Mad som kan laves i forvejen.
Fra : Carsten

Dato : 06-04-03 12:13

Jeg skal have ca 15 gæster i påsken og vil helst stå mindst muligt i
køkkenet, mens gæsterne er her. Er der nogle af jeg, som har nogle forslag
til noget lækkert mad, hvor det meste kan laves i forvejen?

På forhånd tak for hjælpen!
Carsten

Fra : Rikke & Brian

Dato : 06-04-03 15:24

Hej.

Sådan noget som tærter, fx. porre/skinke, spinat osv kan sagtens laves i
forvejen og puttes i fryseren og tages op, når de skal bruges. Lasagne kan
også laves i forvejen, frikadeller - den klassiske . Ja, også
selvfølgelig is, men også chokoladekage kan laves i forvejen.

Det er kun fantasien, der sætter grænser. Men sæt dig ned og lav en liste
over, hvad du gerne vil lave og se så på, hvad der kan laves i forvejen. Det
gør jeg da altid.

God fornøjelse. Hilsen Rikke.

Fra : Goofy

Dato : 06-04-03 17:20

Hej Carsten

> Er der nogle af jeg, som har nogle forslag
> til noget lækkert mad, hvor det meste kan laves i forvejen?

Lige et lille spørgsmål: Skal det være en 3 retters menu, påskefrokost med
mange retter, eller et tagselvbord?
MVH
Goofy

Fra : Carsten

Dato : 06-04-03 17:30

Det bliver vist bare en hovedret og en dessert!

Fra : Rikke & Brian

Dato : 06-04-03 18:19

Hej Carsten.

Jeg har en opskrift på en rigtig lækker kaloriebombe, som altid falder i god
smag hos dessertelskere.

Chokoladekage 1 kage :
200g mørk chokolade
75g smør uden salt
3/4 dl piskefløde
5 æggehvider
5 æggeblommer
80 g sukker
80g mel 40g kakao
50g hakkede hasselnødder

Smelt chokoladen over vandbad. Tilsæt smør, og rør det i over vandbadet, til
smøret er smeltet. Pas på med for meget varme, så risikerer du, at
chokoladen gryner. Tag chokoladen af varmen, og rør fløden i. Rør, til
blandingen er ensartet og jævn. Pisk hviderne næsten stive, og tilsæt
halvdelen af sukkeret, og pisk videre, til hviderne er helt stive. Pisk
blommerne lyse og luftige med resten af sukkeret. Vend chokolademassen i
blommerne, og sigt mel og kakao i. Vend hviderne i, og fordel dejen i en
smurt, melstrøet springform eller taæteform på 22cm. Drys nødderne på, og
bag dejen i en forvarmet ovn ved 180* i ca. 35 minutter. Serveres med creme
fraiche eller flødeskum.

Den fylder godt, så du kan sagtens nøjes med at lave 2 kager til 15
personer. Jeg lavede engang 2 lager til 10 mennesker (5 af hvert køn) og der
blev knap spist een kage.

Fra : connie-toft

Dato : 11-04-03 21:27

Fyldt kalkunbryst som hovedret, måske???

Jeg beregner ca 200 g kød pr pers.

Jeg laver en stor lomme i hver. Heri fylder jeg en "fars" af spinat
(helbladet frossen, er ok) masser af hvidløg, gerne halveret, feta, lidt
paprika og salt og peber.
Sy eller sæt kødet sammen med nåle. Brunes godt på alle sider. Lægges i
ovnfast fad. Så bruner jeg rød og grøn peber i skiver og løg på panden.
Kommes ved kødet. Kan nu stå i køleskabet til ca 1 time før i vil spise.
Før fadet sættes i ovnen kommer jeg godt med bacon på, væske i fadet (vand
og, eller fløde)
steger nu i ovnen ca 45-60min ved 200gr.
Må gerne hvile før du serverer retten.
Syntes du "sovsen" er for tynd, kan du evt jævne med lidt marizena, mens den
stadig er i ovnen.

Jeg server ris og salat til.

--
Connie