DLU og pixel
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-04-03 15:02

Mit spørgsmål handler egentlig ikke om Visual Basic, men om
Windows-programmering generelt. Jeg håber, at det går alligevel:

Ifølge Microsoft er standardstørrelser for visuelle elementer (vinduer,
knapper, felter osv.) et antel "DLU", dialog units, ikke pixels.

"A dialog unit is the device-independent measure to use for layout. One
horizontal dialog unit is equal to one-fourth of the average character width
for the current system font. One vertical dialog unit is equal to one-eighth
of an average character height for the current system font."

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwue/html/
ch14e.asp

Nå, men mit programmeringsværktøj lader mig desværre kun indstille i pixels.
Og så er det, at jeg vil spørge, hvad forholdet mellem en pixel og en DLU er
på "et standardsystem" i det omfang, det overhovedet giver mening. Specielt
er jeg nok interesseret i forholdet mellem en pixel og en DLU på en dansk
Windows XP med standardskrifttype i standardstørrelsen (den størrelse, den
leveres med).

Og det er vel så egentlig *to* forhold: Et horisontalt og et vertikalt.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe en - i denne sammnhæng - stakkels Mac-bruger,
der forsøger ikke bare at overføre min Mac-viden til Windows, men så vidt
muligt designe for Windows ...

--
Jesper Juellund Jensen