svar fra parkering KBH.
Fra : Martin

Dato : 10-04-03 13:36

tak for henvendelsen til Parkering København.

Den 21. marts 2003 udsendte Parkering · København en pressemeddelelse

omhandlende ændrede parkeringsregler for så vidt angår solo motorcykler og

solo EU-knallerter.

Pressemeddelelsen er foranlediget af, at Parkering · København ønsker at

sikre, at parkering af motorcykler/EU-knallerter sker i overensstemmelse med

loven.

Lovstoffet på området

Færdselslovens § 28 stk. 3 siger, at standsning eller parkering ikke må ske

på bl.a. fortov, dog med undtagelse af cykler og tohjulede knallerter.

Færdselslovens § 121 siger, at der kan pålægges afgift for overtrædelse af §

28 stk. 3.

Nuværende praksis

Den hidtidige praksis på området har betydet, at Parkering · København har

haft en tungere bevisbyrde, hvis en motorcykel blev pålagt en afgift. Denne

bevisbyrde kan være vanskelig at løfte, hvilket bedst illustreres ved

følgende eksempel:

Når der holder 3 motorcykler på et fortov, og de 2 holder til ulempe,

hvilken motorcykel kom først, og hvilke motorcykler skal pålægges en afgift?

Fremtidig praksis

For at sikre god forvaltningsskik, således at borgerne oplever ensartethed

og gennemskuelighed i pålagte afgifter, og at afgørelser hviler på et

sikkert grundlag med mindre administrative byrder til følge, har Parkering ·

København valgt at holde sig til Færdselslovens bestemmelse om emnet.

En forenkling af praksis har også den afledte effekt, at der sker en

styrkelse af trafikreguleringen og ikke mindst af trafiksikkerheden for de

bløde trafikanter i gadebilledet.

Der pålægges ikke p-afgifter for forseelsen før efter den 14. april 2003.

Antræffer p-vagter en mc/knallert, påhæftes denne en gul advarsel med

oplysning om, at parkeringen er i strid med gældende lovgivning.

Fra den 15. april 2003 kan p-vagter pålægge mc/knallerter en afgift, men

nævnte køretøjer udgør ikke et selvstændigt fokusområde. Ændringen betyder

ikke, at der vil blive lavet en særskilt målrettet indsats på området,

ligesom p-vagterne vil blive oplyst om, at der skal være tale om en

parkering, der hindrer tilgængeligheden for den øvrige færdsel.

Det bemærkes, at Københavns Politi er orienteret om indholdet af

pressemeddelelsen og ændringen af praksis.

Pressemeddelelsen omtaler ændrede regler for solo motorcykler og solo

EU-knallerter, men det skal præciseres, at der alene er tale om motorcykler

og tre hjulede EU-knallerter.

Hvor må der parkeres?

Det er tilladt at parkere følgende steder:

* Kantstensparkering på kørebanen

* I parkeringsbåse mærket MC

Det kan oplyses, Parkering · København er ved at lægge sidste hånd på en

anbefaling til Bygge og Teknik forvaltningen, Vej og Park om oprettelse af

flere afmærkede mc - pladser i København.

Parkering · København vil løbende ajourføre sin hjemmeside vedrørende

Motorcykler og EU-knallerter, herunder ændringer i forhold til afmærkede

mc-pladser.

Med venlig hilsen

Benny Bantz

Vagtleder

Fra : Hekto

Dato : 10-04-03 13:48

In article <wydla.32688$ws6.656797@news2.nokia.com>,
Maximus@hotmail.com says...
> Pressemeddelelsen omtaler ændrede regler for solo motorcykler og solo
>
> EU-knallerter, men det skal præciseres, at der alene er tale om motorcykler
>
> og tre hjulede EU-knallerter.

Nå! Nu er de da kommet i tanker om at selv en EU-knallert, er og
bliver en registreringspligtig cykel med hjælpemotor! ;0) ... op på
fortovet igen!
M.h.t. parkering af MC, har jeg nu fået et argument for OVERHOVEDET
ikke at tage ind til København, for andet end at køre rundt i gaderne.
Helt rigtigt!!! ... hvorfor skulle jeg det???
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 SOLGT!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 13:56

Hekto wrote:
> [...]
> ikke at tage ind til København, for andet end at køre rundt i gaderne.
> Helt rigtigt!!! ... hvorfor skulle jeg det???

Ja det er da godt man ikke bor i københavn. Og nu kommer vi da slet ikke
derover.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Mads Lund

Dato : 10-04-03 14:03

> M.h.t. parkering af MC, har jeg nu fået et argument for OVERHOVEDET
> ikke at tage ind til København, for andet end at køre rundt i gaderne.
> Helt rigtigt!!! ... hvorfor skulle jeg det???

Hvorfor skulle man køre ind i københavn ? Er der nogle fede stier eller fede
sving man kan piske rundt i ? Jeg har ladt mig fortælle at Botanisk have
kunne være fed til en lille enduro prøve, men at det ikke vil være velset.

Mads Lund, som gerne vil med på en offroad tur i kbh
WR200, som til lejligheden måske skulle have beskidt nummerplade

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 10-04-03 15:13

Mads Lund wrote:

> [...]
> eller fede sving man kan piske rundt i ? Jeg har ladt mig fortælle at
> Botanisk have kunne være fed til en lille enduro prøve, men at det

Fordi nogle bruger en MC som transport middel ?? excl. mig selv

> Mads Lund, som gerne vil med på en offroad tur i kbh
> WR200, som til lejligheden måske skulle have beskidt nummerplade

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Mads Lund

Dato : 10-04-03 14:34

> Fordi nogle bruger en MC som transport middel ?? excl. mig selv

Ja, men nu var sagen jo den at Hekto ville køre rundt i kbh uden at parkere,
og er det ikke lidt svært hvis man skal transporteres derind ?

Men ved nærmere eftertanke kan man jo have mange gøremål, som man ikke
behøver at parkere for. Eks hvis man skal se rød maling på chr borg eller
kigge efter piger en sommerdag

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 10-04-03 14:11

In article <wydla.32688$ws6.656797@news2.nokia.com>, Martin wrote:
> [...]
> ligesom p-vagterne vil blive oplyst om, at der skal være tale om en
> parkering, der hindrer tilgængeligheden for den øvrige færdsel.

Aha, det er altsaa ment som en gummiparagraf.

--
Soren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-04-03 14:35

> Aha, det er altsaa ment som en gummiparagraf.

Ja der kan man da tale om rygsvømning ... De melder ud at de vil give
bøder for parkering på fortov og slutter af med at de altså kun vil give
bøder til de mc'er der er i vejen ...

Konklusion. Der er stort set ikke ændret noget i praksis, bortset fra at
hvis man får en bøde for at parkere på fortov kan man ikke gøre noget da
det er p-vagtens vurdering der tæller. Så ja øv øv øv for en
gummiparagraf.

/A

Fra : Schlæger

Dato : 10-04-03 15:33

Soren S. Jorvang wrote:

> In article <wydla.32688$ws6.656797@news2.nokia.com>, Martin wrote:
<klip>

> Aha, det er altsaa ment som en gummiparagraf.

NEJ NEJ - det er en tilkendegivelse om at man vil forsøge at være så
smidige som muligt, men at man er nødt til at have regelgrundlaget i
orden, hvis MC-parkeringer volder problemer for den øvrige (fortovs)trafik.

Jeg synes faktisk at det er en ganske flot svar fra Parkering København.

Som jeg læser det (og jeg læser mange offentlige skrivelser) er det meget
op til os selv, om de nye regler bliver et reelt problem for os.

M.v.h.
Schlæger

Fra : Eddy Folder

Dato : 10-04-03 15:58

"Schlæger" <schlaeger@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Som jeg læser det (og jeg læser mange offentlige skrivelser) er det meget
> op til os selv, om de nye regler bliver et reelt problem for os.

Ja det er også sådan jeg læser det, men jeg føler også at det bringer
Pvagterne på et stadie hvor de kan give en bøde fordi de har en dårlig dag
og så slippe væk med det.. Det kan godt være at vi bestemmer om de bliver
reelle for os, men vi kommer også til at få nogle ubehagelige
episoder(Pgebyr) hvor vi kun kan nikke ja fordi en Pvagt "mente" at den var
i vejen... Nej det holder vist ikke..

Just mine 5 kr.

Mvh.
Eddy Folder

Fra : Schlæger

Dato : 10-04-03 16:20

> [...]
> reelle for os, men vi kommer også til at få nogle ubehagelige
> episoder(Pgebyr) hvor vi kun kan nikke ja fordi en Pvagt "mente" at den var

Vil det være bedre med fuldstændigt ufravigelige regler, som betyder at en
MC ALDRIG må holde på fortovet - selvom der så er tale om et areal på
størrelse med rådhuspladsen ???.

Det synes jeg i hvert fald ikke. Der findes faktisk situationer hvor man
ikke skal bede om helt faste regler, for det er alligevel bedre med de
"løse" regler.

Lad os som udgangspunkt stole på at selv P-vagter kan administrere regler
objektivt - i hvert fald indtil det modsatte er bevist.

(Jeg er klar over risikoen for at blive bombarderet med mere eller mindre
subjektive eksempler på at lige præcis P-vagter IKKE evner dette)

M.v.h. Schlæger

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 10-04-03 17:17

In article <b74228$sv7$1@abbeden.bunk.cc>, Schlæger wrote:
> Det synes jeg i hvert fald ikke. Der findes faktisk situationer hvor man
> ikke skal bede om helt faste regler, for det er alligevel bedre med de
> "løse" regler.

Det er ikke det, der er tilfaeldet her. Der er nu faste og meget
restriktive regler, som dog ikke vil blive haandhaevet efter
bogen men efter forgodtbefindende.

Det er i mine oejne definitionen paa en gummiparagraf.

Der var i forvejen et forbehold for parkeringer, der var "til
gene" ("tvillingebarnevogn"), hvilket var en fint fungerende
"loes" regel.

--
Soren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-03 19:14

Schlæger wrote:
> Vil det være bedre med fuldstændigt ufravigelige regler, som betyder at en
> MC ALDRIG må holde på fortovet - selvom der så er tale om et areal på
> størrelse med rådhuspladsen ???.

Nej, men de virker ikke hvis der direkte står i reglerne at man ikke
må holde på fortorvet... da det så vil være MEGET vanskeligt at
klage over en bøde man har fået mens man holdt på et 7 meter bredt
fortov uden en eneste fodgænger.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Brian Bjørn

Dato : 11-04-03 18:17

> [...]
> må holde på fortorvet... da det så vil være MEGET vanskeligt at
> klage over en bøde man har fået mens man holdt på et 7 meter bredt

I så fald må man jo trække Parkering Københavns svar frem:

[...]

Som jeg har tilladt mig at fremhæve, har vi Parkering Københavns
skriftlige garanti for, at man faktisk skal have holdt i vejen for at
kunne få en bøde. Retspraksis afhænger jo ikke kun af de formelle
regler, men også af myndighedernes tilkendegivelser på området.

Får man en bøde for at have holdt på et syv meter bredt fortov (og vel
at mærke ikke på tværs midt på fortovet), må man stikke dem deres egen
fortolkning i næsen.
--
Brian Bjørn
Ducati 620 Monster

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 10-04-03 16:45

Det jeg læser - ud af bestemmelsen - er at de ikke vil have MCere på
fortovet eller i almindelige båse = de vil ikke have MCere parkeret i
byen.

Det jeg læser - ud af deres svar - er at praksis er uændret - dog med
det forbehold at de vil have mulighed for at udskrive en afgift hvis
MCen holder i vejen for den øvrige bløde trafik (eller hvis en P-vagt
har en dårlig dag hvis man er lidt paranoid.)

Jeg mener ikke det er nødvendigt at gøre det så kringlet som de har
gjort det. Hvis de ikke ville have at en MC holdt i vejen kunne de jo
skrive i bestemmelsen at en MC ikke må holde så der bliver mindre end
1,5 m (eller hvor meget der nu skal til) fri passage på fortovet. Dermed
kan man parkere på brede fortove og det bliver MEGET nemmere for MCister
at se hvor de må parkere, og der bliver mindre tvist om bøder. da de
meget nemt kan dokumenteres med et målebånd og et digicam (hvis man
kunne overse at udstyre P-vagterne med disse to ting.)

Da jeg tog mit MCkort fik jeg at vide af min kørelærer at der skulle
kunne komme en tvillingebarnevogn forbi.. Det er vel - i praksis - det
der stadig er gældende... (er der nogen der ved hvor bred sådan en er?)

-Lasse-

Fra : Richard

Dato : 10-04-03 18:19

Schlæger wrote:
> Jeg synes faktisk at det er en ganske flot svar fra Parkering København.
> Som jeg læser det (og jeg læser mange offentlige skrivelser) er det meget
> op til os selv, om de nye regler bliver et reelt problem for os.

Da kun så længe, der bliver oprettet tilstrækkeligt med
mc-parkeringsbåse og i takt med behovet...

Hvis der ingen båse er, ingen vejkant uden p-forbudt og heller intet
privat område at sætte cyklen på, er der jo ingen mulighed, vel ;-(

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Richard

Dato : 10-04-03 17:33

Martin wrote:
> tak for henvendelsen til Parkering København.
<Klip en masse bavl>

Arh, det svar modtog jeg også her i eftermiddag - de har nok rundsendt
en hel stak.

Ifht pressemeddelelsen står der i det mindste, hvor man gerne må
parkere. Nu mangler de bare at sige, at der ikke skal betales p-afgift...

Så det vil jeg lige minde dem om.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-03 19:25

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> writes:

> Arh, det svar modtog jeg også her i eftermiddag - de har nok rundsendt
> en hel stak.

Jep - jeg fik også samme svar på den mail jeg sendte til dem da jeg så
pressemeddelelsen.

Sidst jeg skrev til dem fik jeg da i det mindste et personligt svar.

Konklusionen for mit vedkommende bliver at jeg fortsat vil have min MC
holdende på fortovet og så blot må leve med risikoen for at der kommer
en mavesur P-vagt forbi.

--
Jacob - www.bunk.cc
No skis take rocks like rental skis!

Fra : Richard

Dato : 10-04-03 19:45

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Konklusionen for mit vedkommende bliver at jeg fortsat vil have min MC
> holdende på fortovet og så blot må leve med risikoen for at der kommer
> en mavesur P-vagt forbi.

Er det så ikke mere konstruktivt at presse dem til at oprette mc-båse,
hvis du ikke har andre, lovlige p-muligheder? Det kunne andre også få
gavn af.
- når Kbh. kommune så efterhånden får inddraget så mange bilbåse, at
bilisterne rejser en proteststorm, må de så lave p-reglerne om igen, mon
ikke ;)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-03 19:55

> [...]
>
> Er det så ikke mere konstruktivt at presse dem til at oprette mc-båse,
> hvis du ikke har andre, lovlige p-muligheder? Det kunne andre også få

Tjoh -- jeg kan lovligt holde i vejkanten her hvor jeg bor, men der er
vejen desværre så skrå at min MC kommer til at stå meget dårligt.

Lidt længere henne af gaden holdt der sidste år et gammelt lig af en
MC i kanten af vejen, men den var der også en eller anden der havde
væltet på et tidspunkt. Det vil jeg gerne være foruden.

Lige nu tror jeg vi er 2 der har motorcykler parkeret her i gaden, som
er ca. 200 meter lang. Det tror jeg desværre ikke vi får nogle MC-båse
af, og hvis vi får, så ved jeg ikke hvor de skulle placere dem, så de
ikke var på den skrå del af asfalten.

I øvrigt kan bilerne også fint bruge pladsen langs vejkanten. Kommer
man i bil efter kl. 17 kræver det held at finde en plads til sin
bil. Der er ikke nogen båse her i gaden, men folk parkerer nærmest
over det hele bare for at komme af med deres bil.

Når der er fodbold i Parken går det helt galt, så parkerer folk somme
tider i flere lag - surt for dem der holder inderst ;-(

--
Jacob - www.bunk.cc
The cost of living hasn't affected its popularity.

Fra : Richard

Dato : 10-04-03 20:24

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Tjoh -- jeg kan lovligt holde i vejkanten her hvor jeg bor, men der er
> vejen desværre så skrå at min MC kommer til at stå meget dårligt.

Åh ja, det må gælde mange steder i byen, og da det er et hidtil overset
argument i diskussionen er det vel vigtigt at gøre kommunen opmærksom på?

> Når der er fodbold i Parken går det helt galt, så parkerer folk somme
> tider i flere lag - surt for dem der holder inderst ;-(

Synes jeg genkender mønsteret; det er vel ikke Gustav Adolphs- eller en
af dens sidegader, du bor i?

Så meget mere grund til at gøre dem opsmærksom på det, så de kan lave en
undtagelse for gaden - hvad skal de ellers gøre?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-03 22:09

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> writes:

> Åh ja, det må gælde mange steder i byen, og da det er et hidtil
> overset argument i diskussionen er det vel vigtigt at gøre kommunen
> opmærksom på?

Ja, det gjorde jeg dem naturligvis opmærksom på i den mail jeg sendte
til dem. Jeg fik dog samme standardsvar, som flere andre også har
modtaget i dag, så jeg er ikke overbevist om at min mail er blevet
læst videre grundigt.

Bilerne bruger også al den plads de kan finde, også helt op til
vejkrydsene. Der er simpelthen ikke parkeringsplads nok her. Det gør
så ikke ligefrem livet lettere for de stakkels bilister, hvis jeg også
giver mig til at slås med dem om pladsen.

Min MC holder fint på fortovet, og der er stadig 2 meters fortov til
at komme forbi på. Jeg har endnu ikke hørt noget som helst brok over
at den står hvor den står. Den fylder da heller mere end de cykler der
holder ved siden af den i cykelstativ.

> Synes jeg genkender mønsteret; det er vel ikke Gustav Adolphs- eller
> en af dens sidegader, du bor i?

Nej, jeg bor på den anden side af Parken i nærheden af Vibenhus
Runddel. Der er vel ca. en kilometer ned til Parken. Du har sikkert
ret i at det er meget værre tættere på Parken.

Det er herude hvor vi har brede veje, og brede fortove. Jeg har dog
stadig ikke lyst til at have min MC stående på gaden over en meter fra
kantstenen. Hende/ham den anden der har MC her i gaden lader heller
ikke til at være begejstret (eller at kende til de nye regler), for
hendes/hans MC holder også stadig på fortovet.

> Så meget mere grund til at gøre dem opsmærksom på det, så de kan lave
> en undtagelse for gaden - hvad skal de ellers gøre?

Jeg tvivler desværre lidt på at de har tid/ressourcer til at gøre ret
meget. Se bare hvor lang tid det har taget at skrive et standardsvar
som de kunne sende ud.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Fra : Herold

Dato : 10-04-03 23:53

Jeg har netop læst beskrivelsen i touring-nyt og de forskellige
indlæg her, magen til vanskelige forstålige regler det skal man da
lede længe efter.

Parkering langs kantsten er mange steder umulig eller forbundet med
megen risiko for skader, som vi så selv kommer til at dække via vores
kasko.

Jeg kan forstå, at vi ikke må smide vores mc således, at den er til
ulempe for gående, den med en barnevogn skal kunne passere.

Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke må parkere på en bilplads, altså
bortset fra at kommunen så ikke tjerner på den plads, men det er ikke
formålet med reguleringen under alle omstændigheder, kommunerne gør
det ikke for pengene, men udelukkende for at begrænse antallet af
biler i byen .

Hvad nu hvis to MC'er holder på samme bilplads, får vi så begge en
bøde ?

Lad os få vores ansvarlige politikkere på rådhuset i tale om få de
regler lavet om, grønjakkerne er jo emsige, ja de snyder endda for at
få indtægter ind ( sagen om den falske fotokopi af regelbogen ), så
hvis disse regler bliver sluppet løs, kan ingen MC parkeres i
København og det ville være absurd, vi fylder dog langt mindre end
vores bil ville, både i parkeret tilstand og på vejen, så...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-04-03 09:51

Herold wrote:
> Parkering langs kantsten er mange steder umulig eller forbundet med
> megen risiko for skader, som vi så selv kommer til at dække via vores
> kasko.

Eller egen lomme, eftersom ikke alle har kasko..
Min MC har en alder hvor det nemt kunne totaltskade den hvis den
væltede ned over noget.. ;)

> Hvad nu hvis to MC'er holder på samme bilplads, får vi så begge en
> bøde ?

Ja.

> Lad os få vores ansvarlige politikkere på rådhuset i tale om få de
> regler lavet om, grønjakkerne er jo emsige, ja de snyder endda for at

De er altså blevet blå :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-04-03 20:36

On Thu, 10 Apr 2003 12:35:40 GMT, "Martin" <Maximus@hotmail.com>
wrote:

>tak for henvendelsen til Parkering København.
> -klip-

Men hvad i hulen betyder det for en sidevognsmaskine?
intet?

er der nogen der kan forklare mig (eller pege mig i retning af)
parkeringsreglerne for motorcykel med sidevogn?

Mvh Michael Petersen
Nimbus 1948

Fra : David-off Morgenhår\~

Dato : 14-04-03 00:14

"Michael Petersen skrev

> [...]
>
> er der nogen der kan forklare mig (eller pege mig i retning af)
> parkeringsreglerne for motorcykel med sidevogn?

Jeg har prøvet at finde det og det lykkedes ikke, men jeg faldt over denne
lidt skræmmende lov

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
Stk. 3. Parkering må ikke ske:
4) ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant,
bortset fra tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden
sidevogn,

Så nu skal vi også kempe med parkerde biler på tre sider at MC'en damn

Hygge

David-off Morgenhår(d) MC København

Som er temlig træt af tåbelige love/regler og bekendgørelser