Slibning og malning af stel
Fra : H-J M

Dato : 08-04-03 21:28

Jeg har efter megen overvejelse valgt at male min maxi "politibils-hvid"
(ved godt den let bliver beskidt osv.)
Stellet kommer vel til at tage en krig at slibe ned?
Hvad vil i bruge til det? Har overvejet sandblæsning men er kommet frem til
at min økonomi ikke er til det..
Hvad for noget sandpapir skal jeg have? Bare noget "normalt" træ sandpapir?
Er der nogle maskiner der kan anbefales?
Regner med kun at slibe malingen af og lade grunderen sidde tilbage? Evt.
give den et tyndt lag grunder ovenpå den gamle grunder..
Har fået min bror til at hjælpe mig og han snakkede om at en malerrulle godt
kunne bruges til at male med(!) Er der nogle der kender til det?
Ellers nogle der har nogle tricks? Regner med at afmontere alt og så hænge
den op i ståltråd i min garage med pap under den?
Når jeg har malet den og givet den lak. Hvad kan så anbefales at holde den
pæn med? Plexus?
En ting mere. Før jeg begynder at slibe ned vil jeg gerne have alt snask
osv. af. Hvordan gør jeg det nemmest? Det gør ikke noget hvis den er slem
ved lakken... Den skal jo alligevel af :)
Har overvejet ekstreme metoder som kautisk soda osv. men det bliver nok et
lige svineri da der jo også skal vand til så.

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Kim Larsen

Dato : 08-04-03 23:10

"H-J M" <zster87@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har overvejet ekstreme metoder som kautisk soda osv. men det bliver nok et
> lige svineri da der jo også skal vand til så.

Hvis du ikke vil have noget der grisser lidt, så er det mere eller mindre
umuligt at få den gamle lak væk. Der findes, eller har været et mærke på
markedet der hedder bums, ja, det hedder det, men som sagt, så ved jeg ikke
om det findes mere. Men med dette skal man smøre det på med en pensel, og
lade det sidde i en lille time, og så er det lige til at skrabe, eller
børste af, og skal så skylle med vand bag efter. Fordelen er at du slipper
for sand og andre sager nede i tanken, og du kan komme rundt om alle hjørner
og kroge. Men hvis du finder det, så gør dig selv en tjeneste og læs
brugsanvisningen, for det er noget hidsigt stads. Det har kunnet købes der
hvor man kan købe maling.

Kim Larsen

Fra : H-J M

Dato : 09-04-03 12:23

> Hvis du ikke vil have noget der grisser lidt, så er det mere eller mindre
> umuligt at få den gamle lak væk.
Det har jeg ikke sagt. Det var hvis jeg brugte Kautisk Soda.. Der skal jo
skylles en del gange.. og vandet bliver jo nok farvet lidt af lakken.. og
hvor skulle jeg skylle det hen?

> [...]
> og kroge. Men hvis du finder det, så gør dig selv en tjeneste og læs
> brugsanvisningen, for det er noget hidsigt stads. Det har kunnet købes der

Jeg prøver lige at tage et smut ned til en af de lokale farvehandlere...
Fjerne det alt lak og grunder?

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-04-03 16:23

> Jeg prøver lige at tage et smut ned til en af de lokale farvehandlere...
> [...]

Det fjerne alt, helt ned til metallet.

Kim Larsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 00:57

H-J M wrote:
> En ting mere. Før jeg begynder at slibe ned vil jeg gerne have alt snask
> osv. af. Hvordan gør jeg det nemmest? Det gør ikke noget hvis den er slem
> ved lakken... Den skal jo alligevel af :)

Brun sæbe.. smør det på, put tanken ind i en plastikpose (eller
noget andet tæt) og lad den ligge natten over.. vask den derefter af
med rent vand...

Det burde virke :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : H-J M

Dato : 09-04-03 12:28

> Brun sæbe.. smør det på, put tanken ind i en plastikpose (eller
> noget andet tæt) og lad den ligge natten over.. vask den derefter af
> med rent vand...

Kan jeg bruge det på hele stellet? Og hvad kommer af? Lakken? Snavset? Det
hele ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 13:20

H-J M wrote:
> Kan jeg bruge det på hele stellet? Og hvad kommer af? Lakken? Snavset? Det
> hele ?

Muligvis det hele ... :) brun sæbe opløser alt hvis det får lov til
at sidde længe nok..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : hj3

Dato : 10-04-03 08:34

> // Hans
> Muligvis det hele ... :) brun sæbe opløser alt hvis det får lov til
> at sidde længe nok..

ikke hvis det er orginal lak, da det er syre restinent. Ellers ville
lakken blive opløst hver gang man spildte benzin.
mvh hj3.

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 00:58

H-J M wrote:
Hov,

jeg fik ikke læst at det var en hel Maxi..

Nåmen, brun sæbe er nok stadig godt ... og pak den ind i et eller
andet.

Og husk så: en Maxi skal være postkasserød :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Thomas

Dato : 10-04-03 11:01

Jeg har før brugt at køre ind på en lokal maskinfabrik med mine ting der
skule sandblæses...

det har aldrig kostet mig mere end 200 kr at få ordnet et sådant stel, og
det bliver langt det pæneste.

bare husk at skille alt ad inden du kører ned med det.

thomas