Lidt hjælp til opgradering af filserver...
Fra : Jonny Jensen

Dato : 07-04-03 22:15

Hejsa.

Jeg står og skal have opgraderet en filserver. Ville gerne lige høre hvad
eksperterne mente...

Serveren kører PT med 2 x 80 GB Western Digital ATA100 diske (JB serien, med
8 MB cache). Netværket er rent 100MBit switched.

Jeg har regnet med at jeg ville starte med at skifte serverens netkort ud
med et Gigabitkort, og switchen til resten af netværket ud med en 1 x
gigabit og 8 x 100Mbit. Derefter Ville jeg skifte den Raid controller som i
øjeblikket kører diskene i Raid 0 ud med en Promise SX4000, påmonteret 128
MB ram og en ekstra 80 GB harddisk (senere yderligere en), og så køre Raid 5
i stedet.

Jeg har til daglig mellem 2-4 brugere som henter/gemmer på filserveren, og i
peak 10-15 brugere. Vil det kunne køre fornuftigt? For det gør det ikke nu,
overhovedet. Hvordan lyder det i jeres ører?

tips og råd modtages gerne, dog er Scsi, som jeg godt ved ville være det
bedste, udelukket indtil videre. Det skal være IDE til at starte med, da
budgettet ikke rækker til at købe 160 (240 i fremtiden) GB Scsi diske + Scsi
controller lige nu...

Jonny.

Link til Promise controller:
http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=94&familyId=
2

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-03 23:28

Jonny Jensen wrote:
> [...]
> MB ram og en ekstra 80 GB harddisk (senere yderligere en), og så køre Raid 5

Overvej at købe en disk mere .. og kør RAID0+1 (stripe+spejl) istedet for RAID5..

RAID5 er ofte langsomt (specielt under skrivning) da det kræver en del flere
beregninger fra controllerens side.

// Hans, der mere end en gang har set dårlig diskperformance pga.
RAID5..
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : ct

Dato : 08-04-03 08:17

> RAID5 er ofte langsomt (specielt under skrivning) da det kræver en del
flere
> beregninger fra controllerens side.

enig, raid5 på ide performer omkring 20-30% værre end en single ide disk.

se www.anandtech.com , der er et review af IDE RAID systemer.

claus

Fra : jens

Dato : 11-04-03 16:14

Glem alt om gigabit. Det er slet ikke der at flaskehalsen er. Derudover
ville jeg kigge på mit antivirus software, da det specielt i skrivninger kan
spise meget performance
MVH
JCD

Fra : Jonny Jensen

Dato : 11-04-03 20:49

> Glem alt om gigabit. Det er slet ikke der at flaskehalsen er. Derudover
> ville jeg kigge på mit antivirus software, da det specielt i skrivninger
kan
> spise meget performance

Kører slet ikke antivirus på den, så det er ikek noget problem.

Mht. gigabit... Når der sidder 4 brugere og henter data fra serveren, og de
hver kun henter med omkring 2-2½ MB/s, og serveren sender med omkring 9-10
MB/s ifølge netværksovervågning, så er det vel Der flaskehalsen er? Hvis kun
en henter, henter han jo fint med de 9-10 MB/s... Og harddiskene kan jo godt
levere mere end det også...

Hvad mener du med at flaskehalsen ikke er der?

Jonny.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-03 20:36

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNO_SP@Mtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
godt
> levere mere end det også...
>
> Hvad mener du med at flaskehalsen ikke er der?

Kan dit motherboard levere varen? - er det et decideret serverboard?
Det ville være bittert at købe gigabit for at finde ud af dit board ikke kan
levere varen.
Hvis du har switch etc til det - så er der vel ikke andet for end at prøve
det og jae hvis det ikke hjalp tjae så har du et gigabit kort i overskud

/Dennis

Fra : Rune Klausen

Dato : 14-04-03 21:13

> [...]
RAID5..

> RAID5 er ofte langsomt (specielt under skrivning) da det kræver en del

prøv at kig på den her:
http://www.3ware.dk/catalog/product_info.php?products_id=44&osCsid=98a69dcae
6b85e0472229a1ae4bd7ebf

Jeg ved ikke hvordan den kører, men den lyder som en af de bedre IDE RAID
kontrollere

-Rune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-04-03 22:07

Rune Klausen wrote:
> Jeg ved ikke hvordan den kører, men den lyder som en af de bedre IDE RAID
> kontrollere

Ja den lyder god nok, men jeg ville stadig ikke køre RAID5 på den :)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv