Arvelov
Fra : Rømer

Dato : 10-04-03 11:04

En mand dør 20 år efter sin kone - der var et barn, der dog døde for en 15
år siden - ingen kendte børn foruden dette. Intet testamente. Hvem er
arveberettiget - mandens søskende?, afdøde kones søskende? samleverske?

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 11:31

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> En mand dør 20 år efter sin kone - der var et barn, der dog døde for en 15
> år siden - ingen kendte børn foruden dette. Intet testamente. Hvem er
> arveberettiget - mandens søskende?, afdøde kones søskende? samleverske?

Hvis der ikke er nogen børn (1. parentel), og det aføde barn heller ikke selv
har børn, så arver forældrene (2. parentel) eller disses arvinger, hvilket i det
foreliggende tilfælde må være mandens søskende. Dog har konens evt. arvinge også
krav på arv, hvis der ikke blev skiftet ved hendes død.

*Rune

Fra : Rømer

Dato : 10-04-03 13:37

Jo - så langt er jeg også med - men ved hendes død arvede vel sønnen, og ved
dennes senere død gik hans bo vel så til faderen
Er konens efterlevende søskende så arveberettigede?

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-03 13:42

Rømer skrev:
> Jo - så langt er jeg også med - men ved hendes død arvede vel sønnen,

Tror du ikke faderen sad i uskiftet bo.

> og ved dennes senere død gik hans bo vel så til faderen

Ja, men han sad vel stadig i uskiftet bo efter konens død.

> Er konens efterlevende søskende så arveberettigede?

Ja

--
/Gevaldi
*Boykot de nye gebyrer som QXL indfører fra 1.

Fra : Rømer

Dato : 10-04-03 15:37

Du har nok ret i at boet ikke blev skiftet med sønnen - men hvordan gør det
konens familie til arveberettigede?
Hvis faderen havde skiftet ved hendes død ville hendes del blive delt mellem
far og søn - ved sønnenes død går hans bo vel til faderen og ikke til
moderens familie?
Hvorfor er den så pludselig inde i billedet igen?

Fra : Jonas Hansen

Dato : 10-04-03 15:43

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev:
> Du har nok ret i at boet ikke blev skiftet med sønnen - men hvordan gør
det
> konens familie til arveberettigede?

Ved længstlevendes død i et uskiftet bo deles formuen lige mellem de to
slægter jf. Al § 19 (1. pkt så vidt jeg husker)

Mvh
Jonas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-03 15:51

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> wrote in message
> det
>
> Ved længstlevendes død i et uskiftet bo deles formuen lige mellem de to
> slægter jf. Al § 19 (1. pkt så vidt jeg husker)

Det er lige en tand mere kompliceret:
§ 19. Har en ægtefælle siddet i uskiftet bo, arver livsarvingerne efter den
førstafdøde kun denne, såfremt de overlever den længstlevende ægtefælle
eller lever på det tidspunkt, da anmodning om skifte fremsættes. Ved skifte
efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den
førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Stk. 2. Mellem den førstafdødes arvinger deles arven efter
arveforholdene ved den længstlevende ægtefælles død eller på det tidspunkt,
da anmodning om skifte fremsættes. Er der ved den længstlevende ægtefælles
død ingen arvinger efter denne, tilfalder hele boet den førstafdødes
livsarvinger.

/per

Fra : Jonas Hansen

Dato : 10-04-03 16:11

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> En mand dør 20 år efter sin kone - der var et barn, der dog døde for en 15
> år siden - ingen kendte børn foruden dette. Intet testamente. Hvem er
> arveberettiget - mandens søskende?, afdøde kones søskende?

Ud fra disse oplysninger ville det være interessant at kigge på Al § 7 stk.
2
(og hvis der tidligere var et uskiftet bo se § 24)

§ 7.
[...]
Stk. 2. Dør den længstlevende ægtefælle uden at have indgået nyt
ægteskab og uden at efterlade sig livsarvinger, deles boet efter ham med
halvdelen til hver ægtefælles arvinger. Er der ved den længstlevende
ægtefælles død kun arvinger efter en af ægtefællerne, arver de det hele.

> samleverske?

Har ikke arveret.

Mvh
Jonas