Gæld i bil..?
Fra : Allig8or

Dato : 09-04-03 20:44

Hejsa.
Jeg har en kammerat,der har købt en brugt bil hos en forhandler,bilen blev
betalt kontant,efter et stykke tid,finder min kammerat,ud af,at bilen ikke
lige er det rigtige for ham,han vil så prøve at bytte bilen hos en anden
forhandler,denne slår bilen op,for at se om der er restgæld i den,det er
der...30.000kr.,og han har købt den for ca.15.000kr.
Ved henvendelse til forhandleren,(der har solgt biler i over 20år)hvor han
købte den,siger denne,at det var han ikke klar over,men kan en
forhandler,bare sige det,
er det ikke hans pligt at tjekke dette....`?

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Michael Preben Dunca~

Dato : 09-04-03 21:17

Jeg kender ikke loven, men har selv været ud for at den bil jeg købte af en
autoriseret forhandler
stod registreret med restgæld.
Forhandleren indrømmede han havde fejlede, og betalte advokat
omkostningerne, men
det tog over 3 år før sagen var afsluttet, og i hele den tid kunne jeg ikke
sælge bilen.

Hvordan kan man som forbruger enlig checke om der er restgæld i en bil man
vil købe?
Man er som jeg ser det, nød til at tro på forhandleren og håbe.

--
Michael Duncan
Duncan-Bendix@mail.tele.dk

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 09-04-03 21:48

On Wed, 9 Apr 2003 22:16:56 +0200, "Michael Preben Duncan-Bendix"
<Duncan-Bendix@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>vil købe?
>Man er som jeg ser det, nød til at tro på forhandleren og håbe.

BIlbogen i århus er skam meget behjælpelig med den slags ting.
Flemming Jacobsen

Fra : Carsten

Dato : 09-04-03 22:30

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> BIlbogen i århus er skam meget behjælpelig med den slags ting.
> --

Du behøver ikke vente i kø ved en telefon, der ikke er døgnbetjent som dette direkte link
!

http://www.nettidende.dk/Tingbladet/

Her kan du udvælge en bil og lave papirerne klar i forvejen, du kan se stelnr. og hvor
bilen "står",
det er sådan de dygtige østpå gør inden de kommer på besøg

Go ' fornøjelse - nu venter vi bare på "skattebogen" som i gamle dage =

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-03 07:48

> er det ikke hans pligt at tjekke dette....`?

Hvis jeg husker rigtigt, er det købers pligt selv at tjekke det. Har en ven
der kom ud for det samme - han købte en bil af en privat, og fik sælger til
at skrive under på, at der ikke var restgæld i bilen. Det viste sig dog, at
der rent faktisk var 30.000 kr. i restgæld, som min kammerat kom til at
hænge på - også selvom sælger havde underskrevet en erklæring (dog vandt min
ven efter en tur omkring retten).

Mvh.
Jeppe Vestergaard

Fra : Peter G C

Dato : 10-04-03 08:45

"Allig8or" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Ved henvendelse til forhandleren,(der har solgt biler i over 20år)hvor han
> købte den,siger denne,at det var han ikke klar over,men kan en
> forhandler,bare sige det,
> er det ikke hans pligt at tjekke dette....`?

Det er ligegyldigt.

Bilforhandleren skal erstatte din vens tab - det følger helt klart af
købelovens § 59. Gå til advokat, hvis sælgeren ikke forstår.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-04-03 11:43

Allig8or wrote:
> [...]
> købte den,siger denne,at det var han ikke klar over,men kan en
> forhandler,bare sige det,
> er det ikke hans pligt at tjekke dette....`?

Bed din bank tjekke bilbogen ved køb af brugt, de er ofte online til denne !

Er det korekt at man kun hæfter for gæld der er tinglyst i bilbogen ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-04-03 16:41

Er det korekt at man kun hæfter for gæld der er tinglyst i bilbogen ?

--

Det er ikke ubetinget korrekt!

PH

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-04-03 01:27

Peter Hansson wrote:
> Er det korekt at man kun hæfter for gæld der er tinglyst i bilbogen ?
>
> --
>
> Det er ikke ubetinget korrekt!
>

> PH

Har du et eks. på hvad man kan komme til at hænge på af gæld udover
tinglyst gæld i en bil.
Jeg trode TL § 42d, stk. 1. netop sagde at ejendomsforhold og underpant
skulle tinglyses for at opnå beskyttelse. Er det de i stk. 2. nævnte
tilfælde du mener? (en oldtimer uden plader)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Hansson

Dato : 11-04-03 09:46

"Henrik Lindskou" <sydjyderfjern@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
Peter Hansson wrote:
> [...]
>
> Det er ikke ubetinget korrekt!

> PH

Har du et eks. på hvad man kan komme til at hænge på af gæld udover

Ja. Hvis man er i "ond tro". Dv.s. hvis man kender til gælden på
aftaletidspunktet.

PH

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-04-03 16:03

Peter Hansson wrote:
> [...]
> tinglyst gæld i en bil.
>
> Ja. Hvis man er i "ond tro". Dv.s. hvis man kender til gælden på

Ok klart nok.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Allig8or

Dato : 11-04-03 06:51

> Det viste sig at være en bank,der havde smølet med at slette
pantebrevet,der var ingen gæld i bilen....