Død og ulykke på foto.
Fra : CyberBob

Dato : 08-04-03 21:41

Til dk.videnskab.jura

Jeg ville høre om der er nogen der
kunne hjælpe:

Hvordan er reglerne/rettighederne
mht. fotos -på offentlige steder af
fx. trafikofre? -død og ulykker..

Man ser af og til kørtøjer der er
totaltsmadret, blod osv. -og det er
muligvis ok. -men at vise kroppe
eller personer (uden ansigt) er
det lovligt?

Mvh.
CB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-03 22:59

"CyberBob" <mail@mail.dk> wrote in
news:3e9333d4$0$10074$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Man ser af og til kørtøjer der er
> totaltsmadret, blod osv. -og det er
> muligvis ok. -men at vise kroppe
> eller personer (uden ansigt) er
> det lovligt?

Under alle omstændigheder vil pressenævnet nok komme efter den avis
der viser sådanne billeder alt for tit.

Der var en sag for noget tid siden med de knægte der kørte i havnen i
Åbenrå (?) hvor en avis havde bragt et billede af bilen der var ved
at blive hevet op af havnen - og man kunne se føreren hænge over
rattet med synligt genkendeligt ansigt.
Svjh blev der ikke nogen retssag ud af det men der kom en masse
ballade ud af det fra forældre og venner og andre der syntes det var
usmageligt.

Ikke særlig juridisk - men realistisk (sorry).

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : CyberBob

Dato : 09-04-03 00:32

Henrik Stidsen skrev >

> Under alle omstændigheder vil pressenævnet nok komme efter den avis
> der viser sådanne billeder alt for tit.

-Ja, men er det lovligt? -ville selv mene det nok er lovligt -så længe de
her grimme ulykker sker offentligt...

-Og er det kun fotograffer med pressekort der kan tillade sig dette
(hvis lovligt) -eller kan selv en fed tysk turist tillade sig at tage et
foto af
fx. en dræbt billist?

Med venlige hilsner
CB

Fra : Georg

Dato : 09-04-03 01:23

Der er jo ikke noget til hinder for at man som privatperson kan tage de
billeder man vil. Medmindre det er med videresalg for øje. Det kan
selvfølgelig være ubehageligt at vide, at en "fed tysk turist" har
fotograferet mine venner efter mødet med lastbilen, så der ikke er andet end
afrevne lemmer tilbage og bankekød tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 07:46

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
>usmageligt.

>Ikke særlig juridisk - men realistisk (sorry).

Det ligger på kanten af straffeloven:

§ 264 d.Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

--
Bertel

Fra : CyberBob

Dato : 09-04-03 09:00

Tak Bertel.

-Men syntes ikke denne lov bliver håndhævet?

Ser jo ofte fotos af ulykker hvor mennesket er
død eller anden tragedie.

Min grundlæggende tanke var - at hvis jeg som
billist skulle ende i en ulykkelig tragedie -familien
ser ulykken i en avis -og man ser personen -eller
ihvertfald del af den, -om det er lovligt -der er vel
pressefrihed? -man kan hurtigt blive enig om at
etikkens etikette er brudt...

Mvh.
CB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-03 10:18

CyberBob skrev:

>-Men syntes ikke denne lov bliver håndhævet?

Håndhævet? Der er ingen automatik. Hvis de berørte ikke anlægger
sag, sker der ikke noget.

Og hvem som finder at deres familiemedlem er blevet unødvendigt
eksponeret i en tragisk situation, har lyst og energi til at føre
en tung retssag og eksponere det hele endnu mere?

>Ser jo ofte fotos af ulykker hvor mennesket er
>død eller anden tragedie.

Ja. Det der kan sælges, bliver produceret.
Ups, det var vist off topic.

> [...]
>ser ulykken i en avis -og man ser personen -eller
>ihvertfald del af den, -om det er lovligt -der er vel

Der er ikke pressefrihed til at bryde loven.

--
Bertel