el installation?
Fra : LaC

Dato : 08-04-03 11:02

Hej.

Jeg har nu lavet en del små arbejder på el.
Under renovationen af et værelse, tog jeg en afbryder til loftlys og et
dobbeltstik ned, for at sætte nye stik op. Dette volder mig en del mere
problemer end forventet. Som jeg har fået det monteret, slår det sikringen,
hver gang jeg afbryder for strømmen til afbryderen. Dobbeltstikkontakten
virker fint.
Jeg har en fase ind i stikkontakten, og videre op i afbryderen. Jeg har en
nul ind i stikkontakten og videre op i afbryderen. Fra afbryderen går en
fase og en nul op til lampeudtaget.
Nogen der har en ide til hvad jeg har fået sat forkert sammen nu? Jeg kan
ikke huske hvordan det sad før. Skal jeg f.eks have nul retur alene, og i
givet fald hvordan gør jeg det?

Lars Christensen
Fanø.

Fra : Janner

Dato : 08-04-03 11:26

"LaC" <lac@TAGDETTEBORTfanonet.dk> wrote in message
> [...]
> ikke huske hvordan det sad før. Skal jeg f.eks have nul retur alene, og i

Øhhhhh du burde holde dig fra lave den slags når du tilsyneladende ikke har
mere tjek på det.

Men lidt hints :

- Ja en stikkontakt skal have fase + nul + evt. jord.

- En almindelig afbryder skal du sætte fasen i , herefter går der på den
anden side af kontakten en tændledning op i lampe steddet.

- Nullen skal gå direkte uden om afbrydren op i lampe stedet , og skal ikke
afbrydes !

- Som du har monteret det nu ... altså med en nul op i afbryderen ja hurra
har du en ganske almindelig kortslutning ??

God fornøjelse

Mvh.

Jan

Fra : LaC

Dato : 08-04-03 12:31

> Øhhhhh du burde holde dig fra lave den slags når du tilsyneladende ikke
har
> mere tjek på det.

Ok, men det er nu gået ret godt alle andre steder jeg har lavet det.

> - Som du har monteret det nu ... altså med en nul op i afbryderen ja hurra
> har du en ganske almindelig kortslutning ?

Det har jeg opdaget.

> [...]
> anden side af kontakten en tændledning op i lampe steddet.
>
> - Nullen skal gå direkte uden om afbrydren op i lampe stedet , og skal

Vil det sige, at jeg skal sætte nul sammen med den nul, der kommer ind under
stikkontakten - inden den går ind i den?

Fra : LaC

Dato : 08-04-03 12:32

Fik sendt det for hurtigt.
Tak for svaret.

Lars

Fra : Janner

Dato : 08-04-03 14:57

"LaC" <lac@TAGDETTEBORTfanonet.dk> skrev i en meddelelse
> Fik sendt det for hurtigt.
> Tak for svaret.
>
> Lars

Velbekomme da ... og pas på ikke komme i stødet

/Jan

Fra : LaC

Dato : 08-04-03 16:08

og pas på ikke komme i stødet

Ok. Skal jeg gøre.

Men jeg gentager lige - Vil det sige, at jeg skal sætte nul sammen med den

Fra : Calle.

Dato : 08-04-03 17:01

LaC wrote:
> og pas på ikke komme i stødet
>
> Ok. Skal jeg gøre.
>
> Men jeg gentager lige - Vil det sige, at jeg skal sætte nul sammen
> med den nul, der kommer ind under
> stikkontakten - inden den går ind i den?

Der er 2 huller i stikkontakten, der kan du sløjfe din nul videre til
lampestedet

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 08-04-03 16:59

LaC wrote:
> [...]
> kan ikke huske hvordan det sad før. Skal jeg f.eks have nul retur
> alene, og i givet fald hvordan gør jeg det?

Ingen nul i afbryderen, men derimod tændledningen (den der går til
lampen)
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : LaC

Dato : 08-04-03 18:03

> Ingen nul i afbryderen, men derimod tændledningen (den der går til
> lampen)

Hej.

Dejligt.
Det var det der skulle til. Langt færre forbindelser = ingen kortslutning.

Tak for hjælpen.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-04-03 20:29

LaC wrote:

> Hej.
>
> Dejligt.
> Det var det der skulle til. Langt færre forbindelser = ingen
> kortslutning.
>
> Tak for hjælpen.

Måske ikke så mærkeligt at den slags skal laves af en aut. installatør.
Ebbe

Fra : LaC

Dato : 08-04-03 20:55

> Måske ikke så mærkeligt at den slags skal laves af en aut. installatør.

Skal det faktisk ikke..

Jvf. Elektricitetsrådet, er det tilladt at udskifte eksiterende afbrydere
mm. Sakset fra deres side er det tilladt at:

a.. Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord -
og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt
materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.

Og et link til siden:
http://www.goer-det-selv-el.dk/03_regler_og_love/hvad_maa_forbruger.htm

venligst Lars Christensen.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 09-04-03 05:29

LaC wrote:

> [...]
> jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt
> materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har

Ups, jeg var ikke klar over at man må så meget nu.
At jeg så til gengæld mener at man kun skal lave den slags hvis man er helt
sikker på hvad man gør, er jo en anden sag.
For øvrigt et godt link.
Ebbe

Fra : Mark Schiller

Dato : 09-04-03 08:17

Tue, 8 Apr 2003 21:54:35 +0200, berigede "LaC"
<lac@TAGDETTEBORTfanonet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

Måske skulle man overveje det alligevel, hvis ens løsningsmodel er, at
klappe fase og nul sammen i en afbryder )

Ovenstående naturligvis venligt ment og det sørme også med et smil

/Mark