bestyreles vs rebresantskab
Fra : brye

Dato : 10-04-03 17:44

hejsa

er der nogen her der kan fortælle mig forskellem mellem en bestyrelse
og et representskab i en boligforeng ????

Fra : Ole Andersen

Dato : 10-04-03 18:10

brye wrote:
> er der nogen her der kan fortælle mig forskellem mellem en bestyrelse
> og et representskab i en boligforeng ????

Det står sandsynligvis beskrevet i foreningens vedtægter, men jeg vil
antage at det drejer sig om et boligselskab med et antal afdelinger.
Hver afdeling sender en eller flere repræsentanter til
repræsentantskabet, som så vælger bestyrelsen.

--
Ole Andersen
Copenhagen, Denmark

Fra : brye

Dato : 12-04-03 06:52

On Thu, 10 Apr 2003 19:09:39 +0200, Ole Andersen <news@palnatoke.net>
wrote:

> [...]
>Hver afdeling sender en eller flere repræsentanter til
>repræsentantskabet, som så vælger bestyrelsen.

takker for svaret
Nu er det sådan at vi i mange år har haft en bestyrelse i
boligforeningen og den er altid blevet valgt på en generalforsamling.
Og årsagen til mit spørgsmål, er at på den tilstundende
generalforsamling er fremkommet forslag om at oprette et repræsantskab
og det ville jo være en fordel at vide lidt om hvad det er for en
størrelse

hilsen Børge

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-04-03 22:54

"brye" <b.rye@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> er der nogen her der kan fortælle mig forskellem mellem en bestyrelse
> og et representskab i en boligforeng ????

Den afdeling du bor i har en bestyrelse hvis medlemmer i mange tilfælde er
medlemmer af repræsentanskabet som er selve boligforeningens øverste
myndighed. Valget af repræsentansskabs medlemmerne vælges tyspisk på det
årlig afdelings møde. Nogle steder har man pr automatik valgt at det er
afdelingens bestyrelsen der pr automatik sidder i repræsentantskabet.

Rangstigen ser sådan ud.

Repræsentanskabs medlem.
Afdelings bestyrelses medlem.
Beboer

Men da beboerne er med at til at vælge afdelings bestyrelses medlemmerne så
står beboer jo faktisk øverst...*S*

Mener det er lov bestemt. Det er i hvertfald sådan i AAB Århus.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : brye

Dato : 12-04-03 06:58

On Thu, 10 Apr 2003 23:53:46 +0200, "Tholo - www.tholofoto.dk"
<Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>står beboer jo faktisk øverst...*S*
>
>Mener det er lov bestemt. Det er i hvertfald sådan i AAB Århus.

Takker for svaret

Som jeg også skrev til Ole så er det ikke noget vi har i
Boligforeningen i øjeblikket.

Øhh vil det så sige at hvis et repræsantskab skal startes op så skal
der også laves afdelingsbestyrelser ?... Det har vi nemlig ikke, kun
afdelingsmøder forud for generalforsamlingen.

Tyder på at det er en enorm omvæltning at indføre :-/
Er der nogen steder man kan læse om hvad loven siger om opbygningen af
noget sådant ?

Venlig hilsen
Børge

Fra : Tholo - www.tholofot~