Update på Kato's tilstand
Fra : SLP/JM

Dato : 06-04-03 16:26

Kato kom alvorligt til skade i dagens løb, og hans tilstand er særdeles
ustabil. Det er en trist begivenhed, som man må håbe, at han overlever.

Fra
http://www.motogp.com/en/motogp/contenido.html?menu=news_info&news_id=9960
&page=1

MotoGP officials Paul Butler (Race Director) and Claudio Macchiagodena
(Medical Director) offered the following statement regarding the incident
involving Japanese rider Daijiro Kato at today´s SKYY VODKA Grand Prix of
Japan at the Suzuka Circuit.

Paul Butler: `We don´t know what caused the crash, but what we all know is
that it was in the braking zone approaching the chicane. There are no marks
on the track and, as we always do in these cases, we have reviewed the video
evidence from the live television feed and the closed circuit cameras but
frankly we are none the wiser to what caused this very tragic accident to
happen. This accident could have occurred at any circuit in the world. I
would like to add that we are all thinking about Kato-san at this time and
our sincere thoughts go out to his family, friends and team.´

Claudio Macchiagodena: `The first news we received from the medical team on
the track was that Kato´s heart had stopped, and he was unconscious. Only
fast action in the ambulance to resuscitate his heart gave him the chance to
fight for his life, and when he arrived at the hospital he was in a slightly
improved condition. There is no diagnosis in this situation, only the
intention to save Kato´s life. The hospital scans confirmed serious injuries
to his head, chest and neck. He is now in intensive care fighting for his
life.´

--
Susanne

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-04-03 16:52

On Sun, 6 Apr 2003 17:25:35 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:

>Kato kom alvorligt til skade i dagens løb, og hans tilstand er særdeles
>ustabil. Det er en trist begivenhed, som man må håbe, at han overlever.

Ja det er godtnok ufattelig trist,mine tanker til hans familie og
venner og håbet om at han trods den svært kritiske situation klarer
sig igennem.

Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke at man ikke valgte at rødflage i
en sådan situation..så han kunne blive behandlet relevant istedet for
den måde han blev trukket fra banen og nærmest smidt på båren.

-Michael K. S.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-04-03 19:03

> Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke at man ikke valgte at rødflage i
> en sådan situation..så han kunne blive behandlet relevant istedet for
> den måde han blev trukket fra banen og nærmest smidt på båren.

Jeg kan ikke være mere enig

:>(

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-04-03 19:20

Michael K. S. wrote:

> Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke at man ikke valgte at rødflage i
> en sådan situation..så han kunne blive behandlet relevant istedet for
> den måde han blev trukket fra banen og nærmest smidt på båren.

Det så ganske voldsomt ud da han blev lagt op på båren, det er rigtigt.
Alligevel var der ryddet pænt op da feltet kom forbi igen, så jeg mener
ikke rødt flag var nødvendigt. Knallerten lå også ude i siden af banen, og
på et sted hvor der ikke burde (!) være nogen fare for at vælte.

Gad vide om de nogensinde finder ud af hvad der gik galt.

/Rune

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-04-03 19:49

On Sun, 06 Apr 2003 20:20:04 +0200, Rune Larsen
<rune.larsen@tiscali.dk> wrote:

>Alligevel var der ryddet pænt op da feltet kom forbi igen, så jeg mener
>ikke rødt flag var nødvendigt. Knallerten lå også ude i siden af banen, og
>på et sted hvor der ikke burde (!) være nogen fare for at vælte.

Ikke fordi jeg har megen lyst til at diskutere overhovedet i denne
yderst triste situation,men dels var der ikke ryddet ordentlig op,hans
cykel var helt pulveriseret og der lå skarpe småstumper tilbage på
banen,dels kunne man ikke umiddelbart sige hvorfor og om det kunne
ramme andre og for det 3'de lå han også umiddelbart efter uheldigt og
der var svingfolk placeret i en yderst farlig situation da feltet kom
forbi,så _jeg_ anser det for en helt forkert beslutning ikke at gøre
det,situationen var tydeligvis meget alvorlig hvad enhver burde have
indset umiddelbart IMO.

http://talkbikes.motorcyclenews.com/mb/user/talk_frames_fullthread.html?Topic=Racing.Grand%20Prix&MessageIndex=&Direction=Last&StartMessage=&Message=604201

-Michael

Fra : Armand

Dato : 06-04-03 23:01

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Jeg forstår iøvrigt overhovedet ikke at man ikke valgte at rødflage i
> en sådan situation..så han kunne blive behandlet relevant istedet for
> den måde han blev trukket fra banen og nærmest smidt på båren.

The show must go on!

Så tidligt i løbet hvor feltet stadig er samlet har man omtrent de to
minutters ro som omgangstiderne er, og i praksis blev der jo ryddet
umådeligt grundigt op på den tid - Faktisk er det også et spørgsmål om hvor
hurtigt efter at beslutningen er taget i svinget, at rødt flag kan være en
realitet, og har man først nølet lidt med dén beslutning kan det sagtens
være for sent, hvorved alternativet hurtigt kan blive den eneste mulighed

Omkring det at lade en skadet kører ligge, med den risiko for påkørsel der
måtte være, hhv. at udsætte ham for risiko ved at flytte ham, er det en
lynsnar beslutning der skal tages, og de var da tre mand om at "smide" ham
op på båren og efterfølgende løfte ham væk på den, så helt irregulær en
handling var det ikke i mine øjne!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-04-03 00:30

On Mon, 7 Apr 2003 00:00:33 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>The show must go on!

Nej !! Fundamentalt uenig i dit indlæg,både som kører,som tilskuer og
udfra en sikkerheds og lægelig betragning.Jeg har iøvrigt personligt
slet-slet ikke lyst til diskutere det,udover jeg er dybt uenig,min
holdning til såvel håndteringen som øvrige aspekter dækkes af fora på
såvel Moto-GP's som MCN's og flere andre sites,hvor man kan læse
imødegåelse af dine synspunkter hvis man måtte have lyst...

-Michael

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-04-03 00:59

On Sun, 6 Apr 2003 17:25:35 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:

>Kato kom alvorligt til skade i dagens løb, og hans tilstand er særdeles
>ustabil. Det er en trist begivenhed, som man må håbe, at han overlever.

Her er lidt yderligere info som jeg med stor tristhed videregiver :

"This is a sad sad day for motorcycling. Kato had a daughter just 10
days ago, and would be 26 tomorrow.
Here's the information I have been able to gather from the Italian
press (I'm italian).
Kato's condition is very serious. He is now in deep coma. Dr Costa
says there is only ONE hope of saving him... Costa says Kato has a 15%
chance of survival. But the real bad news is that there was a problem
between his first and second vertebrae and even if he does survive he
will have lost the use of his legs, arms and even breathing.. he won't
be able to breathe by himself and will need a respirator at all times.
He will be paralyzed from the neck down.
About his crash not much is known. There is no video. Gibernau is the
only pilot to see him. Here's what he had to say:
"I broke something on my bike at the start and stopped at the pits to
fix it. When I got back in the track I found myself behind Kato. I was
right behind him and I was going about 250kph and I saw him start his
braking and change gears. In that place all riders follow the same
line, right left right. Kato instead suddenly went left. I don't know
why and even the telemetry doesn't say anything. I could not believe
my eyes. I saw him go suddenly left and crash into the wall at more
than 200kph and I think in 4th gear. I've never seen anything like
this.
It's crazy to crash into a wall in 2003 as has happened to Melandri,
Barros, Poggiali and Ukawa.. Cecchinello was lucky but he got really
close to the guardrail at full speed in the straight. We can no longer
race here at Suzuka and everyone has to understand this. I don't want
to race here again. it would be crazy".

Also what we know is that Kato's helmet was broken in two places and
he has blood at the base of his brain.
Dr Costa also said that when kato got there he had no heartbeat and
wasn't breathing. They reanimated him and put him on a respirator. He
was then airlifted to the hospital.
He also said that Kato's life depends on the next few hours. he had a
"catetere" (I don't know the english translation for that) apllied to
his leg artery to try and lower the blood temperature to 32-33 C° and
thus avoid the risks of an "edema" (again don't know how to traslate
it) that could be fatal.
The doctors also said he has multiple wounds all over his body and
probably has more damaged bones although so far they have only been
trying to take care of his head/brain and neck and the rest will come
later if he survives.

Costa also said that Kato will indergo a therapy of "barbiturici"
(again no translation) to reduce his brain activity and not stress the
brain, and hypothermia.

And lastly about how this happened, but it's not confirmed yet... it
appears some photographer noticed that his right front brake disc had
the carbonium braking strip missing while the brake pump and left disc
appeared to have no damage. So his brake was probably working on the
left side only which mighy explain why he suddenly went left during
braking. The bike in now in the custody of Dorna officials who will
investigate the crash.

Well all I can say is good luck kato... we'll miss you."

-M

Fra : Beeblebrox

Dato : 07-04-03 11:33

Michael K. S. wrote:
> On Sun, 6 Apr 2003 17:25:35 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:
>
> Her er lidt yderligere info som jeg med stor tristhed videregiver :

En kildeangivelse ville være fantastisk god at have - især fordi flere
af oplysningerne ikke matcher helt med eurosports og motogp.com.

Så længe der er liv er der håb - så lad os blive ved at håbe for Kato.

Vh,
Claus

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-04-03 12:45

On Mon, 07 Apr 2003 12:33:23 +0200, Beeblebrox
<beeblebrox@TAKETHISAWAYworldonline.dk> wrote:

>En kildeangivelse ville være fantastisk god at have - især fordi flere
>af oplysningerne ikke matcher helt med eurosports og motogp.com.

Ja det er måske nok rigtigt - det er taget fra MotoGP's forum og er
som det fremgår implicit af teksten skrevet af en privatperson som
konglomerat fra italienske kilder,en af disse f.eks.

http://www.sportal.it/pagine/pag704787.html

MotoGP frigav officielt kun den første kortfattede meddelelse kort tid
efter løbet var slut.

>Så længe der er liv er der håb - så lad os blive ved at håbe for Kato.

Ja

-Michael

Fra : Armand

Dato : 07-04-03 13:58

> Ja det er måske nok rigtigt - det er taget fra MotoGP's forum og er
> som det fremgår implicit af teksten skrevet af en privatperson som
> konglomerat fra italienske kilder,

Michael:
Var det ikke noget med en faglig vurdering af de tre ikke-oversatte ord!?

Vil "kateter" og "ødem" umiddelbar give en mening for de første?
"barbiturici" har jeg ikke umiddelbart et bud på

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-04-03 15:19

> [...]
>
> Vil "kateter" og "ødem" umiddelbar give en mening for de første?
> "barbiturici" har jeg ikke umiddelbart et bud på

"barbiturici": ja - mit italienske er lisså godt som mit franske.... Men da
jeg læste det i sammenhænget fik jeg den tanke at det svarer til det
engelske "barbiturates", altså bedøvende/beroligende medicin (og min
medicinske viden er mindst lisså stor som min franske).
Men for mig gav den oversættelse en vis mening; frit oversat: holde ham
bedøvet for at mindske stresset på hjernen. Vist ikke usædvanligt ved svære
skader. Men "hypothermia" - er det ikke underkøling ?!
Den forstår jeg til gengæld ikke. Eller osse husker jeg forkert (sjældent
sket før )

Uanset årsag føler jeg stadig han har været usædvanlig uheldig - det er dog
heldigvis meget sjældent med så grimme ulykker i denne sport.
Og jeg tilslutter mig helt gruppen af os, der ønsker det bedste for ham.

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : Beeblebrox

Dato : 07-04-03 15:41

Jesper Hedegaard wrote:
> Men "hypothermia" - er det ikke underkøling ?!

Jo, og det anvendes som en af de nyeste teknikker til at begrænse
effekten af chok på kroppen og skader på/omkring hjernen.

'Teknikken' har sin oprindelse fra drukneulykkker i isvand hvor der i
visse tilfælde er genoplivet uden hjerneskader efter 1½ time uden puls.
Tilsvarende har svært kvæstede personer overlevet f.eks. i sne/isvand
med skader der normalt ville medføre døden pga. chok.

Men altså bare få graders nedkøling har tilsyneladende stor betydning
for en persons chance for overlevelse. Jeg så et meget detaljeret
program om det for ganske kort tid side - derfor

Vh,
Claus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-04-03 17:31

Volvo når vejret spilder...
"Beeblebrox" <beeblebrox@TAKETHISAWAYworldonline.dk> wrote in message

> [...]
> for en persons chance for overlevelse. Jeg så et meget detaljeret
> program om det for ganske kort tid side - derfor

Tak - egentligt ret logisk når man for forklaringen. Har da vist forresten
også hørt om druknede personer, der har kunnet genoplives efter relativt
lang tid. Netop pga. underkølingen har de ikke taget skade af - vistnok -
op til flere gange den normalt accepterede tid, man kan tåle at undvære ilt
til hjernen.

- Og når jeg mener det er logisk hvorfor sku' jeg så spørge ? Øhhh......jeg
må smutte nu !

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-04-03 16:14

On Mon, 7 Apr 2003 14:58:22 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Michael:
>Var det ikke noget med en faglig vurdering af de tre ikke-oversatte ord!?

>Vil "kateter" og "ødem" umiddelbar give en mening for de første?

Katheder er blot en plastslange i dette tilfælde lagt i den store
pulsåre til benet (arteria femoralis) og man kan derfor ved infusion
af væsker under kropstemp. holde en lav temp. af det blod der når
hjernen.Derved kan man i en vis grad undgå ødem = udtrækning af væske
mellem nervecellerne og at hjernen herved svulmer op - kritisk da
hjernen jo ligger i en lukket kasse,samtidig opnår man et reduceret
stofskifte af nervecellerne (mindre iltkrævende) og at færre celler
derfor vil gå til grunde hvilket kan være lige præcis nok i den akutte
situation.Samme princip når folk undertiden kan oplives uden væsentlig
hjerneskade efter hjertestop i meget koldt vand selv efter 30+ min.

>"barbiturici" har jeg ikke umiddelbart et bud på

Barbiturater ala fenemaltypen er afslappende midler for at holde den
spontane hjerneaktivitet nede og få så meget ro som muligt - en
kunstigt induceret koma,man skal derfor ikke tage komaen som et
negativt tegn i sig selv.

-Michael

Fra : Armand

Dato : 07-04-03 16:32

> [...]
> pulsåre til benet (arteria femoralis) og man kan derfor ved infusion
> af væsker under kropstemp. holde en lav temp. af det blod der når

Vil det sige at man på ganske tekniske vis ligefrem trækker blodet ud og
køler det ned inden det sendes tilbage i kredsløbet??

--
Armand.

Fra : Beeblebrox

Dato : 07-04-03 15:44

Michael K. S. wrote:

> [...]
> som det fremgår implicit af teksten skrevet af en privatperson som
> konglomerat fra italienske kilder,en af disse f.eks.

Takker - kildeangivelse er til stor hjælp når man vil vurdere
'troværdigheden' eller 'rigtighedsgraden' af oplysningerne.

Vh,
Claus

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-04-03 11:12

On Sun, 6 Apr 2003 17:25:35 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:

>Kato kom alvorligt til skade i dagens løb, og hans tilstand er særdeles
>ustabil. Det er en trist begivenhed, som man må håbe, at han overlever.

Sidste nyt er en lille smule mere positivt,hans tilstand er stadig
meget alvorlig men dog stabiliseret (hjerterytme og blodtryk) ifølge

http://www.motogp.com/en/motogp/index.html
og
http://www.sportal.it/news/news145056.html

Samtidig kører spekulationerne nu for fuldt tryk om hvordan
omstændighederne var ved denne meget mystiske ulykke.

-Michael