Rød Safran
Fra : Scorpmoon

Dato : 10-04-03 00:48

Jeg købte et brev Rød Safran hos superbest, for 17 kr. Der er vel ikke mere
end et par gram i. Det er ikke pulver, men stilkene inde fra blomsten. Det
dufter meeget godt.

Kunne godt tænke mig at vide lidt mere om blomsten. Kan man selv dyrke den
og så høste måske? Hvordan tilbereder man mad med den. Lægger man blot
stilkene oven på kødet, eller skal de choppes i små stykker? og hvor mange
skal man bruge til et stykke kød.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 10-04-03 18:58

> Kunne godt tænke mig at vide lidt mere om blomsten. Kan man selv dyrke den
> og så høste måske?

Hej

Safran er støvdragerne fra krokus. Om man selv lige kan dyrke det ved jeg
faktisk ikke. Jeg har været så heldig, at min svigermor har hjembragt 50
gram til mig fra Mombassa - ren luksus.

Mvh.--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Scorpmoon

Dato : 10-04-03 19:08

> Safran er støvdragerne fra krokus. Om man selv lige kan dyrke det ved jeg
> faktisk ikke. Jeg har været så heldig, at min svigermor har hjembragt 50
> gram til mig fra Mombassa - ren luksus.

Men hvordan tilbereder du med dem? Jeg prøvede bare at putte et par
støvdragere oven på mit stykke kød mens det blev stegt, men det gav ik
rigtig smag.. brugte ikke mange..

Krokus? Det er da en almindelig blomst er det ikke?

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 10-04-03 19:28

> [...]
> rigtig smag.. brugte ikke mange..
>
> Krokus? Det er da en almindelig blomst er det ikke?

Hej igen

Safran er et krydderi, der ikke er den helt store smagsgiver. Det anvendes
ofte i fiskeretter. Du kan også putte en lille smule ned til dine ris, mens
de koger. Så får du flotte gule ris. Ved en søgning på google kommer der et
væld af opskrifter frem, så det er bare at vælge.

Mvh.
--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Henning

Dato : 11-04-03 16:57

> [...]
et
> væld af opskrifter frem, så det er bare at vælge.

Ja, det er mest for farvens skyld - og gurkemeje giver næsten samme farve,
og koster næsten ingenting - *S*
Henning

Fra : JHR

Dato : 11-04-03 17:24

"Henning" <hlindeberg@FJERNdoktor.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er mest for farvens skyld - og gurkemeje giver næsten samme farve,
> og koster næsten ingenting - *S*
> Henning

Aaaargh!
Hvordan kan man sige at safran ikke smager af noget, jeg er da hel vild med
den lækre smag. Gurgemeje har en hel anden smag der slet ikke kan
sammelignes med safran. Prøv at lave en paella med gurgemeje i stedet for
safran, det er dælme noget kedeligt noget.

Mhj
Jeppe.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 11-04-03 17:25

Fri, 11 Apr 2003 17:57:08 +0200, skrev "Henning"
<hlindeberg@FJERNdoktor.dk> :

>Ja, det er mest for farvens skyld - og gurkemeje giver næsten samme farve,
>og koster næsten ingenting - *S*

Til gengæld synes jeg, at gurkemeje har en besynderlig smag, som
hurtigt kan blive for dominerende.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:25

"Henning" <hlindeberg@FJERNdoktor.dk> wrote in message

> mens

Tro ikke på Henning!

God Safran smager i allerhøjeste grad af noget - men det egner sig ikke til
at smide oven på kød, der skal steges.
Safranris er et godt eksempel. Forskellige fiskesupper (bouillabaisse er
kongen) og retter, hvor kogning benyttes frem for stegning, er gode bud.
Vær opmærksom på at der er meget stor forskel på safran. Ofte er den safran,
turister tager med hjem, noget hø. Er det en knust safran, er det
sandsynligvis humbug, hvor der er tale om gurkemaje i stedet (salgsnavn:
rissafran). Jeg har også ladet mig fortælle, at de støvdragere man ser, ofte
er udnyttet en gang (ekstraktion eller lign?). Det sidste fik jeg fortalt af
en tyrkisk dolmusudlejer, der selvfølgeligt havde en fætter, der solgte
/ægte/ safran!
Et check (det kan være eksperterne har noget bedre) som jeg synes ser ud til
at virke er, at man tager en enkelt tråd og placerer den på noget fugtig hud
(slik på håndryggen). Trænger der en gul farve ud fra den røde tråd har
safrannen IMHO været i orden.

vh
Jan

Fra : Henning

Dato : 13-04-03 15:14

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e97bee2$0$157>
> Tro ikke på Henning!
>
> God Safran smager i allerhøjeste grad af noget

Tja, det er vel.... en smagssag?
Henning

Fra : Anders

Dato : 14-04-03 09:08

> Tja, det er vel.... en smagssag?
> Henning

Nej, det er det egentlig ikke.
God safran HAR en meget karakteristisk og kraftig smag og duft, som ikke kan
erstattes af andet.
Der findes til gengæld utrolig meget falsk safran, og metoderne er kreative,
ligefra rødt savsmuld til krondragere af andre blomster, farvet med
frugtfarve osv. Fælles for dem alle er, at de ikke smager af noget,
ihvertfald ikke af safran.

Men om man kan lide safran eller ej, DET er en smagssag.

SafrAnders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:52

"Henning" <hlindeberg@FJERNdoktor.dk> wrote in message

> Tja, det er vel.... en smagssag?

Nej - ikke hvis man har nogenlunde intakte smagsløg.
Om man så bryder sig om det eller ej, er sikkert en smagssag.

vh
Jan

Fra : Scorpmoon

Dato : 17-04-03 16:27

> Nej - ikke hvis man har nogenlunde intakte smagsløg.
> Om man så bryder sig om det eller ej, er sikkert en smagssag.

Ohh, det er næsten mere spændende at læse om det er en smagssag eller ej end
det er at læse om "tirsdagsmad" :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 19:03

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message

> Ohh, det er næsten mere spændende at læse om det er en smagssag eller ej
end
> det er at læse om "tirsdagsmad" :)

Hwa' ?
Jeg kan ikke lige se sammenhængen.

vh
Jan

Fra : Henning

Dato : 18-04-03 07:45

At I gider!
Læs Kejserens nye Klæder - og gurkemejemodstander ku jo læse på, hva der
egentlig er i karry.
H.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 18-04-03 15:40

> At I gider!
> Læs Kejserens nye Klæder - og gurkemejemodstander ku jo læse på, hva
der
> egentlig er i karry.

Der er ingen gurkemeje i mine karrys.
Har du selv prøvet at smage _ægte_ safran? Jeg har. Der er ikke megen
lighed med gurkemeje ud over måske farven.

P.S.: Det er en god skik at topcitere. Så kan man se, hvad du svarer på!
Læse evt. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

mvh Ole S

Fra : Ole Stigaard

Dato : 18-04-03 16:15

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ingen gurkemeje i mine karrys.

Korrektion: Der er ikke gurkemeje i _alle_ mine karrys. Nogle er uden.

Ole S

Fra : Henning

Dato : 19-04-03 07:46

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> P.S.: Det er en god skik at topcitere. Så kan man se, hvad du svarer på!
> [...]

Nu er jeg jo ikke HELT grøn i det her, do - har du sæ'l kigget på dit link?
Ellers er her et klip derfra:

"Hvorfor svare nedenunder?
Når der skrives almindelige breve, sker udvekslingen ved man skriver et helt
nyt brev hver gang. Diskussioner på usenet foregår ofte ved at de enkelte
dele af indlæggene diskuteres individuelt. For at holde styr på hvad der
diskuteres, citeres der som regel et par linier af det relevante oplæg,
hvorefter kommentaren indsættes.

Fordelen ved dette er umiddelbar: En diskussion opsplittes i mere
overskuelige dele, hvorved det bliver nemmere at tilkendegive enighed eller
påpege uenighed, samt argumentere herfor. "

Konklusion: Det er itt' nemt at gøre alle tilpas, vel?
H.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 19-04-03 09:55

> "Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg jo ikke HELT grøn i det her, do - har du sæ'l kigget på dit
link?
> Ellers er her et klip derfra:

Ja, jeg har læst (og tror nok jeg har forstået budskabet i-) det.

> [...]
eller
> påpege uenighed, samt argumentere herfor. "

Hvorledes har dette relevans for dit indlægs opbygning? Jeg kan ikke
heraf læse, at man under nogen omstændigheder kan drage nytte af et
bundcitat.

> Konklusion: Det er itt' nemt at gøre alle tilpas, vel?
> H.

Hvor vil du hen?

Dit indlæg indeholdt kun et bundcitat og en kommentar med din mening om
denne diskussion (kejserens nye klæder) Da du ikke direkte kommenterer
på indlægget burde du måske helt have ladet være med at citere fra det?
Men denne diskussion er i hvert fald ikke lægere om mad. Skal vi ikke
flytte den over i dk.admin.netikette, som jeg har sat X-FUT til?

mvh Ole S

Fra : Pia J

Dato : 10-04-03 20:41

Prøv at søge på "lussebullar" - så finder du en svensk opskrift på
juleboller med safran. De er ret gode til varm kakao.

:Pia