Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Skærmtest i AODd
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-03-01 23:37

Hey Grups!

Alt for Datadamerne har en skærmtest af 18 styk 19" skærme i dagens blad.
Det vil række for vidt at gengive testen her, men

Deltagerene, Gadeprisen, og Pris/ydelses forholdet (max *****)
angiver AODd således:

Hulmaskeskærme
Scott 995 PL, 2895, ***
Belinea 106035, 3099, ****
Daewoo NI-LR CMC-901D, 3187, *****
Hyundai M.A.P. HM 1926, 3495, **
Samsung SM 900 SL+, 3704, *****
Eclipse ES 1991, 3938, **
Dell M991, 4056, ****
Hansol 920D, 4199, ***
Nokia 920C, 4540, *****
Hitachi CM772, 5875, **
Gittermaskeskærme
NEC MS FE950, 4994, *****
ADI MS G910, 5100, *****
Sony MS E400, 5500, ****
ViewSonic P.S. PF790, 5250, ****
Philips Brilliance 109P20, 5833, ****
Fujitsu Siemens 19 T2, 6225, ***
Mitsubishi Diamond Pro 920, 6625, ***
IBM P96black, 6659, ****

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 22-03-01 08:24

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> wrote in message
> [...]
blad.
> Det vil række for vidt at gengive testen her, men

[KLIP]

Jeg må nok hellere købe bladet og læse testen, for Datatid er kendt for
at vende og dreje hver hundredekroneseddel. De er mildest talt nærige og
200 kroner ekstra på prisskiltet får dem til at fjerne en stjerne i
Pris/Kvalitet-vurderingen.

Hvordan ser Pris/Kvalitet-forholdet ud i forhold til
kvalitetsvurderingen?

Og en ting jeg ikke fatter er at Hitachi CM772 kun har fået 2 stjerner,
men det er nok onkel nærig der spøger igen! :) Hvad blev der af PC Pro,
der engang henvendte sig til professionelle med seriøse tests af
grafikkort, harddiske og skærme med mere. Nu er det bare endnu en klat i
mængden af andre nytteløse gamer-blade. Hvad er der professionelt over
en Quake3-test af grafikkort.

Puha... surt opstød! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 22-03-01 09:24

> [...]
> Alt for Datadamerne har en skærmtest af 18 styk 19" skærme i dagens blad.
> Det vil række for vidt at gengive testen her, men

[snip]

Ok, min personlige mening er at Hitachi cm772 er markant bedre end
Samsung 900SL+. Hvorfor cm772 kun har fået 2 stjerne mod sl900+' 5 kan
så åbenbart kun skyldes prisen. Dvs. AOD vægter prisen meget højt. Nu
har jeg godt nok købt monitor, men måske skulle man lige finde bladet
og se hvad de mente om sagen.

Bernhard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-03-01 10:33

> Ok, min personlige mening er at Hitachi cm772

De havde mange roser til den men Citat:"begrænset dynamik og lidt dyster
fremtoning","Forventet at finde den i en helt anden prisklasse" Derfor kun
2* i pris/kvalitet

/A

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 22-03-01 10:58

>De havde mange roser til den men Citat:"begrænset dynamik og lidt dyster
>fremtoning","Forventet at finde den i en helt anden prisklasse" Derfor kun
>2* i pris/kvalitet

Begrænset dynamik? dvs. ikke mørk/lys nok? Hmm, har lagt mærke til at
hvid ikke er blændende hvid men har ikke følt behov for at gøre noget
ved det. OSD har et punkt som gør billedet lysere, men om det er en
dynamisk ting ved jeg ikke (har ikke undersøgt det nøje nok).

Dyster fremtoning er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal forstå.

Prisen er høj, det er rigtigt. Nok også for høj. 2* vil jeg dog mene
er alt for lidt til en skærm i den kvalitet.

Jeg ledte efter en shadow mask skærm der kunne klare 1600x1200 i
85Hz. Dem findes der ikke mange af på det danske marked.

Samsung 900SL+ har jo det problem at billedet begynder at sitre i
1600x1200 i 85Hz og den piver i powersave (gætter på omkring 12-18
KHz, ikke helt ren). Jeg mener ikke det er 5 stjerner værd...

mvh Bernhard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-03-01 11:23

"Bernhard Mogens Ege" <bme@miba.auc.dk>
> Prisen er høj, det er rigtigt. Nok også for høj. 2* vil jeg dog mene
> er alt for lidt til en skærm i den kvalitet.

Ja de burde indføre et par kategorier mere. F.eks. give stjerner for
kvalitet. Målt på pris/kvalitet vil en lavpris-pap-skærm ofte "vinde" i
bedømmelse... Privat skifter jeg ikke skærm så tit. Min nuværende er en godt
5 år 15" ADI. Den købte jeg sjovt nok fordi "miba" havde en stribe 17" adi i
samme serie som de var meget glade for (og prisen var fornuftig). Hvis en
skærm holder så længe som min gamle, betyder den sidste plovmand ikke så
meget. Jeg venter nu på min nye 15" TFT. Det er mange penge for en skærm,
men den bliver jo heller ikke forældet på samme måde som en processer ...Så
nu krydser jeg fingre for at den ikke har/får nogle døde pixels...

Mvh
/Anders Majland

Fra : AKB

Dato : 22-03-01 13:46

Jeg står over for at skulle købe en ny skærm til erstatning for min (meget)
gamle 14", Jeg havde overvejet en LG flatron 17" men Den samsung skærm
koster cirka det samme og er en 19", og den får i testen meget gode
karakterer - vil i så ikke anbefale denne???
Hilsen
AKB

Fra : AKB

Dato : 22-03-01 14:28

PS. hvad med samsung SM900NF - denne er vist flad og kun 600 mere.
AKB

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 22-03-01 15:03

Så skulle du have kigget på en Viewsonic P95F. Den kan klare det ved
92Hz.

Mvh. Brian

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 22-03-01 16:27

> Så skulle du have kigget på en Viewsonic P95F. Den kan klare det ved
> [...]

Viewsonic P95F fandt jeg ikke på edbpriser og den undgik derfor min
opmærksomhed. Er det er shadow mask eller triniton?

Bernhard

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 22-03-01 20:57

P95F skulle være shadow mask. Jeg regner med at købe en inden for den
nærsmeste fremtid da jeg heller ikke kan holde ud at se på Sony's
trinitronskærme.

Fra : Søren

Dato : 23-03-01 15:40

> [...]
> så åbenbart kun skyldes prisen. Dvs. AOD vægter prisen meget højt. Nu
> har jeg godt nok købt monitor, men måske skulle man lige finde bladet

Hmm her er der også en top 10 på PcWorld.

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,38983,pg,2,00.asp

Den giver Best Buy ViewSonic GS790 og NEC MultiSync FE950.
ViewSonic GS790 koster 3745 hos nemdirect, den
ville jeg tage med i betragtning.
På næste side er der noget om Hitachi cm772 .

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 23-03-01 15:55

> [...]

> ViewSonic GS790 koster 3745 hos nemdirect, den
> ville jeg tage med i betragtning.
> På næste side er der noget om Hitachi cm772 .

Ok, det havde jeg godt nok læst. Men når man nu er interesseret i 85Hz
i 1600x1200 er Viewsonic GS790 ikke et godt valg (max 76Hz og kun
150MHz båndbredde) og NEC skærme findes ikke på edbpriser og dem har
jeg derfor fravalgt. Kan de overhovedet fåes i DK (ikke at det betyder
noget for mig da jeg har valgt, men der er jo andre som leder efter
gode skærme).

mvh Bernhard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-03-01 16:42

> [...]
> jeg derfor fravalgt. Kan de overhovedet fåes i DK (ikke at det betyder
> noget for mig da jeg har valgt, men der er jo andre som leder efter

Vejl. pris på FE950 er 4994,- incl. moms (Har jeg ikke skrevet det før) og
der er en forhandlerliste på www.jai.dk.

JAI er mest kendt for de videoanlæg de har solgt til politiet, og for matrox
framegrabbere og deres egne kameraer (Har egen fabrik)

/A