Låne bil til person som ikke har kørekort
Fra : Hjalte

Dato : 08-04-03 20:50

Hejsa...

Er der nogle der kan svare mig på, hvad der sker rent juridisk ved
følgende (opdigtede) episoder:

1)
Et kærestepar bor sammen.
Manden har kørekort. Kvinden er igang med at tage kørekort.
Manden sidder på passagersædet, og kvinden "øver" sig i at at køre.
De bliver stoppet af poitiet...

2)
En mand (ell. kvinde) har en bil.
Personen låner bilen ud til en ven, som ikke har kørekort.
Personen har haft kørekort, men det er taget fra ham, pga.
spirituskørsel ell. for hurtigt kørsel.
De sidder begge i bilen, som bliver ført af ham uden kørekort.
De bliver stoppet af politiet...

Håber i vil hjælpe

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-03 21:02

Hjalte <isak@elefantcool.dk> skrev :

> [...]
>Manden har kørekort. Kvinden er igang med at tage kørekort.
>Manden sidder på passagersædet, og kvinden "øver" sig i at at køre.

Begge får en bøde - han for at overlade køretøjet til en person uden
ret til at føre det , hun får en bøde for at køre uden ....

2)
> [...]
>spirituskørsel ell. for hurtigt kørsel.
>De sidder begge i bilen, som bliver ført af ham uden kørekort.

bøde til begge - evt skærpet bøde til ham fætteren uden kortet pga
kørsel i frakendingsperioden

Morale : intet kørekort , intet rat ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-04-03 21:09

jan@stevns.net wrote:

> Begge får en bøde - han for at overlade køretøjet til en person uden
> ret til at føre det , hun får en bøde for at køre uden ....

Ja og det kan godt løbe op i et anseeligt beløb for nogle år siden var det
5000 kr for at køre uden kort.

/DM

Fra : LR

Dato : 08-04-03 21:38

> Begge får en bøde - han for at overlade køretøjet til en person uden
> ret til at føre det , hun får en bøde for at køre uden ....

Husk, at det er en formildende omstændighed, hvis hun er nået langt i
undervisningsforløbet (nedsat bøde). Der forskel på at overlade bilen til en
der aldrig har kørt en bil i forhold til en der skal til køreprøve i morgen.

Lasse

Fra : Hjalte

Dato : 08-04-03 22:01

On Tue, 8 Apr 2003 22:37:44 +0200, "LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>der aldrig har kørt en bil i forhold til en der skal til køreprøve i morgen.

Vil det sige at personen med kørekort også får en bøde. For at låne
bilen ud til en person uden kørekort?

Også hvis manden med kørekort ikke sidder i bilen, når politiet
stopper den?

Hvad så hvis de begge er registrerede som ejere af bilen?
Man må vel godt eje en bil uden at have kørekort, må man ikke?

Fra : Lars Jensen

Dato : 08-04-03 22:23

Hej

> Vil det sige at personen med kørekort også får en bøde. For at låne
> bilen ud til en person uden kørekort?

Ja.

> Også hvis manden med kørekort ikke sidder i bilen, når politiet
> stopper den?

Ja, man kan straffes hvis man ved eller burde have vidst at låneren ikke
har kørekort.

> Hvad så hvis de begge er registrerede som ejere af bilen?
> Man må vel godt eje en bil uden at have kørekort, må man ikke?

Man kan godt have en bil uden at have kørekort, ingen problemer i det, men
man må ikke køre den uden. Medejeren (med kørekort) kan formegentlig ikke
straffes hvis den første ejer køre sig en tur.

Mvh
Lars LJ

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 08-04-03 22:26

> Vil det sige at personen med kørekort også får en bøde. For at låne
> bilen ud til en person uden kørekort?

Ja... man har ansvaret for sit køretøj, det er også derfor at man kan sende
en bøde med billede fra en fotofælde til ejeren af bilen hvis han ikke vil
oplyse hver der har kørt bilen, da det er hans ansvar.

> Også hvis manden med kørekort ikke sidder i bilen, når politiet
> stopper den?

Det er ligemeget om han er med eller ej, han skal stadig sikre sig at
personen han overlader bilen til har kørekort.

> Hvad så hvis de begge er registrerede som ejere af bilen?
> Man må vel godt eje en bil uden at have kørekort, må man ikke?

At køre uden kørekort er vel at køre uden kørekort, men ejer man den selv,
så er det vel kun en selv der får en bøde...

Fra : Tony

Dato : 09-04-03 00:16

> Det er ligemeget om han er med eller ej, han skal stadig sikre sig at
> personen han overlader bilen til har kørekort.

Er der nogen der kan finde en henvisning til at dette er et _skal_. Rækker
formodning ikke?

Tony

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-04-03 08:11

Tony skrev:

> Er der nogen der kan finde en henvisning til at dette er et _skal_. Rækker
> formodning ikke?

Færdselslovens § 65, stk. 2:

"Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et
motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke
lovligt kan føre køretøjet."

Ved "overladeren" forstås enhver, der har køretøjet i sin besiddelse.
Overladeren *skal* sikre sig, at føreren har kørekort.

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-04-03 08:14

"Tony" skrev:

> Er der nogen der kan finde en henvisning til at dette er et _skal_. Rækker
> formodning ikke?

Færdselslovens § 65

[...]
Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et
motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke
lovligt kan føre køretøjet.

/kristian

Fra : Hjalte

Dato : 09-04-03 09:03