Arbejde som selvstændig - hvad med a-kasse~
Fra : RSL

Dato : 07-04-03 16:47

Jeg er ved at starte på et nyt job hvor jeg skal køre for et firma og sælger
deres produkter. Jeg bliver aflønnet ved hvert salg med xxxx kr. De siger at
alle deres sælgere kommer til at sælge så man minimum har noget med 40.000
kr. efter moms og før skat.

Nu er mit spørgsmål så hvordan man er stillet, hvis nu man ikke kan sælge
noget, med hensyn til a-kasse osv, ophører firmaet så bare og man kan få
dagpenge?

På nuværende tidspunkt er jeg stadig i job men er opsagt til 31/6-03, men er
sygemeldt pga. en arbejdsskade - må jeg godt starte firmaet op nu og begynde
at sælge, og hvad med den løn jeg får fra mit nuværende job - giver det
konflikter?

Fra : Mari

Dato : 08-04-03 04:10

"RSL" <lanthermus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er mit spørgsmål så hvordan man er stillet, hvis nu man ikke kan sælge
> noget, med hensyn til a-kasse osv, ophører firmaet så bare og man kan få
> dagpenge?

Hvis virksomheden ikke stiller en kundedatabase til rådighed, vel at mærke
en
kundekreds som er tideligere købere af firmaets varer, i en mængde der
svarer
til den provision de stiller i udsigt - så regn ikke med at du kan tjene
noget det
første halve år - den tid du selv er om at oparbejde en kundekreds.

Hvis du ikke ansættes på kontrakt - så er du selvstændig, regnskabs- og
momspligtig.
Du skal derfor registreres hos ToldSkat - og have flyttet fagforening til en
fagforening for selvstændigt erhvervsdrivende......... ellers kan du ikke
regne med støtte, når/hvis....

Dagpenge kommer kun på tale, hvis du ikke længere har tilknytning til
arbejdsmarkedet. At du ikke sælger noget, selvom du har en samarbejdsaftale,
er ikke i sig selv dagpengegivende. Jeg vil mene at du skal tage en rigtig
god snak med din fagforening - og derigennem få etableret en handlingsplan
for, hvad din arbejdsskade giver af muligheder for fremtidige jobs.

For mig lyder det ikke som et realistisk bud på et job, det du nævner....
snarere et af disse luftkasteller, som man betaler en hulens bunke penge
for at komme ind i - men ikke selv får noget ud af.
Min bror lod sig lokke ind i sådan et foretagende - og han måtte sande at
han manglede sælgeruddannelsen, og også tilstrækkeligt vidtspændende netværk
til at kunne få noget som helst til at lykkes.

> [...]
begynde
> at sælge, og hvad med den løn jeg får fra mit nuværende job - giver det

Man må ikke påtage sig andet lønnet arbejde mens man er sygemeldt/opsagt.
Hvis du gør det - så er du ikke sygemeldt længere....... og derfor ikke ber
ettiget
til løn under sygdom.
Og du må ikke arbejde andet steds i det tidsrum, hvor du ellers skulle have
været mødt på sit normale job.
Man har ret til ekstraarbejde - men det er jo ikke det, det drejer sig om
her.

/Mari