Cykler fjernes uden ansvar
Fra : KE

Dato : 09-04-03 20:00

Hejsa NG

Kort og godt: Kan subjektet sættes op hvor som helst?

Jeg bor i en ejerforening hvor vi har lidt problemer med cykler i baggården,
i bestyrelsen overvejede vi skilte af ovennævnte type, men er der lovhjemmel
til det? (altså ringe til ordensmagten og bede dem fjerne cyklerne?)

KE

Fra : KC

Dato : 09-04-03 20:28

"KE" <kimkoruperiksen[Remove This]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lovhjemmel
> til det? (altså ringe til ordensmagten og bede dem fjerne cyklerne?)

Der findes ingen lovhjemmel til at fjerne cykler uden ansvar!

mvh

KC

Fra : SoftMan Brian

Dato : 09-04-03 20:56

"KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote in message news:b71s7m$6mu$1@sunsite.dk...

> baggården,
> lovhjemmel

> Der findes ingen lovhjemmel til at fjerne cykler uden ansvar!

Hvad med aftaleretsligt ? Ved at stille en cykel der, indgår man vel en
aftale med ejeren af stedet om at de må fjerne cykler, på samme måde som man
indgår aftaler med europark mm. ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-04-03 21:10

On Wed, 9 Apr 2003 21:55:31 +0200, "SoftMan Brian"
<Brian_Hoey@hotmail.com> wrote:

>Hvad med aftaleretsligt ? Ved at stille en cykel der, indgår man vel en
>aftale med ejeren af stedet om at de må fjerne cykler, på samme måde som man
>indgår aftaler med europark mm. ?

Hvad med den bil: Ulovligt parkerede biler fjernes udenansvar.
Genfind din bil hos skrothandleren! Det er tilladt at fjerne bil/cykel,
hvis der er gjort opmærksom på det; men ikke uden ansvar. "Du" skal
opbevare genstanden forsvarligt.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 08:01

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev:

> Det er tilladt at fjerne
> bil/cykel, hvis der er gjort opmærksom på det;

Hvor ser du det henne?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-04-03 09:47

On 10 Apr 2003 07:01:09 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Hvor ser du det henne?

I hukkommelsen fra tideligere indlæg. Det kan selvfølgelig være, at jeg
husker forkert. Det skal selvfølgelig forgå på privat grund - et skilt
ud for vinduet på en resturant er ikke nok.
Det var den konklusion der engang blev givet her i gruppen, for noget
tid siden.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 12:11

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev:

> Det var den konklusion der engang blev givet her i gruppen, for
> noget tid siden.

Hvis det er den debat jeg tænker på så kom der netop ikke nogen endelig
konklusion.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-04-03 12:58

On 10 Apr 2003 11:11:14 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Hvis det er den debat jeg tænker på så kom der netop ikke nogen endelig
>konklusion.

Tja, det ved jeg så ikke. Måske er det den samme diskussion, som vi
trækker forskellige konklusioner af, eller det er to forskellige
diskussioner.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 08:01

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> Hvad med aftaleretsligt ?

Næppe.

> Ved at stille en cykel der, indgår man
> vel en aftale med ejeren af stedet om at de må fjerne cykler, på
> samme måde som man indgår aftaler med europark mm. ?

Du kan næppe aftale dig ud af Straffelovens §291 og tildels §293 som
flytning af cykler formentligt falder ind under.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020077929

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 08:54

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Du kan næppe aftale dig ud af Straffelovens §291 og tildels §293 som
> flytning af cykler formentligt falder ind under.

Selvfølgelig kan man aftale sig ud af (visse af) straffelovens bestemmelser, men
ikke blot ved en quasi-aftale (som i dette tilfælde). Fsva. § 293, så kræver det
et brug af cyklen, og med mindre den der fjerner den cykler rundt på den, så
falder det næppe ind under § 293. § 291 er nok det tætteste man kommer på en
hjemmel til at straffe for at fjerne en cykel (med mindre man tilegner sig den),
men så kræver det, at den fjernes så 'grundigt', at det er umuligt eller
vanskeligt/dyrt at skaffe den tilbage. Jeg kunne forestille mig, at man ville
kunne undgå straf hvis man sætter et skilt op, der advarer om at man fjerner
cykler, og på selvsamme skilt tydeligt angiver, hvordan man kan få cyklen igen
("hent den i gården rundt om hjørnet" etc).

*Rune

Fra : Georg

Dato : 11-04-03 17:57

Hvis man parkerer en bil ved en brandhandhane, så bliver den flyttet, med
eller uden ejerens hjælp...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-04-03 22:39

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev:

> Hvis man parkerer en bil ved en brandhandhane, så bliver den
> flyttet, med eller uden ejerens hjælp...

Hvornår er det blevet forbudt at parkere ud for en brandhane?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-04-03 00:41

Morten Bjergstrøm wrote:
> Hvornår er det blevet forbudt at parkere ud for en brandhane?

Det har det da mig bekendt altid været?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-03 08:58

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:

> Det har det da mig bekendt altid været?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-04-03 11:03

Morten Bjergstrøm wrote:
> Nej.

Næh, det er sguda faktisk rigtigt nok, der står ihvertfald ikke
noget i færdselsloven om det...

Det er til gengæld underligt :)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : alexbo

Dato : 12-04-03 09:16

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev

> Hvis man parkerer en bil ved en brandhandhane, så bliver den flyttet, med
> eller uden ejerens hjælp...

Det er længe siden at brandhaner blev vendt 90 gr., fra at sidde med
aftapningen mod vejbanen til at vende langs vejen, så brandhanereglen findes
ikke mere.

Diskussionen om ansvarsfraskrivning er en "uendelig historie".

"Cykler fjernes uden ansvar" bliver dog regnet for værdiløs.
Men " hvis du bruger dit pasword til opsætningen af din PC, så har
PCkonsulenten intet ansvar for noget som helst" regnes af nogen for gangbar.

mvh
Alex Christensen