Værktøj
Fra : Michael Kristensen

Dato : 09-04-03 14:00

Hej NG

Vil til at købe noget værktøj. Det jeg har pt er en hammer, et par
skruetrækkere, voltmeter + div andre småting. Er træt af at skulle ud og
låne værktøj, hver gang jeg støder ind i noget, der ikke kan klares med de
få ting jeg selv har.

Men hvor skal jeg starte?
Hvad skal jeg købe?
Nogle gode tilbud for tiden?

Har tit kigget på de "kasser" man kan købe med topnøgle + skruetrækker med
bits i Silvan og Harald Nyborg. Men syntes, at det er svært at bedømme
kvaliteten af det.

Motorcyklen er en Suzuki sv650s.

mvh - Michael Kristensen

Fra : Jake

Dato : 09-04-03 14:49

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> låne værktøj, hver gang jeg støder ind i noget, der ikke kan klares med de

Efter min mening er flg det mest nødvendige:
-Et topnøglesæt
-Et sæt gaffelnøgler i størrelser fra 7 - 19 mm
-Et sæt umbraconøgler.
-Assorterede skruetrækkere af forskellig størrelse.
-En dåse WD40
-En svensknøgle
-Et multimeter.

/Jake

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-04-03 14:59

"Jake" <gadegaard@mail1.stofanet.dk> writes:

> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message

> Efter min mening er flg det mest nødvendige:
> -Et topnøglesæt
> -Et sæt gaffelnøgler i størrelser fra 7 - 19 mm

Og hvis man vil være ekstravagant er det faktisk rart at have 2 af
de mest brugte størrelser.

Desuden har nisserne, i vores værksted ihvertfald, åbenbart en
eller anden forkærlighed for 10'er nøgler så dem ville jeg holde
ekstra øje med

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-04-03 14:55

Jake wrote:

> -Et sæt gaffelnøgler i størrelser fra 7 - 19 mm

Ved ikke om det er sådan på andre Suzukier, men på min, er der kun "lige"
størrelser.
Altså 8,10,12,14 er det mest normale. Så er der et par ordentlige gutter til
baghjulet..

> /Jake
Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-03 15:21

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> størrelser.
> Altså 8,10,12,14 er det mest normale. Så er der et par ordentlige gutter

Og 17mm...
Sådan er det på alle japanere, og på flere europæere.
Det er ikke nødvendigt med ret mange "ulige" størrelser, men det er svært at
finde et sæt uden dem, og enkeltnøgler kan det sjældent betale sig at
købe... Og dog - 10 og 12mm bruger man hele tiden, og jævnligt skal man
bruge to (en til bolten, og en til møterikken), så man kunne jo købe et sæt
i rimelig kvalitet og så 10 og 12mm i en rigtig dyr kvalitet.

Køb ikke billigt vækrtøj, det er ofte for upræcist og af for dårlig
kvalitet. Godt værktøj holder en evighed, og det ødelægger heller ikke
bolthoveder og møtrikker. Det er pisse træls at skulle bore en bolt ud,
fordi man har været for nærig til at købe ordentligt værktøj.

Hvad er så "godt" og hvad er for billigt? Det kan være svært at se, men er
værktøjet fx. TÜV eller GS testet, så er det af god nok kvalitet.

Rittig

Fra : Jake

Dato : 10-04-03 07:23

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message

> [...]
> størrelser.
> Altså 8,10,12,14 er det mest normale. Så er der et par ordentlige gutter

Det kan da godt være at det er de mest almindelige størrelser, men en eller
anden dag dukker der en op i en af de størrelser man tilfældigvis ikke har,
og så sidder man der med skægget i postkassen. Så derfor er det rart at have
alle de nævnte størrelser.

/Jake

Fra : Bjørn S

Dato : 09-04-03 15:08

Jake wrote:

Ja, en ok liste, vil lige supplere lidt :

> Efter min mening er flg det mest nødvendige:
> -Et topnøglesæt

Her kan du med fordel investere i et lille 1/4 " - sæt hvori der også tit er
endel unbrakobits og torqs, men forsikre dig om at top nr. 14 også er med i
det, da den godt nok er på grænsen af hvad et 1/4"-sæt kan magte, men tit
anvendt på japanske konstruktioner.
Jeg har selv et sæt både her og på arbejde, og det er mit mest brugte stykke
værktøj.
Til bundplug for olie, bagaksel, svingarm og andet vil jeg anbefale et
større topnøjlesæt.

> -Et sæt gaffelnøgler i størrelser fra 7 - 19 mm

Er det kun til japse er det langt hen ad vejen tilstrækkelig med
dimensjonenen 8-10-12-13-14-17 (19 og 21 kan du også komme ud for) samt den
dimensjon bolten på bagakselen har, men det kan du jo passende måle med et
.... øh...skydelæder ? - jeg kalder det bare en sluppmåler - men det er
også en god ting at have.

Samt en prøvelampe.

--
/Bjørn

Fra : LP

Dato : 09-04-03 15:14

jeg vil lige tilføje,
2 poligriptænger
1 skævbider
spidstang
plastik hammer (det er bandlyst at bruge en jern hammer på en mc)
LP

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-04-03 15:25

LP wrote:
> jeg vil lige tilføje,
> 2 poligriptænger
> 1 skævbider
> spidstang
> plastik hammer (det er bandlyst at bruge en jern hammer på en mc)

Evt en momentnøgle? Det er rart nok !

> LP
Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-04-03 19:48

Thomas Buus Andersen wrote:

> Evt en momentnøgle? Det er rart nok !

Jep, eller to! En 4-24nm fra Lois (dkr 150,-) og en 20-210nm fra Harald
til et par hundrede virker fint for mig Det er sgu rart at man ved at
tingene er spændt hårdt nok, og at man slipper for at komme til at
voldspænde noget.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Brian W.

Dato : 09-04-03 15:42

LP wrote:
> [...]
> 1 skævbider
> spidstang
> plastik hammer (det er bandlyst at bruge en jern hammer på en mc)

Ja for pokker. Spidstænger er uundværlige.. og plastichammer er oxo en go
ting.
et topnøgle sæt er oxo en god ting

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Jake

Dato : 10-04-03 07:26

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> et topnøgle sæt er oxo en god ting

Øh var det ikke første punkt på min liste?

/Jake

Fra : Brian W.

Dato : 10-04-03 08:37

Jake wrote:
> "Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Øh var det ikke første punkt på min liste?
>
> /Jake

Jow så det bare ikke sorry.

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 15:59

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> låne værktøj, hver gang jeg støder ind i noget, der ikke kan klares med de

I en leder i et mc-blad læste jeg engang følgende kloge ord:
"Det billigste værktøj er oftest det dyreste!"
I sætningen skal findes at det billigste værktøj oftest vil gå i stykker
hvorefter man alligevel(!) skal ud at købe en dyrere kvalitet; men til
udgifterne hører også prisen på dert besvær man måtte opleve p.g.a. smadrede
kærve og bolthoveder :-|
Ergo: Køb ordentligt værktøj fra starten af !!!

Der er jo ingen der siger at man skal købe det hele på én gang, så hold øje
med reklamerne fra Jem&fix, Harald Nyborg, Biltema, Bilka m.fl. Det er
jævlingt at der dukker gode tilbud op på anerkendt(!) værktøj i dem.
Hvis ikke at passende tilbud kommer ind i anden rækkefølge så:
- Start med et skruetrækkersæt (Belzer, Wera o.a.) med typisk 7 forskellige
flad og kryds -kærvs skruetrækkere - Evt. et 4-5 stks sæt af hver!
- Et Unbrako-nøgle sæt vil være ligeså væsentlig som skruetrækkere, og da dé
kan virke primitive og dyre vil man søge mod de billigere, hvilket er et
stort DON'T!
Fokusér på et sæt af de lange med kuglede ender på den lange ende og betal
hvad et anerkendt mærke koster :-|
- Gaffel/ringnøgler! 10 - 19 mm rækker langt, men forvis dig om at den på
japanske fabrikater allestedsværende 12'er findes i rækken !!
- Topnøglesæt er komfortabelt men dyr Vælg et sæt med 3/8" fatning (#)
og forvis dig også hér om tilstedeværelsen af 12'eren!
Et sæt med 1/4" fatning kan være praktisk i mange henseender og i tilgift
findes der ofte adapter og bits til flad/kryds-kærvs skruer, Torx og
unbrako, som til dels kan erstatte tidl. nævnte skruetrækker og
unbrako -sæt! Agter man også at købe et 1/4" sæt kan man ofte få et
kombineret 3/8 & 1/4 -sæt* til mindre end hvad to sæt koster, og i disse er
der tit lidt mere ekstra tilbehør!!

> Har tit kigget på de "kasser" man kan købe med topnøgle + skruetrækker med
> bits i Silvan og Harald Nyborg. Men syntes, at det er svært at bedømme
> kvaliteten af det.

Har man én gang haft et sådant multisæt til 200 kr i hænderne er det ikke
svært at bedømme kvaliteten, så disse er også et kæmpe DON'T

(*)
Synes at kune huske at Harald nyborg avde et fint kombineret topnøglesæt med
i seneste (tynde) tilbudskatalog :-/

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-04-03 16:52

HØRT. Køb noget ordentligt fra starten

Eller meld dig ind i en klub, så er man flere om at dele udgifterne, hvis
værktøjet da ikke allerede er købt. Så er der også nogen at udveksle
erfaringer med.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 22-04-03 13:32

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> .............hold øje med reklamerne fra Jem&fix, Harald Nyborg, Biltema,
Bilka m.fl.
> Det er jævlingt at der dukker gode tilbud op på anerkendt(!) værktøj i
dem.

- - - -Og i det netop udsendte tilbudsblad fra HN er der et Stanley dobbelt
(1/2" & 1/4" fatning) topnøglesæt til en plovmand, hvilket må regnes for en
hæderlig pris!
Endvidere er der Bahco skruetrækker sæt á 4stk ligekærvs' og 2 stk.
krydskærvs' til 150,-! 25,- pr skruetrækker ér da til at føle på :-|

--
Armand.

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 09-04-03 23:49

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har tit kigget på de "kasser" man kan købe med topnøgle + skruetrækker med
> bits i Silvan og Harald Nyborg. Men syntes, at det er svært at bedømme

Michael.
Glem endelig ikke en god slagskruetrækker (59,50 kr. hos Harald Nyborg) og
en universal , som i hvert fald er et MUST når man reparerer ældre japanske
MC'er.
Og en universal låseringstang er også et MUST. Koster 20 - 50 kr hos f.eks.
BAUHAUS og SILVAN. Det er ikke professionel kvalitet, men den jeg har købt
virker helt OK.
Det værktøj som SKAL være i en professionel kvalitet er topnøglesættet,
ringgaffel nøglerne og skruetrækkerne !!!
Ekstra topnøgle-hoveder (f.eks. Belzer) kan ofte findes i "rodekasser" på
loppemarkeder til næsten ingen penge.
Jeg er også "faldet over" nye professionelle Thürmer 6, 8 og 10MG snittappe
til 10,- kr./stk. på et loppemarked ))
Kik også på websiden http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm ("Dan's
Online Motorcycle Repair Course")
og se under pkt. 11: Basic Tools For the beginner...Tools 101 ! og pkt. 12:
Advanced Tools The next step up, or what do I want for next Christmas. Der
er flere gode råd ang. reparationsværktøj.

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

E-mail svar til: jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.Honda , men skift først Honda
ud med dk

Fra : Armand

Dato : 10-04-03 15:22

Jorgen Gerdorf <jorgen_gerdorf@hotmail.com> skrev i en

> ...............or what do I want for next Christmas.

Og dén er en af de helt tunge omkring expansion af værktøjssættet!

--
Armand.

Fra : Peter Krogh

Dato : 10-04-03 07:55

Jeg har lige indkøbt et rigtigt lækkert topnøglesæt (Sandvik-Barcho) hos
Harald Nyborg for 398,- kr. Det er sekskant-toppe som er mere skånsomme mod
dine møtrikker end de traditionelle 12-kantstoppe. Præcis det samme sæt er
set hos "Råd & Dåd" for over 700,- kr.

Rigtig godt køb - synes jeg!

Harald Nyborg har som regel flere forskellige kvaliteter - kik efter de
kendte mærker, så går du ikke fejl af kvaliteten og sparer samtidig en masse
penge i forhold til byggemarkeder og andre værktøjsforhandlere

MVH
Peter
www.amck.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-03 09:54

Peter Krogh wrote:
> [...]
> dine møtrikker end de traditionelle 12-kantstoppe. Præcis det samme sæt er

Var 12-kanttoppe ikke kun traditionelle for 35 år siden? jeg synes
ikke jeg har set dem i nyere sæt.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : armand

Dato : 10-04-03 10:40

Hans Joergensen wrote:

> Var 12-kanttoppe ikke kun traditionelle for 35 år siden? jeg synes
> ikke jeg har set dem i nyere sæt.

Grunden er at man idag hvælver "kanterne", hvorved at der ved brug ikke
trædes med den flade sekskants sider på hjørnerne af bolte/møtrikkers
hoveder, men derimod på fladen - Fidusen er svært at overføre til 12-kant
princippet!

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 10-04-03 10:38

Peter Krogh wrote:

> [...]
> dine møtrikker end de traditionelle 12-kantstoppe. Præcis det samme sæt er

Jeg ledte, men fandt ikke, det af mig førhen nævnte tilbuds-katalog fra
HN; men i årskataloget er omtalte sæt med, og lige ved siden af er et
komplet sæt med 1/4" og 1/2" topnøglesæt, samt ledtopnøgle-sæt og
gaffel/ring -nøglesæt plus det løse. Prisen er godtnok over 1300,-; men
hvis man har en god stak penge til værktøj her og nu er det en god ide at
købe sig langt igang med dette sæt!!

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-04-03 10:44

I tråden: b715i9$fcc$1@sunsite.dk,
Skrev Michael Kristensen :
[KLIP]

> [...]
> skruetrækker med bits i Silvan og Harald Nyborg. Men syntes, at
> det er svært at bedømme kvaliteten af det.

Har selv stået med samme problem, og gjorde følgende

-Købte umbraconøgler i bedste kvalitet - da de ikke splintres ved hård
belastning.
-Købte et topnøglesæt ved Harald Skodborg - og kylede skralden ad H
til, købte en god til erstatning. Så købte jeg de toppe jeg oftest
benyttede 10-11-12-18 i god kvalitet. Resultatet er at jeg har alle
størrelser i en kneben situation, men de toppe der skal gøre arbejdet
er i orden.
-Et godt skruetrækkersæt (bacho)
-Et alm. multimeter
-Et par fastnøgler (10-12-13-18 & 22) da det er de mest gængse til mit
brug. (resten af serien er senere suppleret så de dækker størrelserne
6 - 24.)
-WD40
-en god spidstang og skævbidder
-en billig skruestil og maskinskruestik
- stiv opvaskebørste (til rengøring hvor det er svært at komme til)

1) holdbart
2) værktøjet holder tolerancerne så skruer og møtrikker ikke ødelægges
3) er sluppet relativt billigt og har samtidig toppe
4 -4,5-5-5,5-6-8-9-10-11-12-13-14-16-18-22-28, forlænger kort og lang,
kardanled osv.osv.

Jeg har gjort det til en vane at "ofre" 50-250 dask på værktøj hver
gang jeg er i byggemarked eller lign. til erstatning eller supplement
til det jeg har. (FX en billig top ser "brugt ud" - så erstattes den
næste gang jeg handler i en biks hvor der er værktøj.
En god top fås fra ca. 40-90 kr afhængig af størrelse m.v.

Syntes selv jeg har meget godt værktøj nu efter 4-5 år efter dette
princip.

En dårlig erfaring er bla. en billig unbraconøgle der udover at være
under tolerance så den første skrue blev ødelagt, sprang lige i fjæset
på mig lidt senere på dagen...

Dårligt værktøj ødelægger for flere penge end der spares ved indkøb !

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Claus Hollen

Dato : 10-04-03 22:25

Et tip var måske at kigge i værktøjs sættet der følger med MC'en,
og brug det som referance til dine indkøb.

Men nogle eksemlper på nogle der laver godt værktøj:

Wera (skruetrækkere og umbraco nøgler)
Gedore
Stahlwille
Kamaza
Facom
Knipex (tænger)

Den billigste måde at få kvalitets værktøj på er nok på de forsk merkeder...
Hvis ikke man er sippet med at det hele skal være af det samme mærke...

Heller lidt godt end meget lort!!

Claus Hollen