Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Actionfotos i dårligt lys.
Fra : Steffen Holm

Dato : 07-04-03 13:33

Hej NG.

Jeg er lige kommet hjem fra et ophold som skilærer i Østrig. Under turen
havde jeg nogle skuffende oplevelser med actionfotografering ved dårligt
lys. Vi havde et skishow om aftenen på en oplyst bakke. Jeg prøvede følgende
2 indtillinger for at få nogle ordentlige billeder ud af det:

Natprogrammet på kameraet. (Lang lukketid...) - Dette bevirkede ordentlig
belysning men udtværede billeder!
Action programmet med manuel indstilling af højeste ISO - 400. - Billederne
var fuldstændig ubrugelige, da man virkelig skulle kigge godt efter for at
se noget som helst af motivet på det næsten sorte billede.

Alle billeder fra showet blev enten meget dårlige eller direkte ubrugelige!

Hvad kan man gøre for at få de bedste actionbilleder ved dårlig belysning?
Jeg har et Panasonic DMC-FZ1. Jeg kan styre ISO, eksponeringstrin,
hvidbalance m.m. Desværre kan jeg ikke manuelt indstille lukkertid/blænde,
men de indbyggede programmer gør faktisk dette arbejde ok.

På forhånd tak.

--
Steffen Holm

Fra : KNL DtP

Dato : 07-04-03 14:23

"Steffen Holm" <mail@skibumsen.dk> skrev i en meddelelse

> Vi havde et skishow om aftenen på en oplyst bakke.

Som fotograf har du fire muligheder for at bestemme hvor meget lys der skal med på
filmen (eller CCD'en):

Lukketiden - blænden - ISO-værdien og lyset

I dit tilfælde skal du bruge en hurtig lukketid, for at billederne ikke skal blive
udtværede. For at slippe så meget lys som overhovedet muligt ind på filmen, skal du
vælge den største blændeåbning (f/2,8 ect.). Herefter kan du vælge den højeste
ISO-værdi (i dit tilfælde 400 ISO). Er billedet stadig for mørkt, må du kigge på
lyset:

Er der ikke nok lys på motivet, må du selv tilføje noget. Blitz eller flash er den
eneste vej, medmindre du har mulighed for at tilføje store spots eller andet kraftigt
lys. Bliver billedet stadigt for mørkt, må du indse at det ikke kan lade sig gøre at
tage et skarpt billede af motivet. Vær dog opmærksom på, at du kan skabe nogle
spændende effekter ved at anvende en lang lukketid sammen med et bevægende motiv.
Følg motivet i søgeren, mens du bevæger kameraet med rundt. Det tværer baggrunden ud
og lader motivet stå skarpt - i størrer og mindre grad - alt efter lukketiden.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : henrik59

Dato : 06-05-03 20:23

"Steffen Holm" skrev d. 07-04-03 13:33 dette indlæg :
> [...]
lukkertid/blænde,
> men de indbyggede programmer gør faktisk dette arbejde ok.

Kære Steffen!

Den fotoopgave, som du har stillet dig selv, skal der nok en
professionel fotograf til at løse. Korte lukkertider ved dårlig
belysning er en vanskelig kombination, som kræver ekstremt høj ISO (1000
eller mere). Selv om dit objektiv er lysstærkt (f 2,8 i hele
zoomområdet) er ISO 400 tilsyneladende ikke nok. Der må mere lys til!

http://www.kandu.dk/