Våbenloven og "Pusterør"
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-04-03 15:15

Foranlediget af en anden tråd startet af Bertel og våbenloven kom jeg til at
tænke på en meget god "ven" (selvfølgelig er det en ven - indtil videre
Der fra en rejse til Malaysia hjembragte et pusterør af den slags de
indfødte brugte til jagt.

Det ser ret uskyldigt ud (og er flot at se på) men hvis man prøver det , så
viser det sig at det faktisk er et ret så uhyggeligt våben. (jeg kan sætte
det ½ cm ind i en garageport lavet af træ på 20 meters afstand - selv om jeg
ryger 20 smøger om dagen)

jeg fulgte linket i den pågældende tråd og kan ikke i våbenloven se noget
til hinder for at have et sådant "våben" hangende på væggen, men hvad siger
juristerne her i gruppen??

Peter

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-04-03 02:59

Peter K. Nielsen wrote:
> jeg fulgte linket i den pågældende tråd og kan ikke i våbenloven se noget
> til hinder for at have et sådant "våben" hangende på væggen, men hvad siger
> juristerne her i gruppen??

Sådan er der så meget, det samme gælder jo også buer og den slags.

Mig bekendt dækker våbenloven kun skydevåben hvor der er krudt
indblandet, og så er der selvfølgelig reglerne omkring knive og den slags.

Det skulle ikke undre mig hvis fx. en helebard eller en morgenstjerne er
fuldt ud lovlige, noget andet er så hvad politivedtægten siger om at
medtage den slags på en tur i byen.

Mvh

bruno

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 09:07

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message news:3E94D000.1000706@worldonline.dk...

> Sådan er der så meget, det samme gælder jo også buer og den slags.
>
> Mig bekendt dækker våbenloven kun skydevåben hvor der er krudt
> indblandet, og så er der selvfølgelig reglerne omkring knive og den slags.

Du tager fejl. Våbenloven omfatter også fx. armbrøste, granater,
eksplosivstoffer, stun-guns, pebersprays og optiske sigtemidler til skydevåben
eller armbrøste.

> Det skulle ikke undre mig hvis fx. en helebard eller en morgenstjerne er
> fuldt ud lovlige, noget andet er så hvad politivedtægten siger om at
> medtage den slags på en tur i byen.

En hellebard vil du muligvis kunne få samlertilladelse til, men en morgenstjerne
er forbudt iflg. våbenbekendtgørelsen.

*Rune

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 09:06

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message
> jeg fulgte linket i den pågældende tråd og kan ikke i våbenloven se noget
> til hinder for at have et sådant "våben" hangende på væggen, men hvad siger
> juristerne her i gruppen??

Jeg vil ikke mene der er noget til hinder for at have et pusterør hængende på
væggen. Grunden til at disse ikke er omfattet af våbenloven er muligvis den
samme som for buer, at mange børn har den slags, og at man ikke vil
kriminalisere børns leg.

Men hvis du vil være sikker, så kontakt polititet.

*Rune

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-04-03 09:32

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote in message
> [...]

den
> samme som for buer, at mange børn har den slags, og at man ikke vil

Den begrundelse er vist ikke særlig juridisk. Vi taler her om et våben som
imho er ret så farligt i de forkerte hænder.

> Men hvis du vil være sikker, så kontakt polititet.

Problemet er at "min ven" har indkøbt det under nogle særlige
omstændigheder, der gør at det har en vis affektionsværdi for ham (han ved
med sikkerhed at det rent faktisk har været brugt til jagt af en person som
han kender) og derfor er han jo ked af hvis det skulle vise sig at det er
ulovligt at have hængende. Skal lige siges at han opbevarer pilene i et
aflåst skab

Peter

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 09:45

> på
> den
>
> Den begrundelse er vist ikke særlig juridisk. Vi taler her om et våben som
> imho er ret så farligt i de forkerte hænder.

Nej, det er ikke en særlig juridisk begrundelse, men ofte spiller politik en
større rolle end jura, når en lov konciperes.

> [...]
> han kender) og derfor er han jo ked af hvis det skulle vise sig at det er
> ulovligt at have hængende. Skal lige siges at han opbevarer pilene i et

I så fald kan jeg slet ikke se noget problem. Men politiet er stadig et fint
sted at henvende dig - du behøver vel ikke give dem din adresse når du ringer ?

*Rune

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-04-03 16:48

> du behøver vel ikke give dem din adresse når du ringer ?

Og tro endelig ikke at politiet kan finde ud af at spore et opkald...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Rune Manscher

Dato : 10-04-03 16:54

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote in

> Og tro endelig ikke at politiet kan finde ud af at spore et opkald...

Nej, du har ret. Politiets vigtigste opgave er nemlig at sørge for, at folk ikke
opbevarer diverse rør. De sætter mange ressourcer ind på denne type
kriminalitet, og har faktisk lavet razziaer hos adskillige VVS'ere.

*Rune

Fra : RpR

Dato : 11-04-03 17:08

> [...]
> opbevarer diverse rør. De sætter mange ressourcer ind på denne type
> kriminalitet, og har faktisk lavet razziaer hos adskillige VVS'ere.

lol =)

Nu vi snakker rør: Hvorvidt er en kartoffelkanon egentlig lovlig i DK?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine