Sognebåndsløsning er menneskeret
Fra : "Bo Warming"

Dato : 22-03-01 05:27

Sognebåndsløsning er menneskeret

Præster får en fyrstelig løn for et par timers pligt-arbejde ugentlig og
derefter hygge-arbejde efter lyst.

Når de overtager en menighed, hænger de på risiko for at der er født
død-irriterende personer i sognets område, som de skal begrave, tale til
fra prædikestolen og som kan stemme ved menighedsrådsvalg - der oftest er
korrupte fredsvalg.

Menighedsråd er ofte venner udensogns fra, og dygtige til at signalere, at
nytilkomne har nul chancer for at påvirke pengemaskinens magt.

Som en 142 år gammel kompromis-løsning er det gjort muligt for præster at
udelukke interesserede i at blive optaget i sognet , hos dem, hvis fx
vedkommende bor nærmere ved kirken end ved sin bopælssognekirke. Den magt
hører til præsters frynsegoder. Som er mange nok uden den

I lyset af at flertallet af danskere oplever kirken som skadelig og kun værd
at boycotte, og besøgstal og medlemstal daler og daler, er der grund til at
overveje hvordan man mindsker image af ophøjet arrogance.

En lille måde er, at gøre det til borgerret at få sognebåndsløsning, hvor
man ønsker.

MEN HVAD MED PRÆSTERS ARBEJDSPRES? Johannes Møllehaves Virum-sogn
overrendtes af sognebåndsløsere og andre, der ville sole sig i tilknytning
til modepræsten vedr samtlige gejstlige servicer.

Han sagde aldrig nej. Han erkendte, at arbejdspres har aldrig været reelt
problem for nogen præst, når bortses fra hygge-arbejde, ældre-busture osv,
som jo er fornøjelse.

Plæneomgivne Kastelskirke og Filipskirke er fotogene og alle sjællandske
militære hhv amagerkanske brudepar vil giftes der. Hærprovsten forlanger
sognebåndsløsning, som "betaling" for benyttelse af
Kastelskirke-faciliteterne - men afviser aldrig, hvis man blot vil give ham
den fjer i hatten, at han har sådan dokumenterbar popularitet.

HVAD MED MENIGHEDSRÅDSVALG-KUP og individuelle lister, der kræver dyrt
kampvalg? Præster lyver om en "mit sogn er min borg" holdning, der i
storbyerne hører fortiden til. Måske tidsgrænser fra tilmelding til valgret
skal justeres, men ellers hedder svaret, at hvis lokaldemokratiet en dag
skulle blive ægte og farligt et sted, så er det en sund udfordring.

Jeg er selv løbet ind i snese af afvisninger fra præster, der ikke vil have
en fremskridtsmand som sognebåndsløser. Som var jeg jøde i fortidens
Tyskland. De lyver "jeg ringer tilbage" og påstår at jeg ikke har været
til nok højmesser (hvorfor er sådanne et krav, jeg skal ikke giftes med
præsten?) - som påstår at kemien skal passe og der skal være opbygget tillid
gennem lang tids sjælesorg eller lignende. Arrogance af den art, burde
betyde lyn-privatisering .

bo.warming@spamfilter.dk BjelkesAlle46,KbhvN,35861000 www.glistrup.com

-

--
Posted from litemail.bigfoot.com [208.156.39.208] (may be forged)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-03-01 11:03

Bo.Warming@spamfilter.dk ("Bo Warming") writes:

> bo.warming@spamfilter.dk BjelkesAlle46,KbhvN,35861000 www.glistrup.com

Nu var her lige så fredeligt. Relativt fredeligt, i hvert fald.
--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed