motorolie
Fra : Brian W.

Dato : 09-04-03 16:11

Hej NG

Det der med olie er jeg skutte så klog på. Manualen til bulleresset siger
man skal køre på en 20w40 SAE olie. Synes ikke at kunne finde noget om det
skal være fuld syntetisk eller semi syntetisk..??

Lige nu bruger jeg Silkolene Pro 15w50 Ester based full synthetic 4-stroke
racing engine oil .... Så er det lige jeg spørger mig selv og andre er det
godt nok. Og hvad betyder de tal. Olien er meget fed, og hvorfor er det lige
at den er rød???? har altså aldrig set en rød olie før...

Hvad er forskellen på 20w40 og 15w50 ???

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 09-04-03 16:59

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
lige
> at den er rød???? har altså aldrig set en rød olie før...
>
> Hvad er forskellen på 20w40 og 15w50 ???

Nej nej nej Brian, du skal sgu ikke køre på så tyk en olie, Haynes siger at
10w-40 er det optimal til vores es (evt. 10w-50)... Og husk at den kører
fint på 92 oktan benzin (min. 91 oktan siger Haynes)...

Hvis vi tager de 2 tal i 20w-50, siger det første noget om tykkelsen af
olien (jo lavere tal , jo tyndere), og det andet noget om hvor meget varme
olien kan klare... Olien er fed fordi den er tyk, og det er jo ikke en
gammel motor der sidder i et es, så find noget 10W-40 olie istedet...

check lige det her link, der står det forklaret

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-04-03 20:10

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
meddelelse news:3e94433f$0$4369$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
kører
> fint på 92 oktan benzin (min. 91 oktan siger Haynes)...

http://www.louis.de har en DELO 10W-50 Fuldsyntetisk, API SL/CF ,
ACEA A3/B3-98
Til 29,95 Euro + 6,50 Euro i forsendelse = 235,87 Kr.

Har selv lige modtaget en dunk, den olie er for øvrigt også rød.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 07:32

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> Til 29,95 Euro + 6,50 Euro i forsendelse = 235,87 Kr.
>
> Har selv lige modtaget en dunk, den olie er for øvrigt også rød.

Hvor mange liter har du fået for de penge.. Jeg synes silkolenen er lidt
dyr.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-04-03 07:37

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange liter har du fået for de penge.. Jeg synes silkolenen er
lidt
> dyr.

Sorry, det glemte jeg, men det er for 4 liter, og så er det ikke API
SL/CF men SJ/CF

Glæder mig til at få det på cyklen her i den kommende Weekend

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 08:36

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> "Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry, det glemte jeg, men det er for 4 liter, og så er det ikke API
> SL/CF men SJ/CF

SÅ er det lige at jeg kan læse mig frem til ( på det link peter har postet)
at : Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation
eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for problemer med
koblingen.

Tror du det er en god olie du har fået så???

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-04-03 09:33

> [...]
problemer med
> koblingen.
>
> Tror du det er en god olie du har fået så???

Næhh ! det tror jeg ikke !, jeg ved det

Hvis du søger på olie, kommer der en masse hits/tråde op, og når du
læser dem, så lader det til ,at der faktisk er en del der kører på
omtalte DELO olie !
og der er ikke nogen svar/tråde der skulle indikere, at der skulle
være/komme problemer med koblingen.

Desuden skulle Rittig ( iflg. samme olietråde ) have kørt på SJ olier
i årevis, uden problemer med koblingen.

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 11:25

> [...]
> være/komme problemer med koblingen.
>
> Desuden skulle Rittig ( iflg. samme olietråde ) have kørt på SJ olier

Nu tror jeg faktisk ox at det var Castrol der har skrevet den "afhandling"
om olie på nysynet.dk ..
Jeg synes nu stadig at det er svært at vælge olie. Manualen foreskriver en
slags, mens andre råder til en anden slags.. Hvad søren skal man rette sig
efter?? Det eneste man kan gøre er at teste selv med foreskellige
olieprodukter.
Findes der nogle sider der sammenligner olier og tester dem mod hinanden???+

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 07:34

Peter Jakobsen wrote:
> [...]
> olie istedet...
>
> check lige det her link, der står det forklaret

MAn kan vel egentlig godt nøjes med en 10w30 for motoren i et es bliver jo
ikke så varm som andre modeller????