Hvad er det der går på nettet?
Fra : Nordfyns Ungdomsskol~

Dato : 08-04-03 10:27

Jeg har Zonealarm installeret, og det har fungeret gennem længere tid, MEN
nu er et eller andet program gået ind og kalder op til internettet hver gang
min maskine starter.

Hvordan kan jeg 'se' hvilket program det er der logger sig på? Der ligger
ikke noget uønsket i min processlinie (heller ikke helt ude til højre).

/ml

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-03 11:02

In dk.edb.sikkerhed, Nordfyns Ungdomsskole <nfuansatte@mail.dk> says...
> Hvordan kan jeg 'se' hvilket program det er der logger sig på? Der ligger

Istallér Ad Aware.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Nordfyns Ungdomsskol~

Dato : 08-04-03 12:10

> Istallér Ad Aware.
>

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Jeg har kørt Ad-aware, og det findet ikke noget 'suspekt'?

/ml

Fra : Peter Smith

Dato : 08-04-03 12:29

"Nordfyns Ungdomsskole" <nfuansatte@mail.dk> wrote

> Jeg har kørt Ad-aware, og det findet ikke noget 'suspekt'?

Prøv med Spybot: http://security.kolla.de/

Mvh Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-04-03 11:32

Nordfyns Ungdomsskole wrote:

> Jeg har Zonealarm installeret, og det har fungeret gennem længere tid, MEN
> nu er et eller andet program gået ind og kalder op til internettet hver gang
> min maskine starter.

Kan du ikke se det i ZoneAlarm? Ellers kan du evt. nedskrive dine
tilladelser til de forskellige programmer (i ZoneAlarm), og derefter
nægte dem alle adgang til nettet. Så kan du se hvem synderen er, når
computeren startes og ZoneAlarm stopper det formastelige program.
Bagefter kan du atter ændre tilladelserne til de forskellige programmer,
så de igen kan komme på nettet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Nordfyns Ungdomsskol~

Dato : 08-04-03 12:12

> [...]
> computeren startes og ZoneAlarm stopper det formastelige program.
> Bagefter kan du atter ændre tilladelserne til de forskellige programmer,

Jeg har set ZoneAlarm igennem, men vil da lige prøve at nægte dem alle
adgang, og så lukke op en for en . .

/ml

Fra : Lars

Dato : 09-04-03 09:18

In article <b6u4i0$qri$1@news.net.uni-c.dk>, nfuansatte@mail.dk says...
> [...]
>
> Hvordan kan jeg 'se' hvilket program det er der logger sig på? Der ligger
> ikke noget uønsket i min processlinie (heller ikke helt ude til højre).

ZA logger alle "illegale hændelser", så check loggen under "alerts & logs".
Ydermere kan du chekke/ begrænse alle programmers status individuel med hvorvidt de må accesse
internet såvel som hvorvidt de må agere som server. Dette ordnes under "program control", jeg
refererer til ZoneAlarm Pro ganske vist.

Brug evt. SysInternal's TCPView til at chekke hvilke programmer der accesser hvilke porte
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/tcpview.shtml

Her kan du efter den viden du opnår der så konfigurere ZoneAlarm Pro således at den afholder
suspekte programmer fra at bruge reserverede ip-porte fra 1 - 1024 se:

http://lists.gpick.com/portlist/portlist.htm
http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Dette har jeg f.eks. gjort med WinAmp (den havde et sikkerheds hul), RealPlayer, MediaPlayer,
MSN Messenger m.fl.

Dyberegående analyseværktøjer kan være Ethereal packet sniffer:
http://www.ethereal.com/

God fornøjelse
Lars

Fra : Kristian Rask

Dato : 14-04-03 08:03

Hej

On Tue, 8 Apr 2003 11:26:34 +0200, "Nordfyns Ungdomsskole"
<nfuansatte@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan jeg 'se' hvilket program det er der logger sig på? Der ligger
>ikke noget uønsket i min processlinie (heller ikke helt ude til højre).

Din maskine kører Windows 2000 eller højere

MS har i sin uendelige visdom sørget for at når en 2000 starter, så
skal den i default installationen forsøge at foretage en dynamisk DNS
registrering i den DNS server der er angivet !

- Gæt hvor mange gange den nameserver er en ISP's nameserver
- Gæt hvor mange gange ISP'er der tillader kunde opdatering af DNS
- Gæt hvorfor MS bør have tæsk med en frossen rusten jernstang

Under TCP/IP er der en option et sted, formentligt under DNS, hvor Du
kan slå den dynamiske opdatering fra.

mvh

Kristian