Rengøring af diverse
Fra : Denise

Dato : 08-04-03 17:52

Hej gruppe
Har lige et par spørgsmål. Jeg har lige rengjort min kæde med petroleum og
tandbørste, den var bare så ulækker, men er nu blevet flot og skal have
olie, når jeg har vasket MC.
Skiverne tørrer jeg af med sprit, men der er nogle små rustpletter her og
der på bremseskiverne, hvad kan jeg få det af med ?
Har nogle små sprayflasker med WD40, hvor er det lige jeg kan bruge det, til
beskyttelse, eller kan jeg overhovedet bruge det til noget ?
--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, www.dkfritidmotorcykel.dk/Denise_Reindel

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-04-03 19:09

Denise wrote:

> Har nogle små sprayflasker med WD40, hvor er det lige jeg kan bruge
> det, til beskyttelse, eller kan jeg overhovedet bruge det til noget ?

Uhh hvad kan man ikke bruge WD40 til (tænke tænke).. Hvis du overvejer at
børste tænder i det, vil jeg meget gerne høre om udfaldet :)
Ej, jeg plejer lige at give stel og andre steder en sjat. Desuden er det
lækkert når man har hvide fælge.. Især bagfælgen er svær at få ren uden
WD40.

Mvh Thomas

Fra : Denise

Dato : 08-04-03 20:13

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ej, jeg plejer lige at give stel og andre steder en sjat. Desuden er det
> lækkert når man har hvide fælge.. Især bagfælgen er svær at få ren uden

Hej Thomas og Brian
Ok, man kan altså bruge det næsten alle steder, men jeg er så i tvivl om
hvordan. Er det til at rense med og så tørre af igen, eller smørre på og så
lade det sidde som beskyttelse ??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-04-03 21:19

Denise wrote:
> Ok, man kan altså bruge det næsten alle steder, men jeg er så i tvivl om
> hvordan. Er det til at rense med og så tørre af igen, eller smørre på og så
> lade det sidde som beskyttelse ??

Jeg har haft rimeligt godt held med at beskytte et par begyndende
steder med ir og rust på Yamaha'en ved at sprøjte WD40 på noget køkkenrulle
og tørre det på..
Svært tilgængelige steder (som fx. de bagerste fodhvilere, og de
punkter på stellet hvor rør er svejset sammen) har jeg så bare givet
et godt pust, hvilket også har holdt disse steder fra at ruste.

Men som tidligere er sagt er det også rigtig godt til at opløse
kædefedt på baghjulet (og andre steder) samt andet tyk fedtet
smøremiddel der sidder steder hvor man helst ikke vil have det.

// Hans, der tror det er på tide med en god vask og en gang
beskyttelse lige om lidt igen.. hvis man ser på vejrudsigten :o/
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Denise

Dato : 08-04-03 21:49

> [...]
>
> // Hans, der tror det er på tide med en god vask og en gang
> beskyttelse lige om lidt igen.. hvis man ser på vejrudsigten :o/

Hej Hans
Tak for svar og ideer
Hilsen Denise

Fra : Jake

Dato : 08-04-03 23:27

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message

> Uhh hvad kan man ikke bruge WD40 til (tænke tænke).

Jeg har en gang repareret en blender med WD40

/Jake

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-04-03 23:50

"Jake" <gadegaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> "Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message

> Jeg har en gang repareret en blender med WD40
>
> /Jake

Og juicen smagte af......?

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 01:02

Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en

> "Jake" <gadegaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Og juicen smagte af......?

Sikkert u-definerbar; men det er ganske givet at den gled ned

--
Armand.

Fra : Jake

Dato : 09-04-03 14:53

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> wrote in message

> "Jake" <gadegaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Og juicen smagte af......?
WD 40!

Kan det tænkes? Kunne det være? At smørrelsen ikke kom i selve blenderskålen

/Jake

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-04-03 15:31

> ?

> WD 40!
>
> Kan det tænkes? Kunne det være? At smørrelsen ikke kom i selve
blenderskålen

> /Jake

Det var dog en kedelig tanke
Jesper
----------

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-04-03 19:35

"Denise" skrev
> [...]
til
> beskyttelse, eller kan jeg overhovedet bruge det til noget ?

Du kan bruge WD40 næsten alle steder på en mc, det er lettere at opremse
hvor du ikke kan bruge det.
Du skal ikke bruge WD40 til: bremser, sæde, greb.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-04-03 19:41

"Brian Lænø" skrev
> Du kan bruge WD40 næsten alle steder på en mc, det er lettere at opremse
> hvor du ikke kan bruge det.
> Du skal ikke bruge WD40 til: bremser, sæde, greb.

Jeg må hellere lige tilføje, at du heller ikke skal bruge WD40 på dækkene

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : SLP/JM

Dato : 08-04-03 19:41

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en > Hej gruppe

> Skiverne tørrer jeg af med sprit, men der er nogle små rustpletter her og
> der på bremseskiverne, hvad kan jeg få det af med ?

Det forsvinder, når du bruger bremserne på din næste køretur - med mindre du
kører med støbejernsskiver, men det gør du næppe, da din mc er så ny, at du
højst sandsynligt stadig kører med de originale skiver.

--
Susanne

Fra : Denise

Dato : 08-04-03 20:17

"SLP/JM" <madcat@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> højst sandsynligt stadig kører med de originale skiver.

Hej Susanne
Tak for sidst
Nej det forsvinder ikke, for det er ikke der hvor bremseklodserne er, men
udenfor og også lidt på bagsiden af skiverne, og på kanten af hullerne. Jeg
ved godt at det ikke betyder noget, men derfor kunne jeg godt tænke mig og
få det væk alligevel .
Hilsen Denise

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-04-03 20:40

Denise wrote:

> [...]
> hullerne. Jeg ved godt at det ikke betyder noget, men derfor kunne
> jeg godt tænke mig og få det væk alligevel .
________________________________

Du kan vel bare bruge noget fint sandpapir, så længe du ikke sliber det
halve at skiven af?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Richard

Dato : 08-04-03 20:45

Psycho Cowboy wrote:
> Du kan vel bare bruge noget fint sandpapir, så længe du ikke sliber det
> halve at skiven af?

Ikke sandpapir - det ridser - til slibning af metal skal du bruge
smergellærred.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 00:00

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> Ikke sandpapir - det ridser - til slibning af metal skal du bruge
> smergellærred.

Til bremseskiven: Skurepulver!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 09-04-03 06:31

Armand wrote:

> Til bremseskiven: Skurepulver!

I vandig opløsning? - det fremmer vel blot rusten?
Hvis rusten er udenfor bremsesporet, burde Denise måske overveje at male
stedet (kanten svjhf). Har du erfaringer med det?

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 16:00

> I vandig opløsning? - det fremmer vel blot rusten?

Nu er det jo ikke sort jern at skiven er lavet af, og som antydet andetsteds
så kan Denise's rustpletter stamme fra helt andre ydre påvirkninger :-/
Skurepulver kan skrubbe rusten væk, men vil tillige virke polerende på den
noget grove overflade på bremseskivens nav - Og dét vil gøre navet mere
modstandsdygtigt imod rustdannelse fremover!

> Hvis rusten er udenfor bremsesporet, burde Denise måske overveje at male
> stedet (kanten svjhf). Har du erfaringer med det?

Jup!
Duer ikke til kvinder - de hænger for meget i bremsen => varme brænder
malingen mørk
Nej - Omend at det ikke behøver at tillægges kvinder, så kan man komme ud
for
afbrændt maling. På den anden side så er det jo et godt tegn på at man til
daglig sandsynligvis sidder og belaster bremsepedalen så bagbremsen slæber

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 09-04-03 18:35

Armand wrote:

> Skurepulver kan skrubbe rusten væk, men vil tillige virke polerende på den
> noget grove overflade på bremseskivens nav - Og dét vil gøre navet mere
> modstandsdygtigt imod rustdannelse fremover!

Pudsigt. Hvordan opstår den forbedrede modstandsygtighed? - sker der en
kemisk (skurepulveret er vel basisk) reaktion ligesom med sæbe på træ,
eller hur?

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 21:23

> Pudsigt. Hvordan opstår den forbedrede modstandsygtighed? - sker der en
> kemisk (skurepulveret er vel basisk) reaktion ligesom med sæbe på træ,
> eller hur?

Læs igen at jeg skrev "polerende"!
En blank overflade vil være mindre modtagelig for kemiske (ilt!) angreb end
en tilsvarende grov/ru!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-04-03 05:53

Armand wrote:

> Læs igen at jeg skrev "polerende"!
> En blank overflade vil være mindre modtagelig for kemiske (ilt!) angreb end
> en tilsvarende grov/ru!

Ja det lyder rimeligt, men hånden på hjertet: Det må da være svært at
styre en skurebørste rundt i hjørnerne af et bremsenav.
Hvis det kun er for at få en blankere overflade, er det da meget
lettere at styre slibningen/poleringen på de små flader og i krogene med
et lille stykke smergellærred. Eller med en meget fin og spids-slidt
carborundumsten IMHO.

Fra : Armand

Dato : 10-04-03 15:47

> Ja det lyder rimeligt, men hånden på hjertet: Det må da være svært at
> styre en skurebørste rundt i hjørnerne af et bremsenav.

Det rust der generer Denise formoder jeg at sidde på "yderfladen", og dér
kan en foldet våd klud, eller grydesvamp med skurepulver gøre meget ved det!
Ståluld -evt. det med sæbe er også et godt værktøj deromkring; men
efterlader materialerester i overfladen, som efterfølgende vil kunne anløbe
alene derfor!

> [...]
> lettere at styre slibningen/poleringen på de små flader og i krogene med
> et lille stykke smergellærred. Eller med en meget fin og spids-slidt

Bedste hjemmelavede værktøj:
En lang 6mm bolt med møtrik og to halvstore skiver + et par udklippede
rondeller eller strimler af løst "skrubbe-stof" (á det der er klistret på
grydesvampens ene side!
stoffet klemmes imelem bolthoved, skiver og møtrik og efterføgende bruges
værktøjet som en "rondel-skive" med bolten spændt i patronen på husets
boremaskine!
Til rustfast stål er dét lige sagen - Men på skiven er det nok mest
forsvarligt at arbejde med hjulet (skiven?) afmonteret, da rondellen let kan
fange en kant og få boremaskinen til at slå et slag => rondel-slibning af
alle andre i nærheden forekommende ting =

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 13-04-03 18:58

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> stoffet klemmes imelem bolthoved, skiver og møtrik og efterføgende bruges
> værktøjet som en "rondel-skive" med bolten spændt i patronen på husets

Jeg glemte lige en af Leth's gamle, der også er enkel og virkningsfuld på
mere regulære overflader:
Skær et retvinklet X midt på svampe-siden af en grydesvamp og montér v.h.a.
dette spor svampen på en el-mixers piskeris (á: fire tråde), og få derved en
roterende grydesvamp!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 25-04-03 00:26

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> wrote in message

> [...]
Jeg
> ved godt at det ikke betyder noget, men derfor kunne jeg godt tænke mig og

Prøv evt med lidt rustfjerner såsom "Gleerustol" på en klud. Det ville være
fint til at fjerne rust i ventilationshuller, udskæringer mv i bremseskiven.

Mener Gleerustol forhandles på tankstationer, mc-forhandlere, byggemarkeder
o.l.

--
TA

Fra : Richard

Dato : 08-04-03 20:43

Hej Denise, har du nu været ude at køre saltstøv, altså...

Denise wrote:
> Har lige et par spørgsmål. Jeg har lige rengjort min kæde med petroleum og
> tandbørste, den var bare så ulækker, men er nu blevet flot og skal have
> olie, når jeg har vasket MC.

Erh, ulækker/flot - tandbørsten eller

> Skiverne tørrer jeg af med sprit, men der er nogle små rustpletter her og
> der på bremseskiverne, hvad kan jeg få det af med ?

Ihvertfald IKKE med WD40 - det forsvinder af sig selv, når du bremser -
kør evt. i 2' gear et par 100m med let trukket bremse - ligesom når du
renser skiverne på din bil, når den har stået et par dage :) Hvis du
endelig vil, så puds rusten væk med noget meget fint smergellærred -
korn >240; men det skal kun være for et syns skyld.

> Har nogle små sprayflasker med WD40, hvor er det lige jeg kan bruge det, til
> beskyttelse, eller kan jeg overhovedet bruge det til noget ?

Tja, lidt smøring og pletrens rundt omkring på cyklen. Husk at vokse
lakken bagefter hhv. giv gummiekabler o.lign. noget siliconeolie.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- der endnu mangler at se et bevis på, at rustløsende WD40 er aldeles

Fra : Denise

Dato : 08-04-03 21:12

Hej Richard

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Denise, har du nu været ude at køre saltstøv, altså...

> Erh, ulækker/flot - tandbørsten eller

Ja ja, kæden jo, flot betyder ren, den var fedtet,klistret og snavset =
ulækker, fra sidste vinter altså .

> [...]
> endelig vil, så puds rusten væk med noget meget fint smergellærred -
> korn >240; men det skal kun være for et syns skyld.

Ja, det kan jo ikke bremses væk, så jeg vil købe noget smergellærred, for
det er kun for syns skyld.

> Tja, lidt smøring og pletrens rundt omkring på cyklen. Husk at vokse
> lakken bagefter hhv. giv gummiekabler o.lign. noget siliconeolie.

OK jeg vil så bruge WD 40 som smøring og pletrens. Siliconeolie har jeg
skrevet nedt, så må jeg se hvor jeg kan få sådan noget.

NB! Hvorfor var du ikke på Klemmen i søndags, det var jo fint vejr.

Fra : Richard

Dato : 08-04-03 21:55

Denise wrote:
> Ja ja, kæden jo, flot betyder ren, den var fedtet,klistret og snavset =
> ulækker, fra sidste vinter altså .

Nååh, fik du ikke kæde og cykel ordentlig renset efter turen til Klemmen
i november

> Ja, det kan jo ikke bremses væk, så jeg vil købe noget smergellærred, for
> det er kun for syns skyld.

Nej jeg så i en anden besked, at rusten sad uden for bremsesporet (!) -
forsvinder/nedtones rusten så ikke, når du tørrer skiven af med
sprit/bremserensevæske?

> OK jeg vil så bruge WD 40 som smøring og pletrens. Siliconeolie har jeg
> skrevet nedt, så må jeg se hvor jeg kan få sådan noget.

Ja jeg har sikkert flertallet herinde i mod mig i det spørgsmål, men
lidt forsigtighed skader ikke. Alaska leverer sin siliconeolie i en
handy sprayflaske, bl.a. Metro sælger den.

> NB! Hvorfor var du ikke på Klemmen i søndags, det var jo fint vejr.

Af flere gode grunde:
1 - jeg lå i sengen med en fæl influenza 8 dage indtil i går
2 - sidste forår (maj?) var der alt for mange mc'er til de få pladser,
Klemmefatter overlader mc'isterne - ikke særlig sjovt
3 - har ved sæsonstart aftalt mig selv (så bliver man ikke modsagt:), at
cyklerne først skal ud, efter vi har fået et par dages regn til at
skylle saltstøvet væk. Men det er der jo stadig ikke udsigt til, så
hvordan ser det ud ude på de små veje - er saltet blevet blæst væk i
stedet eller blot blandet godt op i støvet?

Ender nok med at jeg bøjer mig og alligevel tager VFS'en ud i påsken;
den må tage knubsene, nu jeg har GB'en til at se pæn ud

Fra : Denise

Dato : 09-04-03 08:12

> Nååh, fik du ikke kæde og cykel ordentlig renset efter turen til Klemmen
> i november

Nej det gjorde jeg ikke, jeg troede faktisk det blev gjort ved
vinteropbevaringen og desuden vidste jeg ikke hvad jeg lige skulle gøre.

> Nej jeg så i en anden besked, at rusten sad uden for bremsesporet (!) -
> forsvinder/nedtones rusten så ikke, når du tørrer skiven af med
> sprit/bremserensevæske?

Nej, det forsvinder ikke

> Men det er der jo stadig ikke udsigt til, så
> hvordan ser det ud ude på de små veje - er saltet blevet blæst væk i
> stedet eller blot blandet godt op i støvet?

Det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke smagt på om der er salt i

Fra : Richard

Dato : 09-04-03 12:37

Denise wrote:

> Nej det gjorde jeg ikke, jeg troede faktisk det blev gjort ved
> vinteropbevaringen og desuden vidste jeg ikke hvad jeg lige skulle gøre.

Oops, var det hos forhandleren? - indgår det ikke i den aftalte ydelse?
At smøre en snavset cykel ind og stille den hen giver da ingen mening
IMHO; den skal da først våd- eller tørvaskes afhængig af hvor snavset
den er. Det har du forhåbentlig brokket dig over.

> Nej, det forsvinder ikke

Så ville jeg nok rense det i bund og male hele området
(skivekanten/skivenavet whatever, men selvfølgelig ikke bremsesporet) i
en neutral (grålig?) farve i noget alkydmaling/lak for at holde rusten
væk. Eller kåbens farve hvis du er til den slags spræl

> Det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke smagt på om der er salt i

Nå nej, overlad blot det til Armand - hvor ville han få travlt, hvis han
boede i en by med så mange busser, som her i Kø'strup

Fra : Denise

Dato : 09-04-03 15:29

> [...]
> IMHO; den skal da først våd- eller tørvaskes afhængig af hvor snavset
> den er. Det har du forhåbentlig brokket dig over.

Nej cyklen havde jeg gjort ren, men ikke kæden. Det troede jeg de gjorde,
men den er åbenbart bare blevet smurt.

> [...]
> en neutral (grålig?) farve i noget alkydmaling/lak for at holde rusten
> væk. Eller kåbens farve hvis du er til den slags spræl

Nej, jeg tror jeg lader det være, eller prøver skurepulver måske.

Fra : Richard

Dato : 08-04-03 22:01

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-04-03 07:59

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> writes:

> Har nogle små sprayflasker med WD40, hvor er det lige jeg kan bruge det,
> til beskyttelse, eller kan jeg overhovedet bruge det til noget ?

Så længe du har en forsyning af petrolium, så brug det i stedet for.
Det er meget billigere. Som alle de andre skriver kan WD40 vitterlig
bruges til (næsten) alt, men old-skool petrolium er lige så godt,
ihvertfald når det drejer sig om at fjerne olie.

Men hold det fra dæk og bremseskiver...

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Brian W.

Dato : 09-04-03 15:52

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> bruges til (næsten) alt, men old-skool petrolium er lige så godt,
> ihvertfald når det drejer sig om at fjerne olie.

JA pretrolium er godt. men renser man kæden skal man godt nok sørge for at
den bliver vasket ren bagefter, med varm vand, for at få det sidste ud,
inden man smører med kædespray igen... Jeg prøvede på min gamle honda med
petrolium, med det resultat at kæden begyndte at ruste fordi jeg ikke fik
renset godt nok ud for petrolium, inden jeg smurte kæden igen. Så sørg for
at den er helt " tom" for petrolium inden du smører igen.
Jeg fortrækker WD40, men jeg kan oxo købe det over firmaet, og så er det jo
gratis

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Denise

Dato : 09-04-03 16:12

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at den er helt " tom" for petrolium inden du smører igen.
> Jeg fortrækker WD40, men jeg kan oxo købe det over firmaet, og så er det

Ok, jeg vil prøve varmt vand til at rense kæden helt færdig med før jeg smør
den igen. Tak.
Det må jeg hellere få gjort i morgen, for vask blev det ikke til pga kulden
i dag, den er nu heller ikke så beskidt

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 16:45

> [...]
> at den er helt " tom" for petrolium inden du smører igen.
> Jeg fortrækker WD40, men jeg kan oxo købe det over firmaet, og så er det

Selvmodsigelsernes holdeplads!

Hvis noget skal lukkes inde af efterfølgende kædespray er det da IKKE vand
=
En enkel aftørring af kæden med en klud (pas nu på ikke at ende med fingrene
imellem kæde & tandhjul - Det er en regulær saks! = ) og/eller en
kortvarig hurtig roteren af hjul/kæde, skulle være nok!
Man kunne ligeledes lade den henstå et stykke tid til afdrypning inden
indsmøring!

--
Armand.

Fra : Denise

Dato : 09-04-03 17:03

> [...]
> kortvarig hurtig roteren af hjul/kæde, skulle være nok!
> Man kunne ligeledes lade den henstå et stykke tid til afdrypning inden

Hihi, ja det er svært med de mange forskellige meninger, min logiske sans
siger så, at der nok ikke skal være vand på, når jeg kommer olie på. Nøjes
så med at tørre den af, det har jeg faktisk gjort. Altså jeg mangler så bare
at komme kædeolie på

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-04-03 08:04

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Selvmodsigelsernes holdeplads!
>
> Hvis noget skal lukkes inde af efterfølgende kædespray er det da IKKE
> vand =
<snip>
> Man kunne ligeledes lade den henstå et stykke tid til afdrypning inden
> indsmøring!

Jah OK... Hvergang jeg har sjasket med kæder og petrolium har jeg haft kæden
af cyklen og lagt den til tørre bagefter.

Nåmmen petrolium og oliefjerning på bagfælgen er da en forholdsvis ufarlig
kombination