praktisk når du skal tegne ovenpå, for
det er irriterende hvis det objekt man tegner efter flytter sig.
I stedet for at dobbeltklikke på Layer 1 kan man også blot klikke
på det så det bliver aktivt og så vælge Template i sidemenuen til
lagpaletten (den lille pil i øverste højre hjørne af lagpaletten).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/template.png>

Når Layer 1 med grafikken eller billedet som skal rentegnes er lavet
til en Template kan du oprette et nyt lag i sidemenuen til lagpaletten
og dette nye lag kan du så lave din rentegning på.

Madsen.

Fra : Jakob

Dato : 11-04-03 06:41

In article <Kkila.150$UH2.55@news.get2net.dk>, seanp@kolibrinet.dk
says...
> [...]
> hjælp... Hvordan skal jeg gribe det an? Jeg er nybegynder
> hvad angår Illustrator og har problemer med bare at tegne

Hvis du har photoshop (og en adsl linie) så er der her den fedeste
quicktime film der beskriver hvordan det kan gøres meget elegant

http://www.designsbymark.com/pstips/movies/movfiles/convtovector.mov

Hygge

Jakob

Fra : Sean Pedersen

Dato : 11-04-03 23:03

> Hvis du har photoshop (og en adsl linie) så er der her den fedeste
> quicktime film der beskriver hvordan det kan gøres meget elegant
>
> http://www.designsbymark.com/pstips/movies/movfiles/convtovector.mov

Har netop fulgt filmen step-by-step og det ser virkelig godt ud! Det var jo
lige sådan en tutorial, jeg havde brug for.

Takker for linket!

/Sean

Fra : Madsen

Dato : 12-04-03 13:45

Jakob skrev:

> Hvis du har photoshop (og en adsl linie) så er der her den fedeste
> quicktime film der beskriver hvordan det kan gøres meget elegant

Godt nok så nævner han det også kort i starten af filmklippet, men til
sådan noget som tekst er hans metode altså ikke den mest velegnende.
Det kommer til at ligne noget katten har slæbt ind. Det er ikke så nemt
at se på videoen fordi at han ikke zoomer ind på teksten, men den kurve
som han laver ud fra markeringen bliver ret så upræcis når han vælger
en tolerance på 1,5 pixels. Upræcise kurver i forbindelse med tekst er
en skidt blanding.

På den anden side så vil der blive oprettet alt for mange punkter i
kurven hvis han vælger en lav tolerance, så ofte er den metode enten
pest eller kolera, men det kommer selvfølgelig an på hvor simpelt et
logo man sidder med.

Jeg ville 10 gange hellere tegne logoet op manuelt i Illustrator, men
metoden i Photoshop er fin nok til meget simple logoer hvor der ikke
er tekst i. Altså hvis han f.eks. havde nøjes med at vektorisere æblet,
for det kan man da kalde simpelt.

Bare min mening forstås. :)

Madsen.

Fra : Sean Pedersen

Dato : 11-04-03 09:53

Hej

Jeg takker for svarere... Jeg vil prøve at kaste mig ud i det

Med venlig hilsen
Sean

Fra : JB

Dato : 13-04-03 17:08