Ekko i telefonen
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-03 22:06

Hvad kan det skyldes når der er ekko i telefonen ? - jeg har det
næsten altid i min telefon, det er lidt belastende.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Pongo

Dato : 07-04-03 22:44

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan det skyldes når der er ekko i telefonen ? - jeg har det
> næsten altid i min telefon, det er lidt belastende.

Ekko skyldes at din stemme bliver reflekteret og at der er en
forsinkelse der er tilstrækkelig stor til at du kan adskille
reflektionen fra det du siger.
Der skal altså være et sted hvorfra din stemme reflekteres og der skal
være en forsinkelse. Ekko forekommer derfor typisk når man taler med
nogen som er langt væk, f.eks over en satellitforbindelse. Der kan dog
også skabes forsinkelse i forbindelse med f.eks kompression som man
benytter ved mobiltelefoni og VoIP.
Hvis det er dig der høre ekkoet, komme reflektionen fra udstyr nær den
du taler med. Typisk vil det også være på udstyret i den fjerne ende at
fejlen skal findes.
Reflektioner kan f.eks opstå når telefonen bliver "sat på højtaler".
Typisk vil det dog være en dårlig impedans-tilpasnng på telefoncentralen
hos den du taler med.

/Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-03 22:47

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in

> [...]
> satellitforbindelse. Der kan dog også skabes forsinkelse i
> forbindelse med f.eks kompression som man benytter ved

Hmm, dem jeg har oplevet problemet ved har nu ikke alle været langt
væk - men det er oftest over lange afstande (Esbjerg -> Århus,
Hillerød og lign.) men også nogen gange med mobiltelefoner.
Jeg ved ikke om der benyttes IP telefoni på vores lokale telefonnet
(Kollegie) men jeg kunne sagtens forestille mig det.

> Hvis det er dig der høre ekkoet, komme
> reflektionen fra udstyr nær den du taler med.

Dvs. det er ikke mit udstyr der har en fejl ? - altså med mindre det
er noget IP telefoni der benyttes lokalt.

> Typisk vil det dog være en dårlig impedans-tilpasnng
> på telefoncentralen hos den du taler med.

Dvs. jeg skal snakke med mit teleselskab og høre om de kan gøre noget
ved det.

Fra : Pongo

Dato : 08-04-03 23:19

Henrik Stidsen wrote:
> [...]

> væk - men det er oftest over lange afstande (Esbjerg -> Århus,
> Hillerød og lign.) men også nogen gange med mobiltelefoner.

Nej - det skal nu nok være noget længere væk end det. Forsinkelsen skal
sikkert op på hundrede millisekunder før det er generende. Regner vi med
at signalet udbreder sig med lysts hastighed taler vi altså om 15.000 km
frem og 15.000 km tilbage. Så vil du høre reflektionen med 0,1 sek's
forsinkelse. (Jeg antager lige at der ikke er andre faktore der giver
forsinkelse, hvilket ikke er helt rigtigt)

> Jeg ved ikke om der benyttes IP telefoni på vores lokale telefonnet
> (Kollegie) men jeg kunne sagtens forestille mig det.
Måske - men jeg tvivler nu lidt. Udstyret er til IP-telefoni er stadig
lidt dyrt. Er det en DECT-telefon ?

> Dvs. det er ikke mit udstyr der har en fejl ? - altså med mindre det
> er noget IP telefoni der benyttes lokalt.
Det lyder mistænkeligt, hvis du høre ekkoet på forskellige opkald, og
det kun er dig der høre det. Hvad med de andre på kollegiet ?

> Dvs. jeg skal snakke med mit teleselskab og høre om de kan gøre noget
> ved det.
Tja - hvis du ikke kan forbinde ekkoet med samtaler til bestemt numre,
lyder det jo godt nok som om at det er noget ved kollegiets
telefonanlæg. Det er bare lidt svært at gætte hvad der kan gemme på din
stemme så længe at du høre det som et ekko. Reflektionen kan komme mange
steder fra, men der skal altså også en forsinkende faktor til. Jeg kan
ikke rigtigt komme på hvad det kan være.
/Klaus

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-04-03 18:08

On Wed, 9 Apr 2003 00:19:22 +0200, "Pongo" <Pongos.email@ddress>
wrote:

> [...]
>steder fra, men der skal altså også en forsinkende faktor til. Jeg kan
>ikke rigtigt komme på hvad det kan være.

Jeg syntes at det altid er enten en mobil-telefon med eller uden
højttaler i bilen, et headset, eller en af de rigtig bille telefoner,
men ringer op TIL - B&O's gør det også.

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-03 23:17

Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote in

> B&O's gør det også.

Mine forældre har en B&O telefon (Beocom) og der er problem med ekko
når jeg snakker med dem.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-03 23:19

> Måske - men jeg tvivler nu lidt. Udstyret er til IP-telefoni er
> stadig lidt dyrt. Er det en DECT-telefon ?

DECT telefon ? - tror jeg ikke, jeg har haft to forskellige sat til,
en Phillips og en Danafon Topas fra Telebutikken. De virker begge to.

> Det lyder mistænkeligt, hvis du høre ekkoet på forskellige
> opkald, og det kun er dig der høre det. Hvad med de andre på
> kollegiet ?

Jeg har ikke lige snakket med dem om det.

Jeg prøver at spørge dem ad.

Fra : Leif Olesen

Dato : 11-04-03 11:23

> "Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in

Ekko kan også komme fra eget omstillingsanlæg, da din egen tale sendes op i
din højtaler,
kaldes vist nok sidetone, hvis det er justeret forkert, eller din telefon
ikke er beregnet
til omstillingsanlæg så får du ekko. De gamle telefoner skulle omstilles før
de kunne
bruges på omstillingsanlæg.

hilsen
Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-03 00:38

"Leif Olesen" <lovaas@vaasteleadvice.dk> wrote in

> [...]
> sendes op i din højtaler,
> kaldes vist nok sidetone, hvis det er justeret forkert, eller

Jeg har snakket med en anden der har haft fat i udbyderen. Det er en
fejl i systemet som hverken udbyderen eller leverandøren af systemet
kan finde - så det er nok det du nævner.

> De gamle telefoner skulle
> omstilles før de kunne
> bruges på omstillingsanlæg.

Min telefon er rimelig ny så det er nok ikke det der er problemet.

Fra : Leif Olesen

Dato : 13-04-03 22:16

> [...]
> fejl i systemet som hverken udbyderen eller leverandøren af systemet
> kan finde - så det er nok det du nævner.

Jeg har prøvet dette problem med et Ericsson md110 anlæg, og det blev først
løst da dedr var lagt
stort økonomisk pres på leverandøren, problemet er ikke fastnet udbyderen,
det er hardware der skal
justeres.

mvh
Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-03 22:19

> [...]
> blev først løst da dedr var lagt
> stort økonomisk pres på leverandøren, problemet er ikke fastnet

Det er vel fastnet udbyderens udstyr der skal justeres ikke sandt ? -
godt nok er det et lokalt telefonsystem, men det hele styres af et
"eksternt" firma der bl.a. lever af den slags.

Fra : Iznogood

Dato : 30-05-03 08:17

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in
<Xns9361ECC2EDD9BHS235DK@130.225.247.90>:

> [...]
>godt nok er det et lokalt telefonsystem, men det hele styres af et
>"eksternt" firma der bl.a. lever af den slags.

Jeg har oplevet, at ekko på PBX'er kan forekomme ved udgående opkald via.
enkelte udbydere, hvis der ikke er udligningsforbindelse (jord) påmonteret
PBX'en.

--
Kenneth
ICQ #5208861