Aktinsigt
Fra : Tommy Hasen

Dato : 06-04-03 17:36

Hej
Jeg har langt om længe fået tilsendt sagsakterne i den sag politiet har kørt
mod mig.
Bla. "anmeldelsensrapport", dette er første gang jeg ser denne, og er
forundret over at den er fuld af direkte usandheder, der meget passende
dækker over politiets tvivlsomme fremgangsmåde under deres ransagning.
Er denne rapport normalt til intern brug, eller er det en fejl jeg ikke har
set den før ?

--
Vh
Tommy

Fra : Michael Lund

Dato : 07-04-03 12:24

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg har langt om længe fået tilsendt sagsakterne i den sag politiet har
kørt
> mod mig.

Nu kender jeg jo ikke din sag, men normalt har man først aktindsigt i
straffesager efter afsagt dom. (Derefter har man selvføgelig ankemulighed).
Er der afsagt dom i sagen?

> [...]
> dækker over politiets tvivlsomme fremgangsmåde under deres ransagning.
> Er denne rapport normalt til intern brug, eller er det en fejl jeg ikke

Politiets rapporter er politiets "arbejdsredskab" og sigtede m.fl. har
derfor ikke adgang til dem. Det er en anden situation omkring de evt.
afhøringer, der kan været lavet af dig. Rapporterne vedr. disse har du ret
til at gennemlæse, påpege fejl evt. underskrive eller ej...

Lund....

Fra : Tommy Hasen

Dato : 07-04-03 13:15

> Nu kender jeg jo ikke din sag, men normalt har man først aktindsigt i
> straffesager efter afsagt dom. (Derefter har man selvføgelig
ankemulighed).
> Er der afsagt dom i sagen?

Ja

> Politiets rapporter er politiets "arbejdsredskab" og sigtede m.fl. har
> derfor ikke adgang til dem.

Det vil sige, at normalt har den sigtede ikke mulighed for at gøre
indsigelser imod disse inden domsafsigelse ?
Er disse rapporter tilgængelige for anklager og dommer ?

Vh
Tommy

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-04-03 15:43

Scripsit "Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk>

> Det vil sige, at normalt har den sigtede ikke mulighed for at gøre
> indsigelser imod disse inden domsafsigelse ?

Tja.

> Er disse rapporter tilgængelige for anklager og dommer ?

Anklageren er en del af politiet og har naturligvis adgang til
politirapporterne i sagen - dem har han jo brug for for at kunne
forberede sin sag.

Dommeren må kun vide hvad der er blevet fremlagt i retssalen (eller
fremsendt med kopi til forsvareren) så modparten har en chance for at
forsvare sig mod dem.

Hvis det har været nødvendigt at skaffe en dommerkendelse til
godkendelse af et efterforskningsskridt (aflytning eller lignende) -
og dommeren derfor har fået kendskab til efterforskningsmateriale som
den tiltalte ikke har kendskab til - er den pågældende dommer
automatisk inhabil i selve straffesagen (retsplejeloven §60 stk 2).

--
Henning Makholm "X er i Texas og Alex og Brix."

Fra : Tommy Hasen

Dato : 07-04-03 20:24

Tak for svarene

vh