Helstegt pattegris!
Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 08-04-03 19:35

Skal holde noget fest til sommer, og tænkte på helstegt pattegris.
Har bestilt gris og skaffet en grill der er stor nok.... Men hvordan
tilbereder man den bedst???
Hvordan kunne man eventuelt krydder den, og er der noget man hele tinden
skal holde øje med eller gøre...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-04-03 21:00

"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller@get2net.dk> writes:

> [...]
> tilbereder man den bedst???
> Hvordan kunne man eventuelt krydder den, og er der noget man hele tinden

Jeg foretrækker den "krydret" med groft salt. Og hvis I så har et par
flasker rødvin i overskud, så hæld lidt over den engang imellem. Den
smager bedre, hvis I steger den over birkegløder end almindelige
grillbriketter og det er en hel del billigere.

Husk at den skal have laaang tid, sådan en fætter. Når den er færdig
på det smalle stykke ved ryggen, og det er den lang tid før skinkerne
er færdige, så dæk det med staniol, så det ikke bliver tørt.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Ole Damgaard

Dato : 09-04-03 11:54

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in message news:<ullykep56.fsf@trinekc.dk>...
> [...]

> smager bedre, hvis I steger den over birkegløder end almindelige
> grillbriketter og det er en hel del billigere.

Ganske enig - det bedste krydderi til grillet kød er den svage
røgduft, der langsom trængger dybt ind i køddet.
Nogle steder kan man købe kvas fra vinranker/rødder og smide over
gløderne og det giver en dejlig aroma til kødet.
Personlig har jeg en rosmarinbusk i haven, som jeg plukker buketter af
til at smide over gløderne til den slags formål.

> Husk at den skal have laaang tid, sådan en fætter.

osse enig - og det er virkelig laaang tid - I kan godt regne med at
skulle stå ved grillen en 8 timer inden spisningen (selvfølgelig
afhængig af størrelsen).
Den første gang vi prøvede sådan en pattegris til en vejfest, mente
vores lokale ekspert at den partout skulle farseres (indvendigt).
resultatet: 20 husstande henholdsvis lå dagen efter eller stod i kø
ved lokummerne.

mvh ole

Fra : Michael Døj

Dato : 08-04-03 23:55

> Skal holde noget fest til sommer, og tænkte på helstegt pattegris.
> Har bestilt gris og skaffet en grill der er stor nok.... Men hvordan
> tilbereder man den bedst???

Hej Jess!
Knippel god ide - det er virkelig lækkert.
Du skriver, at du har skaffet en grill. Er det af den type, som har en
elektronisk moter til at dreje spiddet? Hvis det ikke er vil jeg
anbefale, at du prøver at skaffe sådan en (motor). Det giver en ensartet
stegning, så du undgår at branke/stege for lidt.
Samtidig skal du ikke stå ved grillen "hele tiden".

Bare en personlig erfaring, der har hjulpet mig et par gange! :)

Fra : Thïngmand

Dato : 09-04-03 08:29

> Men hvordan tilbereder man den bedst???

Den skal helst være saltet og evt. let røget (fra slagteren). Så får du en
pose krydderier fra samme slagter (ca. ½ kg) som du blander op med et par
flasker rødvin og pensler dyret med løbende.

Det bedste og hurtigste resultat, får du hvis du kan få fat i en en lukket
grille a la Weber princippet. Som regel er det en forstørret olietønde, hvor
du ligger kullene i hver side og dyret i midten - så tager det kun den halve
tid og den passer sig selv.

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 12-04-03 09:38

> [...]
hvor
> du ligger kullene i hver side og dyret i midten - så tager det kun den

Det kan jeg kun tilslutte mig. Til min fars 50 års fødselsdag fik vi
helstegt pattegris. Slagteren vi bestilte den, klargjorde den (ridse sværene
osv.) så den kunne ligge i den aflange "kuglegrill" (noget lignende en
olitønde i støbejern) vi lånte med. Det eneste vi så skulle gøre, var at
fylde grillen op med kul i "rum" i hver side af grillen og smøre grisen ind
i noget snask vi havde fået med af slagteren. Grisen blev lagt ind i
grillen, hvor den passede sig selv. Den skulle vendes halvvejs.

Resultatet blev meget vellykket og det hele var utroligt nemt (måske lige
med undtagelse af rengøring af grillen næste dag (-: ). Kan varmt anbefales!

/Jeppe

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 12-04-03 12:40

Jamen, tak for besvarelser