En hel masse pral og et enkelt ? om gladio~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-04-03 20:10

Kære Ng,

Selvom snestormen står for døren, kommer foråret jo snart alligevel.
I år har jeg så igen købt en slat gladiolusløg. Det er efterhånden mange år
siden jeg havde sådanne størrelser sidst. Derfor mit simple spørgsmål: Kan
jeg lade dem blive i jorden vinteren over, eller skal de op? Spørgsmålet kan
måske forkomme en smule "tidligt", men måske afhænger plantedybden af
svaret, derfor allerede nu.
Og så til lidt pral......)
I virkeligheden er dette forår ved at drive mig til vanvid. Vi bør snarest
finde et større hus. Min bedre halvdel er midt i "chilihelvedet" og det
betyder således at jeg også er det. (
Lige nu står der ca. 250 planter overalt i huset. Selv soveværelset er
okkuperet. Men bortset fra alle minusserne ved at have så frygteligt
mange planter, så er det dog en hel fornøjelse, at se dem vokse dag for dag.
Bare tanken om alle de skønne frugter, der skal høstes i løbet af sommer og
efterår...uha det er dejligt.
Ud over chili, har jeg så sået en smule tomater, basilikum og en anelse
blomster, da vi nu alligevel er i gang. Jeg tror snart jeg ønsker mig et
gartneri.

Med håb om snarligt vejerskift-hilsen

Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-03 21:09

On Mon, 7 Apr 2003 21:09:45 +0200, "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk>
wrote:

>Selvom snestormen står for døren, kommer foråret jo snart alligevel.

Jeg er faktisk overrasket over hvor lidt skade 5 graders frost egentlig
gør på stauder ol. som allerede er godt på vej i haven - men det er jo
kun dejligt.

> [...]
>måske forkomme en smule "tidligt", men måske afhænger plantedybden af

De tåler ikke frost - i hvert fald ikke så de kan overvintre ude.

>Og så til lidt pral......)

Det skal der jo være plads til

> [...]
>betyder således at jeg også er det. (
>Lige nu står der ca. 250 planter overalt i huset. Selv soveværelset er

Hvad skal man da med så mange chilier?
Jaja, kald mig bare chili-ignorant - jeg bryder mig ikke om sådan nogle
- jeg vil hellere bruge pladsen i drivhuset på sherry-tomater

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-04-03 21:34

> On Mon, 7 Apr 2003 21:09:45 +0200, "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk>
> wrote:

<snip>
>De tåler ikke frost - i hvert fald ikke så de kan overvintre ude.

Ok, øvøv....så bliver jeg nok nødt til at huske at tage dem op til
efteråret....eller at købe nye til næste forår...tihi.

> Det skal der jo være plads til

<snap>
> Hvad skal man da med så mange chilier?
> Jaja, kald mig bare chili-ignorant - jeg bryder mig ikke om sådan nogle
> - jeg vil hellere bruge pladsen i drivhuset på sherry-tomater

Hmmm, spise dem ) Nej, da vores drivhus kun er på 12 m2, er der desværre
ikke plads til dem allesammen.
Men min mand har sat sig for at chili skal udbredes til det ganske danske
folk, efter divisen, hvad der er godt for mig, er godt for alle.
Planterne ender hos famile, venner og kollegaer..... Vi regner selv med at
på plads til 30-35 planter.
Og nej, det kunne ikke falde mig ind, at kalde dig for ignorant. Jeg har
nærmest en smule "ondt" af dig. )))))
Livet er for kort til blot tomater og agurker, dem kan man til nøds købe
aller billigst lige netop når høsten er i fuld gang i drivhusen. Jeg ved
godt at de ikke smager *helt* så pragtfuldt som egen avl. Derfor har jeg
også listet et par tomatplanter ind igen i år.
Chili uden tomat er ligesom sko uden snørrebånd.
Vi har haft chili i fryseren og tørret chili fra, sidste sesson, indtil nu.
Hvis man stort set spiser chili hver dag, er det simpelthen en
"nødvendighed", at dyrke dem selv.

Mvh. Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-03 22:42

On Mon, 7 Apr 2003 22:33:35 +0200, "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk>
wrote:

>Ok, øvøv....så bliver jeg nok nødt til at huske at tage dem op til
>efteråret....eller at købe nye til næste forår...tihi.

De er ret nemme at overvintre - og de plejer at vokse sig godt store på
en sommer, så de er nemem at finde når de skal op

> [...]

>aller billigst lige netop når høsten er i fuld gang i drivhusen. Jeg ved
>godt at de ikke smager *helt* så pragtfuldt som egen avl. Derfor har jeg

INTET slår smagen af en hjemmeavlet cherrytomat - af den rigtige sort
forstås. Gartenfreude er af de gode. Sidste år havde jeg også nogle
Bistro, de var ikke værd at æde I år prøver jeg Sungold, som
englænderne siger er den allerbedste - selv om den ikke bliver rød men
kun orange når den er moden.

>Hvis man stort set spiser chili hver dag, er det simpelthen en
>"nødvendighed", at dyrke dem selv.

Nåja, når man selv dyrker dem så ved man jo også hvad sort man får - og
kan eksperimentere lidt hvert år.

Personligt spiser jeg helst ikke chili. Det er bare ikke mig.

Fra : Lars Berthelsen

Dato : 08-04-03 07:12

" I år prøver jeg Sungold, som
> englænderne siger er den allerbedste - selv om den ikke bliver rød men
> kun orange når den er moden.

Sungold er nogle fabelagtige tomater, vi har haft dem de sidste par år og
elsker dem. De er meget faste og fyldt med smag, så de kan kun anbefales

venlig hilsen marianne

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-04-03 17:02

> De er ret nemme at overvintre - og de plejer at vokse sig godt store på
> en sommer, så de er nemem at finde når de skal op

<snip>
Hej Mads,

Jeg kom til at tænke på, om man så allerede kan tage dem op når der
stadigvæk, om jeg så må sige, er "håndtag" på?
Eller er det for tidligt?

Mvh. Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-03 20:00

On Wed, 9 Apr 2003 18:01:30 +0200, "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk>
wrote:

[om gladiolus]

>Jeg kom til at tænke på, om man så allerede kan tage dem op når der
>stadigvæk, om jeg så må sige, er "håndtag" på?
>Eller er det for tidligt?

Da jeg dyrkede dem tog jeg dem altid op inden frosten kom og inden
toppen var visnet ned. Jeg lod dem så ligge og tørre i nogle dage/uger
inden jeg gemte dem væk. Det fungerede fint, hvis jeg da ikke husker
helt forkert - det er efterhånden mange år siden.

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-04-03 21:32

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvad skal man da med så mange chilier?

Det gad jeg også godt vide. Vi er også ret glade for chili her i
huset, og spiser dem stort set dagligt, men frugter fra 250 planter
får vi nok aldrig brug for.

Vi har dog også allerede nu alt for mange planter. Problemet opstår,
fordi man selvfølgelig sår nogle ekstra frø af hver sort, og når de
først er spiret og i vækst, er det ikke lige sådan at skille sig af
med dem -- og da slet ikke, hvis de bare skal kasseres. Jeg har det
dog også svært ved at forære planterne væk -- man knytter sig jo til
de små

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-03 22:36

On Mon, 07 Apr 2003 22:31:36 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Vi har dog også allerede nu alt for mange planter. Problemet opstår,
>fordi man selvfølgelig sår nogle ekstra frø af hver sort, og når de
>først er spiret og i vækst, er det ikke lige sådan at skille sig af

Det kender jeg godt det der