Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto med nummerplader på...?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 09-04-03 19:12

Jeg sad ved en fest til bords med et par, der fortalte, at de tit tog
billeder af motorcykler og biler. Men hver gang de fik billederne retur fra
fotomanden, var nummerpladerne udtværede så man ikke kunne se hvad der stod
på dem. Er det fotomanden der laver numre, eller er der en teknisk
forklaring mht. at tage billeder af nummerplader....? Kameraet er ikke
digitalt.

Mvh
Michael

Fra : Peter Kjær

Dato : 09-04-03 19:27

> [...]
> på dem. Er det fotomanden der laver numre, eller er der en teknisk
> forklaring mht. at tage billeder af nummerplader....? Kameraet er ikke

Lyder underligt, det har jeg aldrig selv oplevet, men kan ikke give nogen
teknisk forklaring på det :(

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-04-03 20:42

"Peter Kjær" <peterFJERNES@dacor.dk> skrev i melding
> Men hver gang de fik billederne retur fra
> stod

> Lyder underligt, det har jeg aldrig selv oplevet, men kan ikke give nogen
> teknisk forklaring på det :(

De fleste land har nummerskilt laget av et reflekternede materiale. Ved
fotografering med blits vil derfor skiltet bli meget overeksponert i forhold
til kjøretøyet, og man får den beskrevne situasjon.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Morten Winther

Dato : 09-04-03 19:57

"Michael Schrøder" <skjernvej38b@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på dem. Er det fotomanden der laver numre, eller er der en teknisk
> forklaring mht. at tage billeder af nummerplader....? Kameraet er ikke

Der er en teknisk forklaring. Det er kun politiets kameravogne der kan tage
billeder af nummerplader, da overfladen på nummerpladen gør at den bliver
sløret på privatfotos.

PS: Var den fest for 8 dage siden? 1. april?

/ morten

Fra : Pico

Dato : 09-04-03 20:18

Morten Winther wrote:

> Der er en teknisk forklaring. Det er kun politiets kameravogne der
> kan tage billeder af nummerplader, da overfladen på nummerpladen gør
> at den bliver sløret på privatfotos.
>

> PS: Var den fest for 8 dage siden? 1. april?

Det har den nok været sammen med din forklaring
Pico

Fra : Thomas

Dato : 09-04-03 23:57

> [...]
> på dem. Er det fotomanden der laver numre, eller er der en teknisk
> forklaring mht. at tage billeder af nummerplader....? Kameraet er ikke

Som andre har skrevet før mig... En nummerplade er jo nærmest en stor
refleks...
(udover de sorte tal) - Så hvis man tager et billede direkte ind i
nummerpladen, vil
blitz-lyset blive reflekteret direkte ind i kameraet... Og derfor vil
nummerpladen på
billedet være nærmest helt hvid.....
Løsning 1 : Lad være med at bruge blitz
Løsning 2 : Lad være med at fotografere i en lige vinkel ind imod
nummerpladen...
Hellere fotografere bilen i en ca. 45 graders vinkel...

Mvh. Thomas

Fra : Aragorn

Dato : 10-04-03 10:44

"Thomas" <spoerg@mig.dk> wrote in message
-ooog sakse!-
> [...]
> nummerpladen...
> Hellere fotografere bilen i en ca. 45 graders vinkel...

=========

Hej Thomas.

Det hjalp ikke, da jeg nuppede følgende billede til Bakkeåbningen 2002...

<http://www.bmwmc.dk/images/billeder/bakken_2002/RIMG0034.JPG>
Skidt med selve nummerpladerne, det havde bare set pænere ud uden reflekser
fra nummerpladerne.
Så hvis man skal have et godt billede af en bil/mc, så tag det i dagslys,
hvis du har mulighed for det.
<http://www.bmwmc.dk/images/billeder/bakken_2002/RIMG0052.JPG>
<http://www.furnituretiger.dk/images/Ferrari/Berlinetta%203.jpg>
<http://www.furnituretiger.dk/images/Ferrari/Berlinetta%204.jpg>
Alle tre billeder taget af mig.

Det er iøvrigt lidt af et problem for mig med alle de reflekser, som
mc'ister har på deres tøj og cykler ved Bakkeåbningerne, nogen der har en
god ide til hvordan jeg undgår alt det blitz-snot i reflekser? Jeg vil
selvfølgelig rette mig efter, hvad Thomas skrev i ovenstående, men yderlige
gode forslag modtages gerne.
Jeg har tænkt på at anskaffe mig en ekstern blitz, da den nok vil være ret
praktisk ud over en alm. Bakkeåbning, men kan den sættes til et
digitalkamera, eller hvordan funker det? Jeg bruger et Ricoh RDC-7. Hm, jeg
ku' jo slæbe kærestens gamle, men bundpålidelige spejlreflekskamera med
næste gang...*gnække*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

================
http://www.bmwmc.dk
- no pop-ups, no ads.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-04-03 12:21

"Aragorn" skrev
> [...]
jeg
> ku' jo slæbe kærestens gamle, men bundpålidelige spejlreflekskamera med

Hvis dit kamera er udstyret med synkrostik til
blitzen, kan en ekstern blitz umiddelbart sættes til.
Har dit kamera blitzsko, kan du bruge en adapter
som omsætter blitzsko til synkrostik.
Har dit kamera ingen af delene kan en ekstern blitz
udløses via en slave-enhed. Problemet med
nummerplade reflekserne er, at uanset hvad
skal du undgå direkte lys på nummerpladen, fordi
lyset reflekteres tilbage mod lyskilden + en vis spredning
hvilket igen vil sige, at skal du ha' success med en ekstern blitz
skal blitzen fjernes et godt stykke fra kameraet og
kameraets indbyggede blitz skal afskærmes fuldstændigt.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Aragorn

Dato : 10-04-03 17:54

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
-klippe-hakke-snippe-viske-viske-viske..-
> [...]
> skal blitzen fjernes et godt stykke fra kameraet og
> kameraets indbyggede blitz skal afskærmes fuldstændigt.

=====

Hej Peter.

Øh...hvor skal det der synkronstik sidde sådan cirka på kameraet, og hvad er
en blitzsko?
Og hvad er en slaveenhed?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

================
http://www.bmwmc.dk
- no pop-ups, no ads.

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-04-03 20:17

"Aragorn" <Aragorn@NOSPAMwelles.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Peter.
>
> Øh...hvor skal det der synkronstik sidde sådan cirka på kameraet,

"Et eller andet sted" kig på det, er der et stik du ikke ved hvad er
til? Slå op i manualen og se hvad det er til. Gør det med alle stik og
indgange osv.

> og hvad er en blitzsko?

Det er en metalskinne som man kører blitzen ind på. Det fungere både som en
"klips" som holder blitzen fast, og så er der også kontakt via nogle stik i
bunden af den.
På dette billede kan du se hvordan sådan en kan se ud. Det er nummer 4.
http://www.digit.no/Tester/fuji_s602/produktbilder/s602_topp_nummer.jpg

> Og hvad er en slaveenhed?

Det er en blitz som virker sammen med kameraet, uden at være i forbindelse
med det (via ledning eller trådløse signaler osv). Måden slaveblitzen
fungere på, er at den opfanger blitzen fra kameraet, og så selv fyrer af i
samme øjeblik som billedet bliver taget.. tror nok det er den der red eye
funktion hvor blitzen blinker et par gange inden billedet taget, og ved det
første blitz starter en timer i slaveenheden og det kan man så stille så det
passer med den tid billedet bliver taget..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Aragorn

Dato : 11-04-03 03:21

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message
-klippe-sakse-snippe-hakke-
===
"Et eller andet sted" kig på det, er der et stik du ikke ved hvad er
> til? Slå op i manualen og se hvad det er til. Gør det med alle stik og
> indgange osv.
===
....hmmm...okay...det er meget nemt, sådan et stik er der ik' på mit
kamera...
===

> [...]
> bunden af den.
> På dette billede kan du se hvordan sådan en kan se ud. Det er nummer 4.
....hmm, sådan éen er der heller ikke, ligesom man ikke kan smække diverse
linser og filtre på...
===

> [...]
det
> passer med den tid billedet bliver taget..
===
Okay.
Det med stik er meget nemt, der er et a/v out, d/c in og et bredt, fladt
digitalstik. Det var det.
Men jeg takker ihvertfald mange gange for forklaringen, så blev jeg da det
klogere, og det skader jo aldrig.
For de stik du beskriver der, er garanteret på kærestens gamle
spejlrefleksting, nu skal jeg bare have lært hvordan man gør - det er jo i
en lidt anden klasse end 'peg-og-fyr-løs'-systemet, som jeg er vant til.
Hm, det kunne da være at jeg sku' undersøge om mit eget spejlreflekskamera i
det hele taget duer mere...kom aldrig i gang med det, det var sgu for
indviklet da jeg fik det. Og mig og tålmodighed har ligesom aldrig matchet
hinanden specielt godt!

Takker atter engang.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

========================
http://www.bmwmc.dk
- no pop-ups, no ads, *no* flash!

Fra : Poul Krogh

Dato : 10-04-03 14:16

Tjaa, nu blander jeg mig med min ydmyge og ikke efterprøvede
wanabe-erfaring.

Men måske kunne et pol-filter hjælpe ? Det ville ihvertfald hjælpe på
reflekserne fra lakken, på MC'erne og bilerne

Ved ikke om det hjælper på reflekserne, men det er der sikkert en, der pt.
har et pol-filter, der kan efterprøve ?

Poul Krogh

Fra : Michael Schrøder

Dato : 10-04-03 20:20

"Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reflekserne fra lakken, på MC'erne og bilerne
>
> Ved ikke om det hjælper på reflekserne, men det er der sikkert en, der pt.

Måske skulle man slet ikke bruge blitz på
http://www.bmwmc.dk/images/billeder/bakken_2002/RIMG0034.JPG

Blitzen kan alligevel ikke nå ret langt - bortset fra reflekser er det kun
skraldespanden der er oplyst

Det er lidt lige som når man ser tilskuere til f.eks. OL-åbning sidde på
række 50 og tage billeder med blitz...

mvh Michael

Fra : PM

Dato : 10-04-03 20:56

Idéen med et polfilter vil være problematisk i praksis, eftersom du kun kan
efterprøve virkningen i det øjeblik blitzen fyres af... Det er derfor oftest
ved optagelse med blitzlamper, hvor virkningen direkte kan ses, eller i
dagslys at man har mest kontrol over virkningen.

MVH PM

Fra : Aragorn

Dato : 11-04-03 03:34

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote in message
> [...]
> skraldespanden der er oplyst
>
> Det er lidt lige som når man ser tilskuere til f.eks. OL-åbning sidde på

===

Hejsa Michael.

Den konklusion nåede jeg osse efter et bette stykke tid med at rode rundt
med blitz der, alternativet var lang lukkertid, som desværre blev
besværliggjort af, at jeg lige var kommet til at knække en 'vidumhyder' på
mit kamerastativ, så det ikke duede mere. ('vælte'- 'knæk'- ...arrh
noget gedekn*p! )
Jeg prøvede nu alligevel, med et noget blandet resultat. Så gik jeg tilbage
til blitzen, idet jeg tænkte at jeg kunne redde de bedste (- refleksfrie)
billeder med Paint Shop Pro - det kunne jeg osse.
Jeg gjorde dog hvad jeg kunne for at undgå at smække blitzen lige op i
hovedet på motorcyklisterne, da de startede med at køre, da det var blevet
mørkt - det ville jeg selv hade.
Ogøh...hvad er mon et polfilter...?
Er det ligesom det der noget, der er i de der polaroidsolbriller?
Jaja, jeg skal *nok* gå på biblioteket og låne nogle fotobøger i morgen!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 12-04-03 23:42

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
snip..
> Det er lidt lige som når man ser tilskuere til f.eks. OL-åbning sidde på
> række 50 og tage billeder med blitz...

Ja, hvis de bare kunne blive enige om at tage billeder samtidig, så kunne
det være at det havde en effekt