Regress
Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 16:35

Her er hvad GF forsikring siger:

12 Regres for ansvarssskader
12.1
Selskabet har regres mod føreren af den forsikrede motorcykel, hvis denne
har forvoldt skaden med forsæt, jf. færdselslovens bestemmelser herom.
12.2
Er skaden forvoldt ved uagtsomhed, har selskabet kun regres, hvis
uagtsomhedne kan betegnes som grov hensynsløshed, jf. Færdselslovens
bestemmeser herom.
12.3
Selskabet har regres for skader som er indtruffet, medens motorcyklen har
været udlejet.
12.4
Selskabet har regres mod den, der er ansvarlig for skaden, hvis selskabet
har måttet betale en skade, der ikke er dækket af forsikringen.

---

Sådan som jeg læser det kan et forsikringsselskab ikke regresse en person,
der kører på f.eks. en GSX-R 250'er som diskussionen i tråden "drosling af
GSX-R 250" gik på. Denne har 45 heste, altså 11 hk for meget til lille
mc-kørekort. Hvis der sker en ulykke hvor f.eks. jeg kører "gamle Gerda" ned
kan forsikringsselskabet kun regresse hvis de kan påvise at der er en
direkte sammenhæng mellem ulykken og det faktum at min MC har 11 HK for
meget. Sagen havde været en hel anden hvis jeg havde kørt på f.eks. en
Suzuki Hayabusa med 170 HK; her ville der være en DIREKTE sammenhæng mellem
ALT for mange heste ført med et lille kørekort og så ulykken. Eller et andet
eksempel: Hvis jeg drikker mig fuld og kører "Lille Ida" ned pga min
fuldskab, så er der en direkte sammenhæng mellem min promille og ulykken.

Kan selskabet påvise at der har været tale om grov hensynsløs uagtsom kørsel
kan de selvfølgelig regresse; men sådan som jeg ser det kan der aldrig laves
regres mod f.eks. mig på min GSX-R 250'er hvis "Gamle Gerda" går overfor
rødt lys og jeg kører hende i smadder da det hverken er med forsæt eller en
følge af uagstom og hensynsløs kørsel. Ej heller er det sket pga at jeg har
11 HK mere end jeg må. Det kan da godt være at der på papiret kan føres
regress, men i virkelighedens verden ville en dommer nok se anderledes på
sagen.

For mig at se bruges denne "regress" som en kliché-agtigt skræmmekampagne på
linie med Anti-Pirat-Gruppens skræmmekampagner med giro-kort på flere
millioner sendt ud til folk. Det er klart at folk der opfører sig latterligt
i trafikken og er skyld i ulykker selv skal hæfte, men i en sag som den jeg
omtaler med en GSX-R 250'er synes jeg at folk er lige lovligt pernitne når
de på det nærmeste overfalder en verbalt og truer med "GÆLD i DE NÆSTE 3-4
LIV" !!!

Men det ovenstående erselvfølgelig min egen tolkning og forståelse af
regres-reglerne. Jeg har spurgt forsikringsrådgivningen og venter svar hvert
et øjeblik det skal være, og dette svar vil jeg selvfølgelig sende herind.

Men nu forbereder jeg mig psykisk på den storm af svar der kommer på denne
mail, der fortæller mig hvor en dum ignorant jeg er og at jeg spiller hasard
med hele min fremtid ))

Mvh Anders

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-04-03 16:52

> [...]
> kan forsikringsselskabet kun regresse hvis de kan påvise at der er en
> direkte sammenhæng mellem ulykken og det faktum at >min MC har 11 HK for

du fører et køretøj uden førerret til rette kategori, og jeg tror ikke din
forsikring dækker ved dette.

Min bror som er betjent, har lige bekræftet dette ved følgende eksempel:
En med lille mc kort kører på en yamaha FZS 600 fazer.
Han styrter, og smadrer fazeren.
Forsikringsselskabet betaler i 1. runde, men indleder så regres og "vinder"
den.

Jeg ved ikke hvilket forsikringsselskab, men jeg tror at alle praktiserer på
samme måde for sådanne områder.

Jeg ville ikke gøre det...

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 17:03

> [...]
> Han styrter, og smadrer fazeren.
> Forsikringsselskabet betaler i 1. runde, men indleder så regres og

I det tilfælde du nævner synes jeg det er HELT iorden at der indledes regres
og at sagen vindes af forsikringsselskabet da styrtet højest sandsynligt er
sket som følge af at motorcyklen har haft ALT for mange heste, MANGE flere
end de 34 tilladte. Men i det tilfælde som jeg snakker om er der tale om en
GSX-R 250'er og jeg tror ikke et forsikringsselskab vil kunne vinde en sådan
sag da et evt. styrt jo IKKE (med overordentlig stor sandsynlighed) er sket
som følge af de sølle 11HK for meget. og når dette ikke kan kædes sammen er
det at jeg mener at en regressag ikke kan vindes. Men det får jeg snart
endeligt *autoriseret* svar på via forsikringsrådgivningen.

Mvh Anders

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-04-03 17:28

Andrew wrote:

> [...]
> jeg mener at en regressag ikke kan vindes. Men det får jeg snart
> endeligt *autoriseret* svar på via forsikringsrådgivningen.

___________________________________

Pas på med at bagatellisere de "sølle" 11 hk! Staten tar' 5 kilo for at man
fører en udroslet babygixxer med lille kort, og sammenlign lige den bøde med
en pæn fartbøde. Jeg tror ikke man skal være specielt smart, for at forstå
hvor strengt staten ser på dette problem! :o/
Du siger altså at 11 hk's overtrædelse er lidt ulovligt, og flere hk's
overtrædelse er mere ulovligt??
Det svarer i mit hoved lidt til, at man forhandler med politimanden om, hvor
langt man har kørt, når man bliver stoppet i bilen uden sele... Det er måske
at sætte det lidt på spidsen, men man kan ikke skeldne lov på den måde.
Enten er man gal på den, eller også er man ikke! Og i det her tilfælde vil
jeg blive temmelig overrasket, hvis forsikringen siger go' for en
erstatning! ...men igen, jeg har ingen beviser! :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-04-03 17:57

! Staten tar' 5 kilo for at man
> fører en udroslet babygixxer med lille kort,

jeg hørte det kun var 3k ?

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-04-03 21:49

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> ! Staten tar' 5 kilo for at man
>
> jeg hørte det kun var 3k ?

3k hvis man har lille mc kørekort

5k hvis man kun har bilkørekort eller intet

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 20:56

> ___________________________________
>
> Pas på med at bagatellisere de "sølle" 11 hk! Staten tar' 5 kilo for at
man
> fører en udroslet babygixxer med lille kort,

Ok, det var jeg så ikke klar over. Tror måske lige jeg vil overveje at få
den droslet så. 5K er alligevel en pæn slat... Tak for input, Cowboy

Mvh Anders

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-04-03 17:46

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det at jeg mener at en regressag ikke kan vindes. Men det får jeg snart
> endeligt *autoriseret* svar på via forsikringsrådgivningen.

Tjae, tror du ikke at forsikringen bruger ENHVER mulighed de har for at
slippe for at betale de 800.000 til "Gerda" .... om det så kun er 3hk, er
jeg sikker på de vil komme efter dig.

Helt ærligt hvis det er et drosle kit til 2000kr der stopper dig fra at køre
mc på lovligvis, så tror jeg ikke at du skal glæde dig til de andre udgifter
som ens mc kan give en!

mvh Tommy Fer

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 20:58

> [...]
køre
> mc på lovligvis, så tror jeg ikke at du skal glæde dig til de andre

Hej Tommy

Jeg har skam allerede droslingskittet, det fulgte med da jeg købte cyklen,
så det er sådan set bare at sætte det på. Jeg er bare enormt træt af at
forvandle min dejlige maskine til noget nært en knallert pga sølle 11 hk

Mvh Anders

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-04-03 00:21

Andrew wrote:
> [...]
> cyklen, så det er sådan set bare at sætte det på. Jeg er bare enormt
> træt af at forvandle min dejlige maskine til noget nært en knallert

Lid selvmodsigende er det ikke? Hvis de sølle 11HK virkelig forvandler din
MC til en knallert, så er der jo stor forskel!
Husk nu på at du kun har kort til denne knallert, ikke en stor mc. At køre
på en udroslet 250 kan vel sammenlignes med at køre på en 11HK mc uden at
have kort overhovedet. Tror du det ville give problemer.

Jens
RD

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 14:56

Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en news:b6s7g1$f4f$1@sunsite.dk...

> [...]
er
> sket som følge af at motorcyklen har haft ALT for mange heste, MANGE flere

Hmmmn :-/
Ud fra de minde end sparsomme oplysninger om dét styrt, er der ingen hér der
kan være sikker på nogetsomhelst :-|
34 Hk rækker forbi 150 Km/t, og en 34Hk's (moment) kan sagtens komme til at
dreje baghjulet igennem uder acceleration ud af en kurve. Ligeledes dækker
reglerne kun ydelsen og intet omkring modellens (høje) vægt, så argumenter
om at mc'en har været for tung kan heller ikke bringes ind i sagen!
I mine øjne kan næsten ingen uheld henføres til merydelse, og som skrevet
andetsteds er jeg sikker på at forsikringernes profitære agt er steget
voldsomt de seneste år og at mange regres-sager føres ud fra "går de så går
den"-princippet.
Regres er en ensidig handling fra fors.selskabets side, og historien nævner
ikke om Fazer-piloten trak selskabet i retten, hvilket han i mine øjne burde
have gjort :-|

--
Armand.

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 07-04-03 19:37

> [...]
> Han styrter, og smadrer fazeren.
> Forsikringsselskabet betaler i 1. runde, men indleder så regres og

Vandt forsikringsselskabet som direkte følge at FZS'erne havde for mange
heste og i så fald dækkede kaskoen noget eller slet ikke?

Mvh. Thim
Gs 500
Hvis Chaffør i to år kørte rundt uden det rigtige papkort.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-04-03 19:49

> Vandt forsikringsselskabet som direkte følge at >FZS'erne havde for mange
> heste og i så fald dækkede kaskoen noget eller slet >ikke?

ja sådan forstod jeg det

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-03 22:43

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> Han styrter, og smadrer fazeren.
> Forsikringsselskabet betaler i 1. runde, men indleder så regres og

Det er jo også en _helt_ anden situation, idet det i dit eksempel handler om
kasko-forsikringen.
Hvad det angår står der bl.a. i min police fra GF i afsnittet om kasko flg.:
14 Hvad dækker kaskoforsikringen ikke
(...)
14.9 Skade sket medens motorcyklen blev ført af en person, der ikke havde
lovbefalet kørekort.
Så det kan nok ikke komme som en overraskelse for nogen.

Hvad angår trådens emne er jeg nu stadig ret overbevist om ,at kørsel med
for lille et kørekort kan høre under 'grov hensynsløshed jf. Færdselslovens
bestemmelser herom.' :-|
I min verden er grov hensynsløshed noget i retning af at køre med køre 100
km/t i et tætbefolket område.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : -V-

Dato : 07-04-03 17:16

Andrew wrote:

> ALT for mange heste

Hvad er det så?
Hvor går (din) grænse mellem [for] mange heste og [alt for] mange heste?

Forsikringsbranchen siger at 35 heste er én for meget, og hvis du har bare
en lille smule fornuft, så accepterer du det og dropper tanken om at køre
med mere, indtil du har fået det store kørekort.

-V-

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 17:17

> [...]
> en lille smule fornuft, så accepterer du det og dropper tanken om at køre
> med mere, indtil du har fået det store kørekort.

Hej -V-

Selvfølgelig er grænsen flydende [for mig], og alt dette her pallaver fra
min side bunder selvfølgelig i at jeg nægter at drosle en Suki GSX-R 250'er
bare pga. skide 11 heste.

Mvh Anders

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-04-03 17:32

Andrew wrote:

> [...]
>
> Selvfølgelig er grænsen flydende [for mig], og alt dette her pallaver
> fra min side bunder selvfølgelig i at jeg nægter at drosle en Suki

_________________________________

Hørt Anders!
MEN lad være med at se igennem fingrene med problemet, for det _er_
ulovligt, om du vil det eller ej, og vær opmærksom på at du under alle
omstændigheder ikke er instrueret retmæssigt i, hvordan du gebærder dig i
trafikken på din babygixxer, som den er nu!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - også uden drosling! :o/

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 21:05

> [...]
> omstændigheder ikke er instrueret retmæssigt i, hvordan du gebærder dig i
> trafikken på din babygixxer, som den er nu!

Fair nok, men jeg mener nu nok at jeg er instrueret retmæssigt i at køre min
250'er...men det handler jo ikke om skøn, men om kolde facts, og loven siger
jo at jeg ikke kan finde ud af at køre på min 45 HK-cykel...

Jeg har droslingskittet i en papkasse ved min side og kan da godt sætte det
på (læs: få en til at sætte det på for mig), men jeg mener det er absurd!

> Babygixxer - også uden drosling! :o/

....og det mener du vist også, kan jeg forstå...?

Mvh Anders

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-04-03 11:48

Andrew wrote:

> ...og det mener du vist også, kan jeg forstå...?
>
> Mvh Anders
__________________________________

Naaa... Jo, det er ærgeligt at drosle maskinen sys jeg, men omvendt er det
rygende ulovligt og ifølge statistikkerne kan vi altså _ikke_ føre de store
maskiner på sikker vis.
Jeg har så bare vejet konsekvenserne og blevet enig med mig selv om, at jeg
løber risikoen. Utrolig dumt, det indrømmer jeg gerne, men sådan er det
bare! :o/

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 08-04-03 14:54

> Naaa... Jo, det er ærgeligt at drosle maskinen sys jeg, men omvendt er det
> rygende ulovligt og ifølge statistikkerne kan vi altså _ikke_ føre de
store
> maskiner på sikker vis.

I hvilke statistikker står dette? Jeg kan ikke finde nogle statistikker,
hvori man kan sammenligne Alder, Uheld og antallet af hypper på cyklen.

Mvh. Thim

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-04-03 15:11

Thim Jørgensen" <thimjo"nospam wrote:

> I hvilke statistikker står dette? Jeg kan ikke finde nogle
> statistikker, hvori man kan sammenligne Alder, Uheld og antallet af
> hypper på cyklen.
>

> Mvh. Thim
_____________________________________

Ja, jeg skulle nok ikke ha' skrevet det, for jeg áner sq ikke hvor man kan
finde det! :o/
Jeg har set statistikken en gang, og der var ikke så meget at diskutere...
Unge mennesker har altså ikke en nær så pæn en statistik, som de lidt ældre
og mere erfarne gutter! ...det kan vel heller ikke komme bag på dig?? :o/

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 08-04-03 16:31

> [...]
ældre
> og mere erfarne gutter! ...det kan vel heller ikke komme bag på dig?? :o/

At der er mange motorcykeluheld med døden til følge blandt de 18-24 årige
mænd i forhold til de 24+ årige mænd kommer desværre ikke som nogen
overraskelse! Se f.eks.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1280

Men du skrev, at der også var en sammenhæng mellem antallet af ulykker og
motorcykler med mange heste blandt unge mennesker. Det er denne statistik
jeg gerne vil se og ikke tror eksisterer.
Jeg tror klart at der er en sammenhæng, .men jeg ville egnetlig gerne se,
hvor stor en sammenhæng.

Mvh. Thim

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 00:15

Thim Jørgensen <thimjo"nospam"@tiscali.dk> skrev i en

> At der er mange motorcykeluheld med døden til følge blandt de 18-24 årige
> mænd i forhold til de 24+ årige mænd kommer desværre ikke som nogen
> [...]

Jup!
Indtil man er temmeligt godt oppe i årene, behøver man ikke frygte sygdom,
derved at trafikdøden er den mest sandsynlige =

> [...]
> jeg gerne vil se og ikke tror eksisterer.
> Jeg tror klart at der er en sammenhæng, .men jeg ville egnetlig gerne se,

Engang satte motorcykelbranchen en trafikforsker til at grave sandheden ud
af statistikken; men den eneste(!) tendens vedkommende kunne finde efter års
arbejde var at der var en (endda ikke pålidelig) tendens til at ældre mænd
på små motorcykler var overrepresenterde omkring uheld.
Sjovt nok blev arbejdet afbrudt på "købers" bud efter dette del-resultat

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-04-03 14:50

> [...]
siger
> jo at jeg ikke kan finde ud af at køre på min 45 HK-cykel...

Nej den siger bare at du ikke må ...

/A

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-03 18:09

Andrew wrote:
> Selvfølgelig er grænsen flydende [for mig], og alt dette her pallaver fra
> min side bunder selvfølgelig i at jeg nægter at drosle en Suki GSX-R 250'er
> bare pga. skide 11 heste.

Så køb en større (og bedre) cykel, så har du en bedre undskyldning for
at drosle....

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 21:06

> Så køb en større (og bedre) cykel, så har du en bedre undskyldning for
> at drosle....

Det er da iorden, stanger du mig lige 200.000 så kan jeg få mig en Hayabusa
og drosle den ned til 34 hk

Mvh Anders

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-03 21:39

Andrew wrote:
> Det er da iorden, stanger du mig lige 200.000 så kan jeg få mig en Hayabusa
> og drosle den ned til 34 hk

Nåja, man kan også overdrive .. :)

// Hans, der heldigvis ikke behøver drosle noget :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 14:28

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Så køb en større (og bedre) cykel, så har du en bedre undskyldning for
> at drosle....

HÆ!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 07-04-03 22:30

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Selvfølgelig er grænsen flydende [for mig], og alt dette her pallaver fra
> min side bunder selvfølgelig i at jeg nægter at drosle en Suki GSX-R

Hmm nu er 11 heste faktisk ikke så lidt endda, jeg kan da fortælle at min
tidligere TZR50(45 børge) med 70ccm tun på, havde 10,5Heste på baghjulet, og
det rakte faktisk til en topfart på 110km/t :-/

så pas på med at bagatellisere de 11 heste. Og der kan iøvrigt sagtens køres
sjovt med 34heste, min nuværende har f.eks. kun omkring 22-25 heste, og selv
med så lidt kan man have det sjovt på snoede veje.

Det skal så også lige siges jeg tidligere har været ejer af en GPZ500 med 60
heste, så jeg ved godt hvordan det er at have flere kræfter.

Husk det er ikke kræfterne der giver køreglæden(med mindre man da bare vil
lige ud), det er måden de bliver brugt på!!!

--
MVH/Best Regards
Anders Thorup

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 14:27

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en

> Hvad er det så?
> Hvor går (din) grænse mellem [for] mange heste og [alt for] mange heste?
>
> Forsikringsbranchen siger at 35 heste er én for meget,

NIX!
Det er færdselsloven(!) der sætter dén grænse!

Forskellen for forsikrings-selskaberne ligger alene i den mer-præmie de har
mistet hvis forsikringstageren har oplyst modellen som værende droslet!!

--
Armand

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 07-04-03 19:34

snip
> [...]
>
> Men nu forbereder jeg mig psykisk på den storm af svar der kommer på denne
> mail, der fortæller mig hvor en dum ignorant jeg er og at jeg spiller

Du var selv lidt inde på det. Såvidt jeg er orienteret skal der ifg
retspraksis også være årsagssammenhæng (causalitet) mellem handling og skade
samt påregnelighed (adækvans) dsv. at uheldet skal være sket som direkte
følge af at mc'en havde for mange heste og at det var sandsynligt at uheldet
skete netop pga. af de mange heste.

Der er vel ingen tvivl om, at hvis man kørt en mc med for mange heste, så
han man handlet uforsvarligt, men det bliver også i mine øjne meget svært et
få opfyldt de sidste to.

Så jeg mener ikke at du spiller hasard med din fremtid.

Mvh. Thim

Fra : Andrew

Dato : 07-04-03 21:14

> [...]
et
> få opfyldt de sidste to.
>
> Så jeg mener ikke at du spiller hasard med din fremtid.

TAK, endelig en, der ikke er blevet fordærvet af forsikringsselskabernes
skræmmekampagne. Jeg er udemærket klar over at jeg lige akkurat er på den
forkerte side lovmæssigt; det er jo kolde facts vi snakker om. Og jeg
forstår da godt folk, der siger: "jammen, grænsen skal jo sættes et eller
andet sted; den kan jo ikke være flydende"; og det er også fuldstændigt
rigtigt. Enten er man på den ene side eller også er man på den anden side af
loven; men i forsikringsøjemed vil jeg vove at påstå at man gør lidt mere i
at skønne med situationsfornemmelse. Her er det, hvis uheldet er ude, en
dommer der i sidste ende skal skønne situationen. Og når jeg kører en Suki
250'er uden drosling er det fordi jeg finder det absurd at drosle en cykel,
da det ikke var tilfælde som mit der dannede grundlag for den lov der er
blevet lavet. Loven er til for at unge mænd ikke kan rende ud og købe sig en
1000cc'er og køre sig selv og andre i smadder; den er til for at man starter
i det små og så efter 2 år kan komme op til de store drenge. Jeg mener så
absolut at en Suzuki GSX-R 250 er en fin begynder cykel. Den har 11 hk for
meget efter hvad loven siger, men her må man lige tage lov-brillerne af og
se lidt mere menneskeligt på det end bare tal og lovdata.

Og det er så sådan jeg ser på det, men hvad i vil...

Mvh Anders

Fra : Oros

Dato : 07-04-03 21:59

Andrew wrote:
<snip>
din mening
<snip>

Hej Anders

Erfaringens skole er den dyreste. Det kan godt blive bogstaveligt talt i
visse tilfælde.
Jeg tog mit kort på stor cykel da jeg var 21 år og købte mig en cbr600 som
hele mit "barnlige" liv har været en perle for mit øje. Denne historie har
ikke så meget med selve stor/lille begrebet at gøre. Mere et eksempel på
hvor uheldig man faktisk kan være.
6 dage efter jeg fik min cykel kørte jeg i nattens mulm og mørke et sted
hvor der var vejarbejde. Der var lagt ny asfalt i ligeud-baner og i den
højresvingsbane jeg skulle ud i var der høvlet og gjort klar til at smide
asfalt. Jeg kom rask væk i forholdsvist højt tempo (ligesom humøret) men
mistede altså kontrollen da jeg kørte langs denne "kant" der opstår iml.
asfaltbelægningerne når der er høj ny asfalt til den ene side, og høvlet
gammel til den anden side. Det var ydermere lidt snasket (sidst sept. start
okt.), og absolut ingen afmærkning så jeg fik mig en god tur over stok og
sten. Heldigvis skete der ikke noget med mig udover nogle skrammer. Men
cyklen kurrede altså et pænt stykke, strejfede lyssignal i krydset, kørte
hen over kansten der løftede cyklen op i 1 meters penge hvor den ramte et
vejtræ og kom til "fuldt stop". Lettere fortumlet og med en helt kvast
mobiltlf. fik jeg samlet de værste stumper sammen og fik hutlet mig hjem på
de sølle rester (der var heller ingen trafik på tidspunktet) Dette skulle
jeg så senere finde ud af var en kæmpe fejl.
Da det kun var 6 dage efter jeg havde købt dyret havde jeg endnu ikke fået
underskrevet mine egne forsikringspapirer. Med andre ord var cyklen på
tidspunktet stadig kaskoforsikret hos tidligere ejer. Jeg ringede derfor til
selskabet hos tidligere ejer og fik at vide jeg skulle gå en en forhandler
med skroget og de så ville sende en taksator ud til denne. Det gjorde jeg så
og imens jeg ventede tænkte jeg at jeg hellere måtte får min egen forsikring
i orden. Der var jo en regel der hed at den skulle være i orden ikke senere
end 3 uger efter ejerskifte. Så jeg gik i banken og gjorde nu den store
brøler at jeg skrev under på en ansvarsforsikring, Tryg igennem Nordea. (det
var jo alligevel vinter, og jeg vidste ikke hvor længe en reparation ville
kunne trække ud, så gnieren kom over mig) Med ekstremt mange udskydelser og
forsinkelser kom taksatoren endelig ud til forhandleren efter adskillige
rykkere, og gjorde skaderne op sammen med forhandler. "Totalskadet" lød
meldingen. Rep. ville simpelthen ikke kunne svare sig mente de. Den havde jo
godt nok også fået noget af en rystetur. Det var selvfølgelig en trist
melding, og ikke lige hvad jeg havde håbet på. Men papirer blev udfyldt og
derefter skudt afsted. Godt og vel en uges tid senere kom beskeden så fra
selskabet at de da slet ikke havde erstatningspligten, jeg var nu tegnet hos
Tryg, og jeg måtte henvende mig hos dem for at søge erstatning. !? Prøv lige
at spørge om jeg blev noget forvirret der? Jeg ringede ind og hørte hvordan
det nu kunne være da jeg først havde underskrevet min Trygforsikring mere
end en uge efter ulykke, og ca. en uge efter jeg havde afleveret den skadede
cykel hos forhandleren. Det var fordi forsikringen var overgået til Tryg
allerede dagen efter købet. Tidligere ejer spurgte nemlig til hvilket
selskab jeg ville oprette forsikring og da svarede jeg Tryg, da jeg allerede
havde undersøgt markedet med hensyn til pris osv. i forvejen. Derfor kunne
han dagen efter tage kontakt til sit selskab og sige "forsikringen på cyklen
med reg. nr skal nu overgå til Tryg" og da jeg så underskrev aftalen var det
så også helt sort på hvidt. Med andre ord kunne jeg have valgt at undlade at
lave den aftale med Tryg helt og holdent, så var det gået fint og
smertefrit. Men man skal ikke tro man får noget som helst foræret fra
forsikringen, hvis der "er" et hul de kan bruge, så er det næsten med 100%
sikkerhed de finder _og_ udnytter dette. Jeg stod nu tilbage med en
totalskadet mc som ikke var forsikret, som forhandler mente han kunne få
kørende igen (ej køn, men kørende) for ca. 30.000, mit alternativ var at
sælge den til en hugger, og der fik jeg den flabede besked at den var lige
til containeren, at jeg måske kunne få en plovmand for den. Hele denne
process trak naturligvis tilstrækkelig langt nok ud til at jeg heller ikke
kunne påvise noget som helst i et evt. søgsmål imod den pågælde kommune og
den manglende skiltning. Asfalt var langt, vejbanestriber var malet, og
ethvert spor af vejarbejde var væk. 0 bevismateriale til mig. Det eneste jeg
havde var 2 venner der var ude dagen efter og se på krydset og konstatere
denne "kant" samt den komplet manglende skiltning. Jeg blev dog frarådet at
stable en sag på benene da jeg højst sandsynligt ville tabe en sådanne og så
bare ville stå med sagsomkostningerne på nakken oveni hatten.
Eneste lidt glædelige del af denne noget erfaringsbitre historie er så at
jeg efter at have cyklen stående som skrot i en år her i sept. alligevel fik
blod på tanden og tænkte om ikke jeg selv kunne få den køreklar for
"menneskepenge" faktisk henvendte jeg mig også til en hugger som gerne ville
give 25.000 for cyklen ud fra billeder jeg havde taget. Så det gav da lidt
trøst, men heldigvis solgte jeg ikke til ham. For ca. 3500,- hos mc-hugger i
Rønnede blev jeg faktisk køreklar igen. Jeg har dog kørt de sidste 10kkm
uden kåbe hvilket absolut ikke er udpræget kønt, men skidtet kører da, og på
de 10kkm har kun bremselyskontakten i greb været def. og lige for nylig
efter bagdæksskift gik baghjulslejerne helt bananas og måtte skiftes. Ellers
har alm. vedligeholdelse holdt den kørende denne distance hvilket
indbefatter en tur til Norge og tilbage.
Men pointen:
Forsikringsselskaberne har folk der bruger deres tid på af finde disse
huller i erstatningspligten. De er skisme dygtige.

ps. det jeg mente med at det var dumt bare at køre hjem var at jeg burde
have ventet på noget trafik og tilkaldt politi så de kunne have foretaget en
ulykkesrapport på stedet og konstateret årsager osv. til uheld, hvilket
kunne have gavnet mig i en evt. sag imod kommune, og for så vidt
forsikringsselskabet da man ellers ikke ville kunne påvise at man ikke havde
gjort noget med vilje elller kørt meget uforsvarligt. Selvom man er uskyldig
indtil det modsatte er bevist synes jeg efterhånden det er kotume med disse
"højere" instanser at man skal bevise sig uskyldig fremfor noget andet - for
at være det.

pps. jeg led kun material skade (meget heldigt) og som af en '91 model ikke
løb op i flere hundrede-tusind kroner. Men personskade løber hurtigt op i
svimlende summer, for ikke at tale om "nager i underbevidstheden!?!?"

Håber du kan bruge min historie til noget, eller måske andre kan.
Kommaer og punktummer indsættes efter behov! ;)

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe incl. gaffa
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Andrew

Dato : 08-04-03 22:05

> Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe incl. gaffa

Det var da godt at du ikke selv kom til skade under styrtet, de materielle
skader endte det jo heldigvis med at du fik ordnet til menneskepriser, og
jeg synes da udfra billedet at mc'en ser fin nok ud.

Vi kan roligt blive enige om at forsikringsselskaber ikke gir' ved dørene

Mvh Anders

Fra : Andrew

Dato : 08-04-03 22:05

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-03 08:02

Hej Andrew

At du ikke vil drosle din Gixxer er dit valg. Livet er fuld af satsninger og
kalkulerede ricici. Du kan vælge at køre din Gixxer 250 udroslet, for at
spare de 2000kr samt få lidt flere heste. Det er op til dig.
Du skal dog ikke gøre det, og så sige til dig selv at er uden nogen risiko.
Det er at stikke blår i øjnene på dig selv. Ja, jeg indrømmer blankt
risikoen for regres fra forsikringsselskabet er lille, men den ER der, vær
sikker på det. Tag det med i din overvejelser, og træf dit eget valg ud fra
det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 14:55

Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en news:b6s5rq$2o8$1@sunsite.dk...

> [...]
mellem
> ALT for mange heste ført med et lille kørekort og så ulykken.

Måske - Men ikke nødvendigvis:
Gamle Gerda kunne f.eks. have vadet lige ud foran dig, på uforudsigelig vis,
og derved blive påkørt selvom du overholdt hastighedsgrænserne!
Om du i den situation har 30, 40 eller 165 hk's i overskud har ingen
forværrende indflydelse på dén situation :-|

Tilbage da jeg tog kørekort i slutningen af 70'erne hed det sig at blot
ejerskab og brug af motorcykel i et par uger gjorde det ud for
køreundervisningen, hvorfor man sjældent hørte om regres imod motorcyklister
uden kørekort!!
Men tiderne er jo så ændret i mellemtiden - Dels ér køre-undervisningen
grundigere idag, og dels har forsikrings-selskaberne foretaget en drejning
over i det absolut profit-fixerede

> ............................men i en sag som den jeg omtaler
> med en GSX-R 250'er synes jeg at folk er lige lovligt pernitne

Det har jo også forlydt at der bruges milde øjne omkring bl.a. 'Priller
125'erens mer-ydelse blandt landets betjente; Men på den anden side kan man
jo ikke være sikker på at det er en af de positive der stopper én næste
gang, og hvis man bliver stoppet for at have gjort sig uheldigt bemærket i
trafikken er mer-ydelsen jo en ting pågældende (gnavne?) betjent kan bruge
imod én

På samme måde er der heller ingen sikkerhed for at ens givne uheld vil
foregå ved at gamle Gerda pludselig står på vejen foran én - Unge mennesker
der hører under reglerne for lille mc-kort må altså regnes for at have mere
krudt
i røven, hvorfor muligheden for at en given uheldsbaggrund kan henføres til
at mc'en er for højtydende, ikke er utænkelig.
Så en blind anbefaling af at skide på reglerne hælder JEG ikke til :-|

Heeey!
En rutineret News-bruger!!

--
Armand.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-04-03 16:27

Det var smuk og solrig dag da Armand skrev
news:b6ukgs$2ek4$5@news.cybercity.dk i dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> gjort sig uheldigt bemærket i trafikken er mer-ydelsen jo en ting
> pågældende (gnavne?) betjent kan bruge imod én

Det handler da så vidt jeg ved ikke om venlige betjente, men nærmere om en
særtilladelse til 125'eren, så den gerne må køres med lille kort.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Andrew

Dato : 08-04-03 19:39

> [...]

> Men nu forbereder jeg mig psykisk på den storm af svar der kommer på denne
> mail, der fortæller mig hvor en dum ignorant jeg er og at jeg spiller

Hej Alle

Tak for de mange indlæg i forbindelse med denne tråd. Jeg vil gøre op med
mig selv om jeg vil drosle eller ej i nærmeste fremtid...

Tak for snakken

Mvh Anders