Nyt kørekort = 2 års prøve
Fra : // Overby

Dato : 09-04-03 08:52

Hejsa...

Jeg ved at nye billister har en prøvetid, hvor de har kortere snor end
normalt. Helt præcist hvordan er disse regler.

Heg har pt. bilkørekort men skal i gang med MC kort. Får jeg så 2 års
prøvetid? Gælder det også for når jeg kører bil? Skulle jeg bryde
færdselsloven på MC, mister jeg så retten til at føre både MC og bil?

Daniel

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-04-03 09:01

Overby skrev:

> Heg har pt. bilkørekort men skal i gang med MC kort. Får jeg så 2 års
> prøvetid?

Hvis det er mere end 2 år siden, du har erhvervet kørekort til bil, vil du
ikke være omfattet af den nye regel.

> Skulle jeg bryde færdselsloven på MC, mister jeg så retten
> til at føre både MC og bil?

Ja.

--
Reino

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 09-04-03 13:21

On Wed, 9 Apr 2003 10:00:39 +0200, "Reino Andersen"
<reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote:

>Hvis det er mere end 2 år siden, du har erhvervet kørekort til bil, vil du
>ikke være omfattet af den nye regel.

Regelen gælder 2 år på det "nye kort". Dette betyder at lave han en
upser i bil sker der ikke noget ved det andet end den normale straf. Gør
han det tilgengæld på motorcykel indenfor den 2 årige periode så ryger
både MC og bil kørekort.
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper

Dato : 09-04-03 17:29

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> upser i bil sker der ikke noget ved det andet end den normale straf. Gør
> han det tilgengæld på motorcykel indenfor den 2 årige periode så ryger

Hvordan definerer man en "upser" ?
- altså hvor meget skal der til for at kortet ryger ?
Evt. link ?

På forhånd tak...

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 09-04-03 19:10

On Wed, 9 Apr 2003 18:28:50 +0200, "Jesper" <no@mail.dk> wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Hvordan definerer man en "upser" ?
>- altså hvor meget skal der til for at kortet ryger ?
>Evt. link ?

Enhver trafikal handling der normalt ville betyde en betinget
frakendelse af kørekortet ville betyde at du mister kortet såfremt at
det er under 2 år gammel. Dette er hvad jeg har fået at vide når at jeg
har spurgt til emnet.
Flemming Jacobsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-04-03 21:47

Thunderbird[7100] skrev:

> [...]
> upser i bil sker der ikke noget ved det andet end den normale straf. Gør
> han det tilgengæld på motorcykel indenfor den 2 årige periode så ryger

Nej!

Prøveperioden på to år regnes fra den første kategori, man har taget
kørekort til.

--
Reino

Fra : Stilling

Dato : 10-04-03 07:49

On Wed, 9 Apr 2003 22:46:46 +0200, "Reino Andersen"
<reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote:

>Nej!
>
>Prøveperioden på to år regnes fra den første kategori, man har taget
>kørekort til.

Hej...

Lige lidt fra
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=302&Menu=3&SubMenu=88&SubSubMenu=0

1. Hvornår trådte reglerne i kraft?
Svar: Reglerne om kørselsforbud/kørekort på prøve trådte i kraft den 1.
marts 2002.

2. Hvem gælder reglerne for?
Svar: Reglerne gælder for alle - dvs. også for dem, der har taget
kørekort inden 1. marts 2002. Det første kørekort er "på prøve" i to år.
Hvis du på nuværende tidspunkt f.eks. har haft dit første kørekort i 1
år og 7 måneder, gælder reglerne også for dig.

Venligst
Steen

Fra : Lasse R

Dato : 10-04-03 12:20

> [...]
> Hvis du på nuværende tidspunkt f.eks. har haft dit første kørekort i 1
> år og 7 måneder, gælder reglerne også for dig.

Eeeh? Det bekræfter da netop det forrige indlæg som du er uenig med.

Mvh,

Lasse