IFA RT125
Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 08-04-03 22:46

Jeg går og overvejer at resturere en gammel IFA RT125 fra 1951 som jeg har
fået foræret - men kan man overhovedet få stumper til sådan en gammel svend?
Jeg har aldrig kørt motorcykel (tæller knallert) men har rigelig med teknisk
forståelse - og sådan en gammel sag er jo, efter de oplysninger jeg kan
finde, rørende simpel. Den skal være 100% orginal fordi jeg syndes det er
det eneste værdige for sådan en gammel kværn. Den skal laves fra bunden -
dele sendes til forchromning osv... Er der en klub eller noget i den dur man
kan kontakte som kan hjælpe med information til et sådant projekt (farver,
motor osv.), eller har reservedele. Og virker projektet overhovedet
fornuftigt?

Mvh.

B. Madsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-03 23:16

On Tue, 8 Apr 2003 23:46:13 +0200, "[8700] Brian Mark Madsen"
<brianm@mobilixnet.dkREMOVE> wrote:

Hej Brian.

>Jeg går og overvejer at resturere en gammel IFA RT125 fra 1951 som jeg har
>fået foræret - men kan man overhovedet få stumper til sådan en gammel svend?

Jeg ved ikke om der er en "klub" der dækker en IFA fra fortiden, men
jeg tvivler.
Generelt er stumper til bammelt germanergrej til at skaffe i Tyskland,
men det er dyrt.
Jeg har skaffet meget til mine NSU projekter ved at gå på
stumpemarked, og jeg tror at du kan skaffe stumper til IFA'en på samme
måde.

> [...]
>kan kontakte som kan hjælpe med information til et sådant projekt (farver,
>motor osv.), eller har reservedele. Og virker projektet overhovedet

Glem alt om fornuften
At restaurere gamle MC er hinsides al fornuft - Du kommer til at
proppe flere penge i den end du kan få for den ved salg, og hvis du
dertil lægger arbejdslønnen for den tid du må lægge i det er det helt
håbeløst.
Men når det er sagt, så er der ikke noget bedre end at se en gammen MC
komme til live igen - Man glemmer meget hurtigt de timer og penge der
er lagt i projektet og koncentrerer sig om fornøjelsen ved at have
fuldført et projekt.
Og jeg har lidt på fornemmelsen at der ikke er mange IFA'er tilbage,
så alene af den grund ...... Held og lykke med restaureringen
>Mvh.
>
>B. Madsen

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 09-04-03 08:59

> [...]
> Og jeg har lidt på fornemmelsen at der ikke er mange IFA'er tilbage,
> så alene af den grund ...... Held og lykke med restaureringen

Jo tak - jeg ser frem til det, men har lige en gammel Mercedes der skal
restureres først, så "knallerten" må lige vente lidt. Jeg resturerer den
ikke for salg - det ville være synd syndes jeg. Det er min gamle onkel der i
sin tid købte den dejlige "cykel", så den forbliver i slægtens eje.

Mvh.

B. Madsen

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 08-04-03 23:28

"[8700] Brian Mark Madsen" <brianm@mobilixnet.dkREMOVE> skrev i en
meddelelse news:3e934311$0$24634$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> kan kontakte som kan hjælpe med information til et sådant projekt (farver,
> motor osv.), eller har reservedele. Og virker projektet overhovedet

Hej Brian.

Selvfølgelig er projektet fornuftigt, hvis du selv syn's det )

IFA reservedele kan f.eks. købes i tyskland fra "Motorrad Stemler"
(http://www.motorrad-stemler.de).
Se under reservedelsliste "Adler bis Zündap".
Herudover findes der flere IFA/MZ reservedelsforhandlele i Tyskland. Søg
selv på nettet under "IFA/MZ".
Vedrørende en klub så skriver MZ-klubben (http://www.mzklub.dk) "Vi er en
landsdækkende forening af og for MZ-IFA kørere med ca. 200 medlemmer" så det
er nok her du skal søge om optagelse.

Før du bestemmer dig for at sende en del til forkromning, så check lige
først prisen på en ny (forkromet) del. Forkromning er herredyrt og ofte skal
delene først ha' gammel forkromning "trukket af", så skal de til metalsliber
og så endelig forkromes. Jeg opdagede at jeg skulle gi' dobbelt så meget for
at få en udstødningskrave (med kølefinner) metalslebet og forkromet (til min
Honda CB500T fra 1976), som en ny original Honda udstødningskrave kostede =
ingen forretning til Tempo Crom ;o((

Go' fornøjelse med projektet

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

E-mail svar til: jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.Honda , men skift først Honda
ud med dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-03 23:37

On Wed, 9 Apr 2003 00:28:07 +0200, "Jorgen Gerdorf"
<jorgen_gerdorf@hotmail.com> wrote:
Hej Jørgen.

>IFA reservedele kan f.eks. købes i tyskland fra "Motorrad Stemler"
>(http://www.motorrad-stemler.de).
>Se under reservedelsliste "Adler bis Zündap".

Jeg vil lige advare lidt mod Motorrad Stemler.
Jeg har forsøgt at bestille dele og værktøj hos dem, både på mail og
FAX - Jeg har sågar forsøgt at få en bankkonto fra dem jeg kunne
overføre penge til.
Intet svar.
Jeg har ringet til dem, de er vældig flinke at tale med, men det
bragte mig ikke videre til det jeg ville købe.
Hvorefter jeg opgav og fik stumperne ad anden vej.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 09-04-03 00:09

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bragte mig ikke videre til det jeg ville købe.
> Hvorefter jeg opgav og fik stumperne ad anden vej.

Kære Steen
Jeg har købt rigtig mange dele fra Motorrad Stemler til min DKW og bestilt
dem både via Fax og via e-mail.
Jeg har betalt pr. efterkrav, incl. 80,- kr til Post Danmark ;o((
Jeg har endog fået deres bankkonto, men Den Danske Bank's gebyr for at
overføre penge til en konto i Tyskland er = Post Danmarks efterkravsgebyr,
så den fidus er ret klam ;o(
De sidste mange gange har jeg skrevet mit MasterCard nummer på
bestillingsfax'en/ -mailet og bedt dem trække beløbet, og det har passet på
en "Pfennig" (eller en "cent" som det vist hedder nu )
De er generelt billigere end "DKW-GEYER" og så her de altid været hurtige
til at sende de bestilte dele.
Nåe-ja, der var en gang sidste sommer, hvor indehaveren havde sendt alle
medarbejderne på sommerferie på samme tid. Da tog det lidt længere tid (de
må bestemt ha' haft en klemme på ham
Alt i alt er jeg godt tilfreds med Motorrad Stemler, men sådan oplever vi
mennesker jo tingene forskelligt
[...]

PS: Og hvor har du inderlig ret i at det er hundedyrt og sk...sjovt at
renovere gamle MC'er !!!

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-04-03 21:29

On Wed, 9 Apr 2003 01:08:53 +0200, "Jorgen Gerdorf"
> [...]

>må bestemt ha' haft en klemme på ham
>Alt i alt er jeg godt tilfreds med Motorrad Stemler, men sådan oplever vi

Som jeg skrev har jeg en anden opfattelse, men den er selvfølgelig
min.
Med den beskrivelse du giver vil jeg give det et forsøg mere.
Deres katalog over stumper er imponerende, og jeg savner vitale dele
til min MAX.

>PS: Og hvor har du inderlig ret i at det er hundedyrt og sk...sjovt at
>renovere gamle MC'er !!!

Ja, det har du ret i.
Nu er det mere et tilfælde at jeg er "hoppet" på den vogn.
MAX'en er faktisk min første MC jeg havde i 1963 - 65, og derfor skal
den ved djævelens vold og magt bringes tilbage til livet.
FOX'en har altid været et ønske, og da der var en indenfor rækkevidde
var nej ikke lige et ord jeg kendte
Et projekt mere har jeg dog i tankerne - En Velocette Venom Clubman
eller Thruxton - Hvis der viser sig noget der kan bruges hopper jeg på
een til.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 01:10

> [...]
> kan kontakte som kan hjælpe med information til et sådant projekt (farver,
> motor osv.), eller har reservedele. Og virker projektet overhovedet

IFA'en er en tidlig MZ, og begge er kopier af DKW RT 125!

DKW, der forøvrigt er skabt af en dansk ingeniør, byggedes før krigen i
Zchopau og efter '45 i Ingolstadt vest for jerntæppet. I Zchopau begyndte
man efter '45 at producere motorcykler under det statsligt ejede IFA og
først senere fandt man på at omdøbe til "Motorradwerke Zchopau" - MZ!

Jeg har en kammerat der har en '58 DKW RT 125, som han fint holder kørende
med MZ125'er -stumper, så det samme gælder med sikkerhed din IFA, hvad det
tekniske angår!!

--
Armand.