Ok, hvordan er det lige???
Fra : Aragorn100%

Dato : 07-04-03 14:27

Jeg er 23, befynder den 29 at tage mc kørekort.

Den store cykel er en gammel kawaz750 "raser-type" det er ik lige mig

Men den lille er en ny marauder...

Er det rigtigt at: Jeg bare kan tage det lille kørekort nu, og efter 2år,
bliver det automatisk om til det store???? altså UDEN en ny køre/teori
test/prøve???

Jeg har fået forskællige svar, håber der er én der ude der kender
lovgivningen angående dette!!!

Jeg tager det lille kort da jeg skal ha en lille maskine...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-03 14:35

"Aragorn100%" <Aragorn23@mail.dk> writes:

> Er det rigtigt at: Jeg bare kan tage det lille kørekort nu, og efter 2år,
> bliver det automatisk om til det store???? altså UDEN en ny køre/teori
> test/prøve???

Ja.

Du kan også få det store kort før mod at du aflægger køreprøve på en
stor MC.

> Jeg har fået forskællige svar, håber der er én der ude der kender
> lovgivningen angående dette!!!

Nej, du har ikke fået forskellige svar - jeg synes faktisk kun at du
har fået entydige svar. Måske misforstod du bare det med at du kan få
det store kort før end der er gået 2 år, hvis du er blevet 21 i
mellemtiden, men det er jo ikke relevant for dig.

> Jeg tager det lille kort da jeg skal ha en lille maskine...

Det synes jeg så personligt er fjollet.

Jeg stod i samme situation som dig sidste år, men tog det store kort
med det samme. Det kostede vist i alt ca. 100 kroner ekstra, men så må
jeg også køre på det hele fra starten.

Hvis du er utilfreds med de maskiner kørelæreren har, så kan du jo
bare tage dit kort hos en anden kørelærer.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can make it illegal, but you can't make it unpopular.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-04-03 14:48

> Det synes jeg så personligt er fjollet.

Ditto - Prisen er den samme så hvorfor begrænse sig ...

Jeg tog stort mckort i 1998 og godtnok ejer jeg stadig kun en "stor
knallert" men har da haft glæde af det store kort. Både ved lån af
maskiner herhjemme, men ikke mindst ved leje af mc i tyskland- Bla. en
weekend med en Honda Varadero
(http://users.bart.nl/~stikfort/welkom_right.html) var bestemt lejen
værd.

/A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-03 15:06

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> Ditto - Prisen er den samme så hvorfor begrænse sig ...

Min kørelærer tog vist 10 kroner mere for en køretime på stor MC end
han tog for en køretime på lille MC.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the last day of your life so far.

Fra : Armand

Dato : 07-04-03 15:21

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en

> Jeg stod i samme situation som dig sidste år, men tog det store kort
> med det samme. Det kostede vist i alt ca. 100 kroner ekstra,

Hvori lå denne mer-udgift??

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 07-04-03 20:58

> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en

> Hvori lå denne mer-udgift??

at kørelærene er så svinske de beregner ekstra 100 kr/time for de store
modeller..

-
Morten Dahl
der selv var igennem møllen for 3 år siden

Fra : Armand

Dato : 08-04-03 22:18

Morten dahl <nyheder@dahl.mail.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> at kørelærene er så svinske de beregner ekstra 100 kr/time for de store
> modeller..

Rent optrækkeri! :-|

Hvad er timeprisen for en mc i forhold til en bil?
Og hvad er forskellen på indkøbsprisen (incl. ombygning til dobbelt
pedalsæt!)?

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-03 22:06

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...

> Hvori lå denne mer-udgift??

Køretimerne på stor MC var 10 kroner dyrere end køretimer på lille
MC. Det er vel ikke helt urimeligt. Den store MC er jo nok dyrere i
indkøb, vedligehold og drift.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do, or do not; there is no try.

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 07-04-03 14:36

"Aragorn100%" <Aragorn23@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> test/prøve???
>
> Jeg har fået forskællige svar, håber der er én der ude der kender

Den er god nok, du kører 2år med det lille kørekort og så får du det store,
men jeg ville nu tage det store hvis du da kan køre på den maskine,uanset om
det er din "stil", da det koster det samme for dig og hvis du nu liige så
den der lækre maskine med over 34hk såååå....
(ellers er det en ekstra prøve når du nu er over 21 år)

Dette tema har været diskuteret en del gange her på ng, du kan evt prøve at
søge på http://groups.google.com

--
Mvh Claus
(cb750 f2 årg '77 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=92 )

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-04-03 15:01

Tag det store med det samme, så har du ingen bekymringer

Da jeg tog sidevognskort, var der en pige på omkring 40, som absolut også
ville have det lille kort, hun mente det var for farligt med store MC'er.
Det sjove er at hun kørte på CB500 ligesom alle de andre, men hendes var
blot droslet. Så hun tog kørekort på den samme MC, som alle de andre. Jeg
kunne ikke se pointen....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Brian W.

Dato : 07-04-03 16:13

Aragorn100% wrote:
> [...]
> lovgivningen angående dette!!!
>
> Jeg tager det lille kort da jeg skal ha en lille maskine...

HVorfor vil du kun tage det lille. Pga udvalget af mskiner hos din
kørerlærer??? hmmmm... Desuden tror jeg du kommer til at kede dig lyn
hurtigt med det lille kørekort. Mange maskiner idag opfylder jo ikke kravet
til lille kort, og foreskellen mellem en 500 ccm maskine og en 250 ccm er
himmelvid Det kan godt være du synes at den lille er lækker, men kræfterne
bliver du nok træt af , at de ikke er tilstede når du gerne vil køre 2 , og
på ferie osv.. Desuden synes jeg det lyder bøvlet når man gerne vil ud og ha
en lidt større maskine, når man skal købe et droslingssæt til den samtidig.
Penge ud af vinduet!. HVis det er zukien du drømmer om laves den jo i en
lidt større model, som er mindst lige så lækker, som den lille, og har
tilmed mere kræft, ensbetydende med færre gearskift ved kørsel.

Kan man i det hele taget tage et lille kort når man er over 21???Kortet
bliver automatisk opgraderet når man fylder 21.
Jeg kan ihvert fald ikke anbefale dig at tage det lille kort....! :-I

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Aragorn100%

Dato : 07-04-03 20:28

Ok, Ok, Ok, folkens så bliver det da bare det store kort istedet, ER vi alle
glade nu???

Jeg kan godt se jeres pointe i det!

Sandheden er nok: Jeg vil bare køre den lille marauder, jeg vil køre den
NU!, Kan ikke vente længere!!! så kunne det være fedt at køre på den i
køreskolen, og allerede se om den er noget for mig! Men men men der er
sket noget i mellemtiden...
Min kammeret og jeg har lige været i MC-Center i Køge, og der står den
Marauder gul, årgang99, km 9800. pisse flot, 100% som ny, jeg mener virklig
lækker. Pris: 32,900,-
Efter 10 minutter byttede min kammarat hans lorte/forpæstede/altid
istykker-cylinder og stempel udskiftet/´generator brændt af m.m. lorte
Aprillia RS 125 Extreme motorcykel. Den blev byttet med suzukien+ der blev
betalt 6000,- kr oven i. Både min kammerat og jeg var enige i at han mistede
penge på handlen. Men den knall, nej motorcykel har kun bragt ham problemmer
og ulykke. model 98. Da han købte den havde den kørt 5000km. min kammarat
kørte 150km på den, BOMMM stemplet flækkede. Ny cylinder og stemper 10,000.
hankørte 50 km. nyt problem genetator og noget at ledningsnettet brændte af,
ned til forhandleren. (MC-Hjørnet) han sagde garantien heller ikke dækkede
DET!!! Repration igen, 8000kr. nu skal den køres 1000km med max 4000RPM, og
det gidder min kammarat IKKE!!! forbrug omkring 70,000kr. kørt km: 200km,
yes yes, lortemaskine...

Så væk med det lort, og kom med den lille langsomme suzuki 250.

JEg skal også bare ha en stille maskine. til hobby (legetøj)

Men ok folkens, jeg tager det store kort med det samme!!!

Fra : wheeler

Dato : 07-04-03 22:01

"Aragorn100%" <Aragorn23@mail.dk> skrev i en meddelelse

Efter 10 minutter byttede min kammarat hans lorte/forpæstede/altid
istykker-cylinder og stempel udskiftet/´generator brændt af m.m. lorte
Aprillia RS 125 Extreme motorcykel......bla...bla...

Er det nu man glædes over sit RD-ejerskab
=

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-03 23:07

wheeler wrote:
> Er det nu man glædes over sit RD-ejerskab
>=

Hmm ... :)
Jeg har faktisk lidt på fornemmelsen der ikke rigtig findes meget
bedre allround-2taktere end RD350...
Naturligvis findes der hurtigere og bedre styrende,
men som allround-maskine må man da sige at den kører godt,
man bliver ikke specielt træt på lange ture, og så ustabile er de jo
heller ikke.. ikke engang i forhold til andre/nyere 2taktere.

Eneste dårligdom er vel forskruetheden... :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Brian W.

Dato : 08-04-03 07:44

Tak så er der da lidt fornuft i dig alligevel

Brian W.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-03 22:08

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> writes:

> Kan man i det hele taget tage et lille kort når man er over 21?

Ja, det kan man sagtens. Det var der en dame på mit kørehold der
gjorde fordi hun ikke syntes at hun kunne håndtere de "store" Honda
CB500.

> Kortet bliver automatisk opgraderet når man fylder 21.

Nej, kun hvis du har haft det i 2 år.

--
Jacob - www.bunk.cc
Everything will be just tickety-boo today.

Fra : Brian W.

Dato : 08-04-03 07:48

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, det kan man sagtens. Det var der en dame på mit kørehold der
> gjorde fordi hun ikke syntes at hun kunne håndtere de "store" Honda
> CB500.

> Nej, kun hvis du har haft det i 2 år.

Hmm okay så fik vi det på det rene.. Jeg kunne ellers ha svæget at min
fætter der tog pappet da han var fyldt 19 fik en kørekort til stor mc den
dag han fyldte 21, men det er nok mig der husker forkert.

var de ikke en gang e kørelære der hed Lone fra ålborg der kunne fortælle
lidt en gang i mellem... HVad er der blevet af hende????

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-03 08:45

> Hmm okay så fik vi det på det rene.. Jeg kunne ellers ha svæget at min
> fætter der tog pappet da han var fyldt 19 fik en kørekort til stor mc den
> dag han fyldte 21, men det er nok mig der husker forkert.

Hej Brian

Reglerne er simple.
Er du under 21 må du kun tage kørekort til lille
Er du over 21 må du tage kørekort til enten lille eller stor
Har du haft kørekort til lille i to år bliver det automatisk til stort, selv
om der stadig er billede af lille MC på kortet.

Længere er den ikke.

Altså tager du lille kort når du fylder 18 må du automatisk køre stor MC når
du fylder 20.
Tager du lille kort når du fylder 55 må du automatisk køre stor MC når du
fylder 57.
Er det under to år siden du har taget lille kort, og har du alderen (over
21) til at "opgradere" det til stort, så kan du vælge at gå op til ny
køreprøve (ca. 1500kr). Så får du et nyt kørekort med stempel i både stort
og lille kort. Det hjælper dig hvis du skal leje MC i udlandet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Aragorn100%

Dato : 08-04-03 10:05

cool så fik vi det på plads, Tak for kaffe

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-03 22:11

"Aragorn100%" <Aragorn23@mail.dk> writes:

> Ok, Ok, Ok, folkens så bliver det da bare det store kort istedet, ER vi alle
> glade nu???

Ja

> [...]
> NU!, Kan ikke vente længere!!! så kunne det være fedt at køre på den i
> køreskolen, og allerede se om den er noget for mig! Men men men der er

På min køreskole var der ikke noget i vejen for at man kunne få lov at
prøve de forskellige motorcykler.

Din kørelærer synes måske endda det er en god idé at du kører den
første gang på en lille MC.

--
Jacob - www.bunk.cc
A lack of leadership is no substitute for inaction.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-04-03 20:30

> Kan man i det hele taget tage et lille kort når man er over
> 21???Kortet bliver automatisk opgraderet når man fylder 21.
> Jeg kan ihvert fald ikke anbefale dig at tage det lille kort....! :-I

Det kan man sagtens. For at få det store kort skal skal undervisning og
prøve foregå på en "stor" maskine. Jeg kan ikke huske kravet til effekt
men det er noget mere end de 34hk. Mener at der er nogle gs500 der er
"pumpet" op til lige at klare kravet. (Jeg kørte på ER5)

/A

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-04-03 11:41

Det var smuk og solrig dag da Anders Majland (Replace DOT with . in address
for reply by email) skrev news:b6tt0q$e6g$1@sunsite.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> men det er noget mere end de 34hk. Mener at der er nogle gs500 der er
> "pumpet" op til lige at klare kravet. (Jeg kørte på ER5)

Se det er da lidt interessant. Hvis staten kræver at den skal være en del
større end de 34 hk til prøven, så er det det lidt dobbeltmoralsk at slå
lige hårdt ned på folk(som Andrew) der køre en gsx-r250, der er lige over
grænsen, som folk der kører 100+hk maskiner.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-04-03 12:14

Selve undervisningen behøver ikke at have foregået på stor cykel, det er
blot prøven der skal bestås på stor cykel.

> [...]
> lige hårdt ned på folk(som Andrew) der køre en gsx-r250, der er lige over
> grænsen, som folk der kører 100+hk maskiner.

Ja, GSX-R250 er ikke stor nok at kvalificere som stor motorcykel til en
køreprøve. Jeg mener de skal være opgivet til over 48HK for at kunne bruges
som stor motorcykel.
Jeg tog mit kort på en HD Sportster 883ccm cykel med 49HK, så den lå lige
nøjagtigt over grænsen.

Synsfolkene kigger ikke efter om droslingsskiverne er monterede, men blot om
den medfølgende papirer er iorden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 09-04-03 00:13

Martin Sørensen <moso01@kom.auc.dk> skrev i en

> Ja, GSX-R250 er ikke stor nok at kvalificere som stor motorcykel til en
> køreprøve. Jeg mener de skal være opgivet til over 48HK for at kunne
bruges
> som stor motorcykel.

Pointen var jo også at man regner f.eks GSXR250 for "kun lidt for stor" når
det gælder prøven; imens man på gaden er helt anderledes konsekvent overfor
unge mc-ejere der deler denne opfattelse

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-04-03 12:37

> [...]

> [ ... ] For at få det store kort skal skal undervisning og prøve
> foregå på en "stor" maskine. Jeg kan ikke huske kravet til effekt

Ja, kravet er 48 HK.

> Mener at der er nogle gs500 der er
> "pumpet" op til lige at klare kravet. (Jeg kørte på ER5)

Ja, der er vist en særlig kørelærer-version der lige klarer
kravet. Jeg kørte også på ER5 (50 HK) og CB500 (58 HK).

--
Jacob - www.bunk.cc
We are the people our parents warned us about.