Brød med sprød skorpe
Fra : MAndersen

Dato : 06-04-03 13:23

Vores lokale bager bager et formfranskbrød der er utrolig sprød hele vejen
rundt.

Jeg kan se på formen at det må være bagt i form. Hvordan får han det så
sprød ?

Jeg har snart prøvet alt, og ligemeget hvad, er brødet kun sprød i få
minutter efter det er bagt.
Skal det forbages og derefter bages hårdt, eller er det noget der smøres på
?

pfh tak
MAndersen

Fra : crema

Dato : 06-04-03 14:53

Forvarm ovnen til 225° C.
Lige efter du har sat brødet ind i ovnen hælder du 1 dl kogende vand ind på
bunden af ovnen. Efter 5 minutter gentager du dette.
Dampen bevirker at brødet for lov til at hæve en tand mere inden gærcellerne
dør. Du får derfor en tyndere skorpe, men pga den relativ høje varme blive
skorpen sprød. Brødet skal bage indtil kernetemperaturen er ca 95°. Bliver
det for mørkt på toppen kan du altid dække det med sølvfolie.

Henrik

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 08-04-03 08:47

"crema" <crema@business.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skorpen sprød. Brødet skal bage indtil kernetemperaturen er ca 95°. Bliver
> det for mørkt på toppen kan du altid dække det med sølvfolie.

Og hvis du vil undgå at din ovn kalker til i vildskab kan du med fordel
bruge en forstøver- sådan
en man også forkæler sine planter med.

10-20 pift umiddelbart inden brødet kommer i ovnen - og måske (det lærer man
hurtigt at fornemme) et par pift senere.

En bagesten vil løfte dit brød til hidtil ukendte kulinariske højder og du
vil kun have foragt
til overs for reklamer med 'hjemmebragt' brød.

I øvrigt har jeg fuldt knald på ovnen når brødene sættes i (husk lige 5
minutter ekstra så bagestenen er gennemvarm) - efter 5-10 minutter skruer
jeg ned på 225 grader.

Venlig hilsen

Mikkel - som pt. ikke er så begejstret for gær men eksperimenterer med
surdej...

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 10-04-03 09:48

> Dampen bevirker at brødet for lov til at hæve en tand mere inden
gærcellerne
> dør. Du får derfor en tyndere skorpe, men pga den relativ høje varme blive
> skorpen sprød.

Når jeg bager mine surdejsbrød, så sætter jeg bare en lille ildfast fætter
med vand i, ind i bunden af ovnen. Det giver sprød skorpe i 2 dage
ihvertfald.
Rasmus
dontspamme@FJERNoncable.dk

Husk at fjerne "FJERN" ved reply!

Fra : MAndersen

Dato : 11-04-03 12:06

"[2730]Rasmus" <dontspamme@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg bager mine surdejsbrød, så sætter jeg bare en lille ildfast fætter
> med vand i, ind i bunden af ovnen. Det giver sprød skorpe i 2 dage

Jeg må altså have en anden opskrift. Jeg har prøvet med vand i bunden,
sprayet vand på jævnligt, intet hjælper mig til at få det brød jeg gerne vil
have.

Ovnen er helt ny. Bruger i varmluft eller alm. ovn,

En der vil af med en opskrift ?

mvh
MAndersen

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 14-04-03 10:00

> Ovnen er helt ny. Bruger i varmluft eller alm. ovn,
>
> En der vil af med en opskrift ?

Den opskrift jeg bruger er Camilla Plums og hedder evighedbrød eller sådan
noget, den er i hendes brødbog.

Jeg bager bare i en alm ovn, 2 brød 30 minutter ved 175 grader.

Fra : René Hansen

Dato : 11-04-03 12:38

Hej

Jeg ser mange nævner vand i forbindelse med bagning af gærbrød. Jeg har et
elektrolux komfur hvori der er en lille vandbeholder tingest til at dampe
ting med i ovnen. Den sidder oppe ved siden af kanpperne. Virker den ligeså
godt som forstøveren, vandbadet og den 1dl i bunden ?
Hvilken model bagesten skal man købe og hvad koster sådan en. Hvor meget
hjælper den og det er vel kun for brød der ikke står i form ( ja sikkert
dumt spørgsmål soory

mvh René